La evaluación auténtica como una alternativa para mejorar el rendimiento académico: estudio exploratorio

This research was developed with the purpose of analyzing authentic assessment as an alternative to improve the academic performance of E.B.P. students from the IED Victoria. It addressed theoretical references related to assessment, the competence approach, authentic assessment approach and the stu...

Full description

Autores:
Guzmán De La Cruz, Lenys
Ortiz Díaz, Claudia Patricia
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/4905
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/4905
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Evaluación
Evaluación auténtica
Rendimiento académico
Assessment
Authentic assessment
Students’ performance
Rights
openAccess
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description This research was developed with the purpose of analyzing authentic assessment as an alternative to improve the academic performance of E.B.P. students from the IED Victoria. It addressed theoretical references related to assessment, the competence approach, authentic assessment approach and the students’ academic performance. Everything starts from the process of characterization of assessment of the I.E.D. La Victoria, from the experience of the students, and from the description given by teachers about the elements of authentic assessment used in their evaluative practice. Thus, we can identify from the perception of the actors how an evaluation system can be developed according to the principles and characteristics of the authentic assessment model. The methodology was framed within the interpretative paradigm, introspective-vivential approach qualitative type, and the transversal design research of the fieldwork from the descriptive scope. From the diagnosis, the facts of interest and focal points of the problem were identified, which were investigated through the interview technique as an instrument and the semi-structured interview script, to reflect on the assessment practice implemented as a starting point and identify from the students and teachers' perceptions if the evaluation system is implemented according to the principles and characteristics of the authentic assessment model; in order to establish from this exploratory study the possibility of proposing authentic assessment as an alternative to strengthen the academic performance of students
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Thus, we can identify from the perception of the actors how an evaluation system can be developed according to the principles and characteristics of the authentic assessment model. The methodology was framed within the interpretative paradigm, introspective-vivential approach qualitative type, and the transversal design research of the fieldwork from the descriptive scope. From the diagnosis, the facts of interest and focal points of the problem were identified, which were investigated through the interview technique as an instrument and the semi-structured interview script, to reflect on the assessment practice implemented as a starting point and identify from the students and teachers' perceptions if the evaluation system is implemented according to the principles and characteristics of the authentic assessment model; in order to establish from this exploratory study the possibility of proposing authentic assessment as an alternative to strengthen the academic performance of studentsLa presente investigación se desarrolló con el propósito de analizar la evaluación auténtica como una alternativa para mejorar el rendimiento académico de los estudiantes de E.B.P de la IED la Victoria. Se abordaron referentes teóricos relacionados con la evaluación, el enfoque por competencias, la evaluación auténtica y el rendimiento académico, se inicia desde el proceso de caracterización de evaluación de la I.E.D La Victoria, desde la vivencia de los estudiantes y de la descripción de la apreciación de los maestros sobre los elementos de evaluación auténtica que utilizan a partir de su práctica evaluativa y de esta forma poder identificar desde la percepción de los actores cómo se puede desarrollar un sistema de evaluación acorde a los principios y características del modelo de evaluación auténtica. La metodología se enmarcó dentro del paradigma interpretativo, de enfoque introspectivo-vivencial, tipo cualitativo y diseño de investigación transversal y de campo, de alcance descriptivo. A partir del diagnóstico, se identificaron los hechos de interés y puntos focales del problema los cuales fueron indagados a través de la técnica de entrevista, como instrumento el guion de entrevista semiestructurada, para reflexionar sobre la práctica de evaluación implementada como punto de partida e identificar desde las percepciones si el sistema de evaluación se implementa acorde con los principios y características del modelo de evaluación auténtica; a fin de recomendar desde el presente estudio exploratorio la evaluación auténtica como una alternativa para fortalecer el rendimiento académico de los estudiantes.spaUniversidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2EvaluaciónEvaluación auténticaRendimiento académicoAssessmentAuthentic assessmentStudents’ performanceLa evaluación auténtica como una alternativa para mejorar el rendimiento académico: estudio exploratorioTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAhumada, P. 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