Propuesta de Inclusión del Componente Étnico Raizal en la asignatura de Ciencias Sociales mediado por las TIC

This research is carried out in the island of San Andrés, it offers pertinent information on the level of incorporation of the ethnic root component in the class curriculum applied by teachers of the social sciences subject for tenth grade of the Colombian education system, blending this curriculum...

Full description

Autores:
Rojano Barraza, Nestor Idalgo
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/2825
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/2825
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Componente étnico raizal
Asignatura de ciencias sociales
Educación media
TIC
Aprendizajes de los estudiante
Planificación
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Atribución – No comercial – Compartir igual
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description This research is carried out in the island of San Andrés, it offers pertinent information on the level of incorporation of the ethnic root component in the class curriculum applied by teachers of the social sciences subject for tenth grade of the Colombian education system, blending this curriculum with the use of information and communication technologies as a tool or element that enhance student learning. It was developed in a public educational institution and a private institution as well. It has been possible to establish that in some cases some teachers approach certain topics corresponding to the ethnic root component, but there is no planning that includes it in the subject, so it would be necessary to have a planning model that transcends the simple process of information about ethnicity, which allows guaranteeing an effective and pertinent teaching-learning process on the history, culture and ancestral heritage of the Raizal, even better if its development is carried out under the mediation of ICT
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spelling Martinez Palmera, OlgaRojano Barraza, Nestor IdalgoTovar Suárez, Hernando José2019-03-06T23:26:58Z2019-03-06T23:26:58Z2018-12-14https://hdl.handle.net/11323/2825Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This research is carried out in the island of San Andrés, it offers pertinent information on the level of incorporation of the ethnic root component in the class curriculum applied by teachers of the social sciences subject for tenth grade of the Colombian education system, blending this curriculum with the use of information and communication technologies as a tool or element that enhance student learning. It was developed in a public educational institution and a private institution as well. It has been possible to establish that in some cases some teachers approach certain topics corresponding to the ethnic root component, but there is no planning that includes it in the subject, so it would be necessary to have a planning model that transcends the simple process of information about ethnicity, which allows guaranteeing an effective and pertinent teaching-learning process on the history, culture and ancestral heritage of the Raizal, even better if its development is carried out under the mediation of ICTEsta investigación realizada en la isla de San Andrés contiene información sobre el grado de incorporación del componente étnico raizal en la planeación que desarrollan los docentes de la asignatura de ciencias sociales para el grado décimo de educación media del sistema educativo colombiano, articulando su desarrollo con el uso de tecnologías de la información y comunicación como elemento mediador que facilita los aprendizajes de los estudiantes. Fue desarrollada en una institución educativa pública y otra privada. Se ha podido establecer que en casos particulares algunos docentes abordan ciertos temas correspondientes al componente étnico raizal, pero no se observa una planificación que lo incluya en la asignatura, por lo que se haría necesario contar con un modelo de planeación que trascienda el simple proceso de información sobre lo étnico, lo que permita garantizar un proceso de enseñanza aprendizaje efectivo y pertinente sobre la historia, la cultura y el legado ancestral raizal, aún mejor si su desarrollo se realiza bajo la mediación de las TICRojano Barraza, Nestor Idalgo-ecebe8b2-f286-451a-b3f5-c904dd4e89ea-0spaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Componente étnico raizalAsignatura de ciencias socialesEducación mediaTICAprendizajes de los estudiantePlanificaciónPropuesta de Inclusión del Componente Étnico Raizal en la asignatura de Ciencias Sociales mediado por las TICTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAbello Vives, Alberto (sf). 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