Software Tecnemar: un reto para los profesores de humanidades en el desarrollo de la competencia comunicativa lectora en tiempos de COVID 19
The objective of this research is to understand how TECNEMAR software can transform the practice of the humanities teachers of the Educational Institution Thelma Rosa Arévalo, for the development of the communicative reading competence in elementary school. The research is framed in the socio-critic...
- Autores:
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Maestre Matos, Nereida
Betancourt Franco, Martha Lucía
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
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- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8243
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/8243
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- Palabra clave:
- Communicative competence
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The objective of this research is to understand how TECNEMAR software can transform the practice of the humanities teachers of the Educational Institution Thelma Rosa Arévalo, for the development of the communicative reading competence in elementary school. The research is framed in the socio-critical paradigm, it seeks to know and understand how is the praxis and pedagogical strategies used by the humanities teachers of the mentioned institution, and what the use of technology as a transformative element of teaching implies,, its approach is qualitative, since the actions that guide this work promote deep reflection on pedagogical practices, through dialogue and consensus, on the level of development of the reading process, through document review techniques (plans in the area of humanities - learning guides) and discussion groups with five teachers of said area, the above was carried out from the lights of the action research methodology. The results obtained from the training workshops and a focus group, made up of 5 teachers from the humanities area of the mentioned institution, showed that it is possible to achieve the transformations in their pedagogical work and therefore to the educational quality. |
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The research is framed in the socio-critical paradigm, it seeks to know and understand how is the praxis and pedagogical strategies used by the humanities teachers of the mentioned institution, and what the use of technology as a transformative element of teaching implies,, its approach is qualitative, since the actions that guide this work promote deep reflection on pedagogical practices, through dialogue and consensus, on the level of development of the reading process, through document review techniques (plans in the area of humanities - learning guides) and discussion groups with five teachers of said area, the above was carried out from the lights of the action research methodology. The results obtained from the training workshops and a focus group, made up of 5 teachers from the humanities area of the mentioned institution, showed that it is possible to achieve the transformations in their pedagogical work and therefore to the educational quality.El objetivo de esta investigación es comprender de qué manera el software TECNEMAR puede transformar la práctica de los profesores de humanidades de la Institución Educativa Thelma Rosa Arévalo, para el desarrollo de la competencia comunicativa lectora en la básica secundaria. La investigación está enmarcada en el paradigma socio crítico, busca conocer y comprender cómo es la praxis y las estrategias pedagógicas utilizadas por los docentes de humanidades de la institución mencionada, y lo que implica el uso de la tecnología como elemento transformador de la enseñanza, su enfoque es cualitativo, ya que las acciones que dirigen este trabajo propician la reflexión profunda sobre las prácticas pedagógicas, a través del diálogo y el consenso, sobre el nivel de desarrollo del proceso lector, mediante las técnicas de revisión documental (planes del área de humanidades - guías de aprendizaje) y grupos de discusión con cinco docentes de dicha área, lo anterior se realizó desde las luces de la metodología investigación acción. Los resultados obtenidos de los talleres de formación y un grupo focal, conformado por 5 docentes del área de humanidades de la institución mencionada demostraron que sí es posible lograr las transformaciones en su quehacer pedagógico y por lo tanto a la calidad educativa.Maestre Matos, NereidaBetancourt Franco, Martha Lucíaapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Communicative competenceEducational softwarePedagogical practiceReader processCompetencia comunicativaSoftware educativoPráctica pedagógicaProceso lectorSoftware Tecnemar: un reto para los profesores de humanidades en el desarrollo de la competencia comunicativa lectora en tiempos de COVID 19Trabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAlvarado, L., Siso Martinez, J., y Margarita., G. (2008). Caracterísicas más relevantes del paradigma Socio-crítico: Su aplicación en Educación Ambiental y de Enseñanzas de las ciencias realizadas en el doctorado en educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Dialnet.Álvarez, C. y. (2017). Mejora de la Competencia Literaria con un Club de Lectura Escolar. España.Amiama-Espaillat, C. y.-R. (2018). Explorando la Relación entre Fluidez Lectora y Competencia Lectora en Educación Secundaria. OCNOS.Ángeles, S. M., Vidal Abarca, E., y F. A. (2017). Decisiones Estratégicas de Lectura y RENDIMIENTO EN tareas de Competencia Lectora similares a PISA. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal.Blanco, A. (2018). Mejora de la Compremsoón Lectora con ayuda de las TIC. Lima, Perú.Blandez Angel, M. (2000). La Investigación Acción Un reto para el profesorado. España: IINO Reproducciones S.A.Cabrera, M., y Caruman, S. (2018). Relación entre Tipo de Texto y Comprensión Lectora en una Prueba Estandarizada Chilena. 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