El método Montessori como estrategia pedagógica en la enseñanza de la lecto-escritura en aulas inclusivas

The research work arose from the need to work with children who have some special educational need and are part of inclusive classrooms, which gave rise to go hand in hand with the Montessori method as a primary basis for the strengthening of literacy in primary basic education. For this reason, it...

Full description

Autores:
Berdugo González, Valeria
Gutiérrez Fontalvo, Andrea
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8248
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8248
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
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Strategies
Teaching
Montessori
Inclusion
Lecto- escritura
Estrategias
Enseñanza
Inclusión
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description The research work arose from the need to work with children who have some special educational need and are part of inclusive classrooms, which gave rise to go hand in hand with the Montessori method as a primary basis for the strengthening of literacy in primary basic education. For this reason, it was inquired about the teaching methodologies used by teachers for the development of competences in first grade students of the Don Bosco Social Center Educational Institution, recognizing the lack of strategies to achieve inclusion in the classrooms. For this reason, this research sought to build strategies that help the educational work of teachers and strengthen reading-writing skills in inclusive classrooms, in order to establish meaningful learning in the cognitive and affective spheres of students, favoring their processes and becoming a pedagogical instrument to support educational practices. The research was approached from the socio-critical paradigm, using an qualitative investigative approach and makes use of the descriptive method. According to the methodological process developed, various techniques were included such as documentary analysis, questionnaire, survey and interview. Therefore, the results presented in the research were sufficient to achieve the objectives present in the study, ending with the conclusions and recommendations for future research related to the subject.
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For this reason, this research sought to build strategies that help the educational work of teachers and strengthen reading-writing skills in inclusive classrooms, in order to establish meaningful learning in the cognitive and affective spheres of students, favoring their processes and becoming a pedagogical instrument to support educational practices. The research was approached from the socio-critical paradigm, using an qualitative investigative approach and makes use of the descriptive method. According to the methodological process developed, various techniques were included such as documentary analysis, questionnaire, survey and interview. Therefore, the results presented in the research were sufficient to achieve the objectives present in the study, ending with the conclusions and recommendations for future research related to the subject.El proyecto de investigación surgió por la necesidad de trabajar con los niños que poseen alguna necesidad educativa especial y hacen parte de las aulas inclusivas, lo cual dio pie para ir de mano con el método Montessori como base primordial para el fortalecimiento de la lecto- escritura en la educación básica primaria. Por tal razón, se indagó acerca de las metodologías de enseñanza utilizadas por los docentes para el desarrollo de las competencias en los estudiantes de primer grado de la Institución Educativa Centro Social Don Bosco, reconociéndose la falta de estrategias para lograr inclusión en las aulas. Por tal motivo, esta investigación buscó construir estrategias que ayuden al quehacer educativo de los docentes y fortalezcan las competencias lecto- escritoras en aulas inclusivas, con el fin de establecer un aprendizaje significativo en las esferas cognitivas y afectivas de los estudiantes, favoreciendo sus procesos y convirtiéndose en un instrumento pedagógico de apoyo en las prácticas educativas. La investigación se abordó desde el paradigma socio crítico, utilizando un enfoque investigativo cualitativo y hace uso del método descriptivo. De acuerdo con el proceso metodológico desarrollado, se incluyeron diversas técnicas tales como el análisis documental, el cuestionario, la encuesta y la entrevista. Por ello, los resultados presentados en la investigación fueron suficientes para lograr los objetivos presentes en el estudio, finalizando con las conclusiones y recomendaciones para futuras investigaciones relacionadas con la temática.Berdugo González, Valeria-bfa60ae80f61d226eb5af2b3fb6b6521-0Gutiérrez Fontalvo, Andrea-3edd3b30eb8f55e753eb30b77c978d17-0application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaLicenciatura en Educación Básica PrimariaAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Reading and writingStrategiesTeachingMontessoriInclusionLecto- escrituraEstrategiasEnseñanzaInclusiónEl método Montessori como estrategia pedagógica en la enseñanza de la lecto-escritura en aulas inclusivasTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAarón, M. (2016). El contexto, elemento de análisis para enseñar. Zona Próxima, núm. 25, junio-diciembre, 2016, pp. 34-48. Universidad del Norte: Barranquilla, ColombiaAcero L, y Lobo Y. (2019) Proyecto pedagógico – investigativo intervención pedagógica en la escuela inclusiva. (Tesis de pregrado) Universidad de la Costa. Barranquilla: Colombia. Recuperado de: http://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/3147/1140883125%20- %201041898257.pdf?sequence=1&isAllowed=yAcosta, F. (1 de abril de 2013). Inclusión educativa empeño de la U. Gran Colombia. La Crónica del Quindío. Recuperado de: https://www.cronicadelquindio.com/noticias/general-1/inclusin-educativa-empeo-de-lau-gran-colombiaAlonso, C., Gallegos, D., y Honey, P., (1994). Los Estilos de Aprendizaje Procedimiento de Diagnóstico y Mejora. Ediciones Mensajero S.A. Bilbao. EspañaAnder Egg, E. (2016). (2nd ed.). Diccionario de Psicología. 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