Dificultad en las fracciones para los estudiantes de la educación primaria mexicana

A latent problem in the teaching and learning of mathematics is related to the understanding of the specific concept, among other causes, due to its diverse meanings and interpretations, which the epistemology of mathematics has generated and are necessary to solve different situations. From the con...

Full description

Autores:
Arenas Peñaloza, Jhonatan
Rodríguez-Vásquez, Flor Monserrat
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8084
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8084
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Palabra clave:
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description A latent problem in the teaching and learning of mathematics is related to the understanding of the specific concept, among other causes, due to its diverse meanings and interpretations, which the epistemology of mathematics has generated and are necessary to solve different situations. From the context of real life. Hence, the importance of these meanings or interpretations being viewed in an integral manner and their differences and uses in the teaching and learning process being recognized. That is why, in this article, they are exposed to the interpretations associated with the concept of fraction that the greatest number of teachers consider difficult for Mexican students of the primary basic level (6-12 year old students). Methodologically, the Delphi method was used to design, apply and analyze a questionnaire that answered 16 practicing teachers. The results show three interpretations associated with the concept of fraction of greatest difficulty for the students of the basic Mexican primary: the fraction as a rational number, the fraction as a ratio and the fraction as an indicator of a quantity (decimal).
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Methodologically, the Delphi method was used to design, apply and analyze a questionnaire that answered 16 practicing teachers. The results show three interpretations associated with the concept of fraction of greatest difficulty for the students of the basic Mexican primary: the fraction as a rational number, the fraction as a ratio and the fraction as an indicator of a quantity (decimal).Un problema latente en la enseñanza y aprendizaje de la matemática es el relativo a la comprensión del concepto fracción, entre otras causas, por sus diversos significados e interpretaciones, mismos, que la epistemología de la matemática ha generado y son necesarios para resolver diferentes situaciones del contexto de la vida real. De aquí, la importancia de que estos significados o interpretaciones sean vistos de forma integral y se reconozcan sus diferencias y usos en el proceso tanto de enseñanza como de aprendizaje. Es por ello, que en el presente artículo se exponen cuáles son las interpretaciones asociadas al concepto de fracción que el mayor número de docentes considera difíciles para los estudiantes mexicanos del nivel básico primaria (estudiantes de 6-12 años). Metodológicamente se usó el método Delphi para diseñar, aplicar y analizar un cuestionario que respondieron 16 profesores en ejercicio. Los resultados evidencian tres interpretaciones asociadas al concepto de fracción de mayor dificultad para los estudiantes de la básica primara mexicana: la fracción como número racional, la fracción como razón y la fracción como indicador de una cantidad (decimal).Arenas Peñaloza, Jhonatan-will be generated-orcid-0000-0002-8236-489X-600Rodríguez-Vásquez, Flor Monserratapplication/pdfspaPolitécnico Costa AtlanticaCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Gestion, Competencia e Innovacionhttps://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/88FractionInterpretationsDifficultiesStudentsDelphi methodFracciónInterpretacionesDificultadesEstudiantesMétodo DelphiDificultad en las fracciones para los estudiantes de la educación primaria mexicanaDifficulty in fractions for Mexican primary education studentsArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionBEHR, M., LESH, R., POST, T., & SILVER, E. 1983. Rational Number Concepts. En R. Lesh, & M. Landau (eds), Acquisition of Mathematics Concepts and Processes. Ed. Academic Press. (New York). p. 91-125.BEHR, M., HAREL, G., POST, T., & LESH, R. 1992. Rational number, ratio, and proportion. En D. Grouws (eds), Handbook of research on mathematics teaching and learning. Ed. NCTM: National council of teachers of mathematics. (New York) p. 296- 333.BUTTO, C. 2013. El aprendizaje de fracciones en educación primaria: una propuesta de enseñanza en dos ambientes. Horizontes pedagógicos. (Bogotá). 15(1), 33-45.CARRILLO, J., CONTRERAS, L., CLIMENT, N., MONTES, M., ESCUDERO, D., & FLORES, E. 2016. Fracciones y decimales. En J. Carrillo, L. Contreras, N. Climent, M. Montes, D. Escudero, & E. Flores (eds), Didáctica de las Matemáticas para maestros de educación primaria. Ed. Paraninfo (Madrid). P. 75-97.CHARRO, E. 2017. Investigando en educación: el método Delphi. Revista Atlante: cuadernos de educación y desarrollo. (España). En línea. http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/10/educacion-metodo-delphi.html (con acceso el 17/06/2019)CORTINA, J., & CARDOSO, E, 2009. Mexican sixth grade students' understandings of fraction notations as numbers that express quantity. En S. Swars, D. Stinson, & S. Lemons-Smith (eds), Proceedings of the 31st annual meeting of the North American chapter of the international group for the Psychology of Mathematics Education. Ed. Georgia State University (Atlanta). p. 765-772.FANDIÑO, M. 2007. Fractions: conceptual and didactic aspects. Acta didactica Universitatis Comenianae. (Bratislava, Slovakia). 7, 23-45.FANDIÑO, M. 2009. Las fracciones: aspectos conceptuales y didácticos. Ed. Magisterio. (Bogotá). p. 222.FUENTES, R. F. 2010. Enseñanza de fracciones. Una experiencia didáctica en quinto año de enseñanza primaria. Revista Iberoamericana de Educación Matemática. (España). (22), 169-182.GABRIEL, F., COCHÉ, F., SZUCS, D., CARETTE, V., REY, B., & CONTENT, A. 2013. 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