Evaluación institucional en escuelas de barranquilla - Colombia desde la perspectiva del docente
The article allows us to understand the system of meanings and tensions that teachers of public education in Barranquilla - Colombia assign to institutional evaluation as a macroprocess within the framework of a quality educational policy. Are considered the factors that from the pedagogical practic...
- Autores:
-
Marin Gonzalez, Freddy Valmore
Roa Gomez, Mayelin
Garcia Peña, Leiber Rosa
Sanchez Montero, Edgardo Rafael
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/1003
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/1003
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- Education policy
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Participatory management
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The article allows us to understand the system of meanings and tensions that teachers of public education in Barranquilla - Colombia assign to institutional evaluation as a macroprocess within the framework of a quality educational policy. Are considered the factors that from the pedagogical practice dynamize or inhibit the evaluation process. Epistemologically based on introspective approach - experiential, interpretative paradigm and qualitative ethnographic vision; It methodological approaches a phase diagnostic and another of intervention, transcending of the reflection and construction collective to a flat of reinterpretation and conferring of meanings. Will incorporate interviews in depth and conformation of groups focal between actors representative. Them results stand out the importance of the evaluation institutional in the definition of the philosophy of management, takes of decisions and sense 2 strategic, demonstrating an order disjointed of them mechanisms of address, control, tracking, in the flat of it political and in the mediation didactic. Is concludes about them imaginary collective on them categories studied, noting gaps between the component theoretical-normative of them plans and its concretion, may be reflection of models mental that not leave greater freedoms for the reflection, creation e innovation educational. |
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Will incorporate interviews in depth and conformation of groups focal between actors representative. Them results stand out the importance of the evaluation institutional in the definition of the philosophy of management, takes of decisions and sense 2 strategic, demonstrating an order disjointed of them mechanisms of address, control, tracking, in the flat of it political and in the mediation didactic. Is concludes about them imaginary collective on them categories studied, noting gaps between the component theoretical-normative of them plans and its concretion, may be reflection of models mental that not leave greater freedoms for the reflection, creation e innovation educational.El artículo permite comprender el sistema de significados y tensiones que los docentes de la educación pública en Barranquilla – Colombia asignan a la evaluación institucional como macroproceso en el marco de una política educativa de calidad. Se consideran los factores que desde la práctica pedagógica dinamizan o inhiben el proceso de evaluación. Epistemológicamente se fundamenta en el enfoque introspectivo – vivencial, paradigma interpretativo, y visión cualitativa etnográfica; lo metodológico aborda una fase diagnóstica y otra de intervención, trascendiendo de la reflexión y construcción colectiva a un plano de reinterpretación y conferimiento de significados. Se incorporan entrevistas en profundidad y conformación de grupos focales entre actores representativos. Los resultados destacan la importancia de la evaluación institucional en la definición de la filosofía de gestión, toma de decisiones y sentido estratégico, evidenciando un macroproceso desarticulado de los mecanismos de dirección, control, seguimiento, en el plano de la política y en la mediación didáctica. Se concluye acerca de los imaginarios colectivos en torno a las categorías estudiadas, observando brechas entre el componente teórico – normativo de los planes y su concreción, pudiendo ser reflejo de modelos mentales que no dejan mayores libertades para la reflexión, creación e innovación educativa.Marin Gonzalez, Freddy Valmore-0000-0001-6860-1214-600Roa Gomez, Mayelin-0000-0001-6207-6164-600Garcia Peña, Leiber Rosa-f0539180-a5d2-4c4f-b19d-11aed6d7840a-0Sanchez Montero, Edgardo Rafael-6127ee84-ad5a-46ad-81c4-ccc04b91e1a4-0spaRevista de Ciencias SocialesAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Education policyEducation qualityInstitutional assessmentParticipatory managementPublic educationEvaluación institucional en escuelas de barranquilla - Colombia desde la perspectiva del docenteInstitutional evaluation in schools of barranquilla - Colombia since teacher's perspectiveArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAguerrondo, Ines. 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