Saberes pedagógicos que propician la articulación entre la educación inicial y el grado transición en dos instituciones educativas de Barranquilla

This research was conducted in order to determine the pedagogical knowledge that encourage links between initial education and the transition degree in two institutions of the District of Barranquilla; Using ethnographic methodology for teaching these two contexts; results were achieved as follows:...

Full description

Autores:
Pastrana Diaz, Orlando
Jimenez Fontalvo, Teobaldo
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/440
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/440
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Educación inicial
Saberes experienciales
Pedagogía
Transición
Early childhood education
Experiential knowledge
Education
Transition
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License
Atribución – No comercial – Compartir igual
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description This research was conducted in order to determine the pedagogical knowledge that encourage links between initial education and the transition degree in two institutions of the District of Barranquilla; Using ethnographic methodology for teaching these two contexts; results were achieved as follows: the experiential teaching component of teachers in early childhood and transition are grounded in love, patience and creativity, where the game as a tool is vital and this, rather than memorization of content, allows children to learn to solve everyday problems, activities should be developed with the support of teachers as mediators between the family and school; and the relationship between the two means that teachers are trained in a common language to help children develop their skills naturally.
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(1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá.BEAL, X. V. (2012). GUIA PARA EL DESARROLLO DE INVESTIGACIONES DEL HÁBITAT. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.Calvo, G., Esquivel, F., Meckes, L., Weinstein, & Josë. (2014). Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en américa latina y el caribe: debate actual. CEPAL.Castilla, R. H. (2007). APUNTES ANALISIS CUALITATIVO DE LA EDUCACION. Curso Metodología de la Investigación Avanzada. Universidad Autónoma de Madrid.CEPPE, Centro de estudios de políticas y prácticas en educación. (2014). Catastro de experiencias relevantes de políticas docentes en américa latina y el caribe. Santiago de chile.Congreso de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Bogotá: Congreso de Colombia.Conrado, J. M. (2013). El trabajo educativo en la primera infancia: la programación como mejora de la práctica profesional.Coronata, C. (2014). Presencia de los procesos matemáticos en la ensañanza del número 4 a 8 años. Transición entre la educación infantil y elemental. Girona: Universidad de Girona.DeCeroASiempre. (2013). Estrategia de atención integral a la primera infancia. FUNDAMENTOS POLÍTICOS, TÉCNICOS Y DE GESTIÓN, Bogotá, Colombia.Departamento Nacional de Planeación. (2007). Documento conpes social 109, Política Pública Nacional de Primera Infancia. Bogotá.Domínguez, M. R. (s.f.). Los saberes de los docentes en la enseñanza.Educación, M. d. (2014). Guía didáctica de estrategias.Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción (3ra ed.). Barcelona: Morata.Enseñanza, L. s. (2008). Educación, Sociedad y Cultura. Universidad Pedagógica Nacional.Fandiño, G., & Reyes, Y. (2012). Una propuesta pedagógica para la educación de la primera infancia . Bogotá: MEN.Florez, L. F., & Flórez, R. (2010). Saberes y prácticas de los docentes de preescolar y primero en relación con la enseñanza de la lectura. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.García, J. (2003). 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