Inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en el aula regular

The purpose of this research was to analyse the functional dynamics of the inclusion process of students with special educational needs within the regular classroom. The research was based on a mixed approach of a descriptive nature. The population and sample were forty (40) students in the fourth a...

Full description

Autores:
James Thyme, Nola
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/2926
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/2926
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Palabra clave:
Inclusión
Necesidades educativas especiales
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Formación
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description The purpose of this research was to analyse the functional dynamics of the inclusion process of students with special educational needs within the regular classroom. The research was based on a mixed approach of a descriptive nature. The population and sample were forty (40) students in the fourth and fifth grade of primary school, forty (40) teachers and directors and forty (40) parents, focused in four (4) educational institutions of the department two of them official belonging to the rural area of the island and the other two private located in the urban area. A questionnaire was used as instrument to obtain required information. The questionnaires were validated by three (03) experts and subjected to the Lickert scale to obtain reliability. After the processing of the results, it is established that the educational community (teachers, managers, parents) requires more training in terms of educational inclusion and institutions must improve not only physical but technological infrastructure for the improvement of the quality, access and permanence of students with special educational needs. Finally, it was concluded that the conditions of sustainability, processes and resources are scarce or non-existent for the inclusion processes in the educational institutions. It is evident the lack of preparation of teachers in the topic of inclusion and in methodological strategies for the construction and application of an adequate curriculum in the classroom, and also that it entails to contemplate in the curricular approach, aspects of the ethnic territory.
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The questionnaires were validated by three (03) experts and subjected to the Lickert scale to obtain reliability. After the processing of the results, it is established that the educational community (teachers, managers, parents) requires more training in terms of educational inclusion and institutions must improve not only physical but technological infrastructure for the improvement of the quality, access and permanence of students with special educational needs. Finally, it was concluded that the conditions of sustainability, processes and resources are scarce or non-existent for the inclusion processes in the educational institutions. It is evident the lack of preparation of teachers in the topic of inclusion and in methodological strategies for the construction and application of an adequate curriculum in the classroom, and also that it entails to contemplate in the curricular approach, aspects of the ethnic territory.Este trabajo de investigación tuvo como propósito analizar la dinámica funcional del proceso de inclusión de los estudiantes con necesidades educativas especiales dentro del aula regular. La investigación se trabajó bajo un enfoque mixto de tipo descriptivo. La población y muestra la conformaron cuarenta (40) estudiantes los grados de cuarto y quinto de primaria, cuarenta (40) docentes y directivos y cuarenta (40) padres de familia, focalizados dentro de cuatro (4) instituciones educativas del departamento, dos de ellas oficiales pertenecientes al área rural de la isla y las otras dos privadas localizadas en el área urbana. Se utilizó como instrumento un cuestionario validado por tres (03) expertos y la fiabilidad mediante el alfa de Cronbach. Luego del procesamiento de los resultados se logra establecer que la comunidad educativa (docentes, directivos, padres de familia) requieren mayor formación en lo referente a la inclusión educativa y las instituciones deben mejorar en cuanto a infraestructura, no solo física sino tecnológica para el mejoramiento de la calidad, el acceso y la permanencia de los estudiantes. Finalmente se concluyó que las condiciones de sustentabilidad, procesos y recursos son escasos o inexistentes para los procesos de inclusión en las I.E. Es evidente la falta de preparación de los docentes en el tema de inclusión y en estrategias metodológicas para la construcción y aplicación de un adecuado currículo en el aula, y además que conlleve a contemplar en el enfoque curricular, aspectos del territorio étnico.James Thyme, Nola-d2c79d13-f7bc-46bd-9eb1-da06c3f4a310-0spaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2InclusiónNecesidades educativas especialesLeyesFormaciónComunidad educativaRecursosCalidadEducaciónInclusionSpecial educational needsLawsTrainingEducational communityResourcesQualityEducationInclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en el aula regularTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAcosta & Moreno (2003). Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa: manual para logopedas, psicopedagogos y profesores Comunicación, lenguaje y logopedia. Editor Ars Médica, ISBN8497510143, 9788497510141. Bueno, A., y Ortiz, M. (2017). La importancia del docente en la educación inclusiva –Técnicas de Educación Inclusiva de la Fundación Saraki. Alvarado, Angulo, Marín, y Quirós, (2009). El apoyo familiar en el proceso de integración educativa de estudiantes con necesidades educativas en condición de discapacidad Revista Electrónica. Boer & Minnaert. (2011). Regular primary schoolteachers' attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education. Caracelli, V. J.; Graham, W. F.(1989). Toward a conceptual framework for mixed method Evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, v. 3, n. 11, p. 255-274. Casanova, HJ., Rodríguez (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. 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