Juego de realidad alternativa para las matemáticas en educación superior desde la percepción estudiantil de las prácticas de enseñanza
This article analyzes the perceptions and preferences that first-semester students have of the technological programs of the Engineering and Business Sciences faculties of the Antonio José Camacho University Institution - Colombia (UNIAJC for its acronym in Spanish), on the teaching strategies of ma...
- Autores:
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López-Mera, Diego Darío
Hernández-Montoya, Brayan Camilo
Suarez Chavez, Sandra Esther
Archila-Gutiérrez, Ana Catalina
Pérez Rojas, Eider Hernán
OSORNO TABORDA, SANDRA VIVIANA
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5897
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/5897
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.10
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Aprendizaje basado en juegos
Educación matemática
Estrategias de enseñanza
Juego de realidad alternativa
Percepción estudiantil
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Student perception
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This article analyzes the perceptions and preferences that first-semester students have of the technological programs of the Engineering and Business Sciences faculties of the Antonio José Camacho University Institution - Colombia (UNIAJC for its acronym in Spanish), on the teaching strategies of mathematics applied by students. Teachers in Mathematics courses 1. The inquiry corresponds to a pedagogical initiative focused on the development of an Alternative Reality Game (ARG) that allows the learning of mathematics in a playful and unconventional way. For the development of the ARG and adaptability to the educational context, students are consulted on their literary, cinematographic, videogame and social problems of greater importance, closely related to their context. The results in attention to the variables worked allow to elaborate a first narrative structure of the ARG. It is concluded that the design and development of an educational proposal based on an ARG must always be related to the needs and per-ceptions of the learning subject. |
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For the development of the ARG and adaptability to the educational context, students are consulted on their literary, cinematographic, videogame and social problems of greater importance, closely related to their context. The results in attention to the variables worked allow to elaborate a first narrative structure of the ARG. It is concluded that the design and development of an educational proposal based on an ARG must always be related to the needs and per-ceptions of the learning subject.Este artículo analiza las percepciones y preferencias que tienen los estudiantes de primer semestre de los programas tecnológicos de las facultades de Ingeniería y Ciencias Empresariales de la Institución Universitaria Antonio José Camacho - Colombia (UNIAJC), sobre las estrategias de enseñanza de las matemáticas aplicadas por los profesores en los cursos de Matemáticas 1. La indagación corresponde a una iniciativa pedagógica centrada en el desarrollo de un Juego de Realidad Alternativa (Alternate Reality Game o ARG) que permita favorecer el aprendizaje de las matemáticas de una forma lúdica y poco convencional. Para el desarrollo del ARG y adaptabilidad al contexto educativo, se consulta en los estudiantes sus gustos literarios, cinematográficos, videojuegos y problemáticas sociales de mayor importancia, estrechamente relacionados a su contexto. Los resultados en atención a las variables trabajadas permiten elaborar una primera estructura narrativa del ARG. Se concluye que el diseño y desarrollo de una propuesta educativa basada en un ARG, siempre debe estar relacionada con las necesidades y percepciones del sujeto del aprendizaje.López-Mera, Diego Darío-will be generated-orcid-0000-0003-2902-5159-600Hernández-Montoya, Brayan CamiloSuarez Chavez, Sandra EstherArchila-Gutiérrez, Ana CatalinaPérez Rojas, Eider Hernán-will be generated-orcid-0000-0001-7428-6900-600OSORNO TABORDA, SANDRA VIVIANA-will be generated-orcid-0000-0003-2060-623X-600application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD; Vol. 10, Núm. 2 (2019)CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDADCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDADAskwith, I. (2006). This is not (just) an advertisement: Understanding alternate reality games. Convergence Culture Consortium, Comparative Media.Bonsignore, E., Hansen, D., Kraus, K., Ahn, J., Visconti, A., Fraistat, A. y Druin, A. (2012). Alternate Reality Games: platforms for collaborative learning. 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