Discurso docente desde la metodología de Pólya en la resolución de problemas matemáticos

In educational institutions, the teacher becomes one of the most important figures in the educational system. In the area of mathematics, you must maintain a speech that motivates the student to understand, pose and solve mathematical problems. According to the Synthetic Index of Educational Quality...

Full description

Autores:
Díaz Olmos, Katiuska Laudith
Rodríguez Rayo, Carlos Alberto
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8180
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8180
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Palabra clave:
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Mathematics
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Discurso docente
Matemáticas
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description In educational institutions, the teacher becomes one of the most important figures in the educational system. In the area of mathematics, you must maintain a speech that motivates the student to understand, pose and solve mathematical problems. According to the Synthetic Index of Educational Quality –ISCE, there is poor performance in problem-solving competence in the Mixed Third School I.E.D at the elementary level. As a result, such research is carried out with the aim of understanding from the teaching discourse and Pólya's methodology his contributions to solving mathematical problems. The methodology is based on a qualitative approach and a critical social paradigm, the techniques are documentary review, semi-structured interview, focus group and discussion group. The results show that the work guides and the pedagogical methodologies do not maintain a unification of criteria. Ultimately, learning is affected by not defining a logical relationship between the parties.
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The methodology is based on a qualitative approach and a critical social paradigm, the techniques are documentary review, semi-structured interview, focus group and discussion group. The results show that the work guides and the pedagogical methodologies do not maintain a unification of criteria. Ultimately, learning is affected by not defining a logical relationship between the parties.En las instituciones educativas el docente se convierte en una de las figuras más importantes del sistema educativo. En el área de matemáticas, deberá mantener un discurso que motive al estudiante a comprender, plantear y resolver problemas matemáticos. Según el Índice Sintético de la Calidad Educativa –ISCE existe un bajo desempeño en la competencia de resolución de problemas en la I.E.D Tercera Mixta en el nivel de básica. Producto de ello, se realiza tal investigación con el objetivo de comprender desde el discurso docente y la metodología de Pólya sus aportes a la resolución de problemas matemáticos. La metodología se basa en un enfoque cualitativo y un paradigma crítico social, las técnicas son revisión documental, entrevista semiestructurada, grupo focal y grupo de discusión. Los resultados arrojan que en las guías de trabajo y las metodologías pedagógicas no mantienen una unificación de criterios. En definitiva, el aprendizaje es afectado al no definirse una relación lógica entre las partes.Díaz Olmos, Katiuska LaudithRodríguez Rayo, Carlos Albertoapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Teaching speechMathematicsPólya methodologyMathematical problemsDiscurso docenteMatemáticasMetodología de PólyaProblemas matemáticosDiscurso docente desde la metodología de Pólya en la resolución de problemas matemáticosTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAguilar, B., Illanes, L., & Zúñiga, L. (2016). Uso de recursos tecnológicos en el proceso de aprendizaje de las matemáticas. Resolución de problemas matemáticos con el método de Polya mediante el uso de Geogebra. 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