Marketing estratégico en las Pyme de servicios del subsector de Arquitectura e Ingeniería de la ciudad de Barranquilla

Organizations worldwide require management techniques to face complex and competitive markets. For this reason the objective of the research sought to analyze the Strategic Marketing in the SMEs of services of the subsector of Architecture and Engineering of the city of Barranquilla. The project was...

Full description

Autores:
Ortega Dolovitz, Ana Bernarda
Ortiz Alarcón, Andrés Manuel
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6000
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6000
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Palabra clave:
Strategic marketing
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Marketing estratégico
Estrategia Pyme
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description Organizations worldwide require management techniques to face complex and competitive markets. For this reason the objective of the research sought to analyze the Strategic Marketing in the SMEs of services of the subsector of Architecture and Engineering of the city of Barranquilla. The project was descriptive in a quantitative approach, with the main source of information being a field study that was carried out by applying a Likert questionnaire to the managers of the study units. The results were analyzed through descriptive statistics, making it possible to show that the companies in the sector lack an efficient strategic marketing process, due to deficiencies in the execution of resources and capacities of the formulation and implementation phases and strategic control.
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The results were analyzed through descriptive statistics, making it possible to show that the companies in the sector lack an efficient strategic marketing process, due to deficiencies in the execution of resources and capacities of the formulation and implementation phases and strategic control.Las organizaciones a nivel mundial, requieren de técnicas de dirección para enfrentarse a mercados complejos y competitivos. Por esta razón el objetivo de la investigación buscó analizar el Marketing estratégico en las Pyme de servicios del subsector de Arquitectura e Ingeniería de la ciudad de Barranquilla. El proyecto fue de carácter descriptivo bajo un enfoque cuantitativo teniendo como principal fuente de información un estudio de campo que se realizó mediante la aplicación de un cuestionario tipo Likert a los gerentes de las unidades de estudio. Los resultados se analizaron a través de estadística descriptiva, permitiendo evidenciar que las empresas del sector carecen de un proceso de marketing estratégico eficiente, debido deficiencias en la ejecución de recursos y capacidades de las fases de formulación e implementación y control estratégica.Ortega Dolovitz, Ana BernardaOrtiz Alarcón, Andrés ManuelspaUniversidad de la CostaMaestría en AdministraciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Strategic marketingStrategicSMEMarketing estratégicoEstrategia PymeMarketing estratégico en las Pyme de servicios del subsector de Arquitectura e Ingeniería de la ciudad de BarranquillaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAbascal, E. y Grande, I. (2005). 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