Nivel de comunicación asertiva docente frente a la mejora convivencial

Teachers, in addition to the emotional burden of accompanying a diversity of students with very particular situations and institutional requirements related to academic performance, must present difficulties for the communication of feelings, that is, they demonstrate deficiencies in social skills i...

Full description

Autores:
Coneo Monzón, Luz Marina
Marín Sibaja, Gissela Esned
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6446
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6446
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Palabra clave:
Social skills
Self-assertiveness
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Coexistence
Habilidades sociales
Autoasertividad
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description Teachers, in addition to the emotional burden of accompanying a diversity of students with very particular situations and institutional requirements related to academic performance, must present difficulties for the communication of feelings, that is, they demonstrate deficiencies in social skills in interaction with members of your community; hence the deficit to intervene assertively in processes related to conflict and coexistence, since they are evidenced from the instrument of Self-assertiveness and hetero-assertiveness that reflect emotional behaviors in the order of aggressive behaviors with 74.9% in the AA variable; while 49% is located in the dimension of social relations and behaviors HA. The implications of the data corroborate that the “Style of social interaction characterized by high Self-assertiveness and low hetero-assertiveness. It is characteristic of people who consider themselves superior or better than others, whom they tend to belittle”; that is, they show aggressive behaviors and a slight sample of assertiveness contained in the HA variable does not reach 50%. From the objectives that were postulated in the research work, this is of a non-experimental type of cross-sectional or transactional because the application or capture of the information was carried out in a single moment. Hernández. (2014
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The implications of the data corroborate that the “Style of social interaction characterized by high Self-assertiveness and low hetero-assertiveness. It is characteristic of people who consider themselves superior or better than others, whom they tend to belittle”; that is, they show aggressive behaviors and a slight sample of assertiveness contained in the HA variable does not reach 50%. From the objectives that were postulated in the research work, this is of a non-experimental type of cross-sectional or transactional because the application or capture of the information was carried out in a single moment. Hernández. (2014Los docentes, a más de la carga emocional que implica acompañar a una diversidad de estudiantes con situaciones muy particulares y requerimientos institucionales relacionados con rendimiento académico, han de presentar dificultades para la comunicación de sentimientos, es decir evidencian carencias de habilidades sociales en la interacción con los miembros de su comunidad; de allí el déficit para intervenir asertivamente en procesos relacionados con el conflicto y la convivencia, pues los mismo evidencian a partir del instrumento de Auto asertividad y Hetero asertividad que reflejan comportamientos emocionales en el orden de conductas agresivas con un 74.9% en la variable AA; mientras que el 49% se ubica en la dimensión de relaciones y comportamientos sociales HA. Las implicaciones de los datos, corrobora que el “Estilo de interacción social caracterizado por una elevada Autoasertividad y una escasa hetero-asertividad. Propio de las personas que se consideran superiores o mejores que los demás, a quienes suelen menospreciar”; es decir evidencian comportamientos Agresivos y una ligera muestra de Asertividad contenida en la variable HA no alcanza el 50%. A partir de los objetivos que se postularon en el trabajo de investigación, este es de tipo no experimental de corte transversal o transaccional debido a que se realizó la aplicación o captura de la información en un solo momento. Hernández. (2014)Coneo Monzón, Luz MarinaMarín Sibaja, Gissela EsnedspaUniversidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Social skillsSelf-assertivenessHetero-assertivenessCoexistenceHabilidades socialesAutoasertividadHeteroasertividadConvivenciaNivel de comunicación asertiva docente frente a la mejora convivencialTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAbarca, M., marzo, L., y Sala, L. Cols 2002. La educación emocional en la práctica educativa de primaria. Bordón, 54, 505-518. (citado por Vásquez de la Hoz)Abarca, Mireia. Marzo, Lourdes. Sala, Josefina. 2002. 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