Significados y tensiones de la evaluación institucional: perspectiva del docente de las escuelas públicas de Barranquilla
Envisioning the improvement of educational institutions is necessary to present the results of reflection about the meanings and stresses of Institutional Assessment from the perspective of teachers in public schools of the District of Barranquilla, Colombia. The methodological design of the study i...
- Autores:
-
Roa G., Mayelin
Garcias P., Leiber
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/508
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Evaluación institucional
Calidad educativa
Significados y tensiones
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Quality education
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Envisioning the improvement of educational institutions is necessary to present the results of reflection about the meanings and stresses of Institutional Assessment from the perspective of teachers in public schools of the District of Barranquilla, Colombia. The methodological design of the study is based on the hermeneutic -interpretative paradigm with ethnographic and qualitative approach. The data collection technique used was the semi - structured interview and group discussion. The interpretation resulted in evidence that the participants recognized the importance of the evaluation because it determines where you should head north to the processes of the institution, however, they are not completely fulfilled by lack of continuity, due to ignorance of the Guide N. 34, the distance between principals and teachers and the lack of participation of other sectors of the educational community, which is a determining factor for quality education. |
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The interpretation resulted in evidence that the participants recognized the importance of the evaluation because it determines where you should head north to the processes of the institution, however, they are not completely fulfilled by lack of continuity, due to ignorance of the Guide N. 34, the distance between principals and teachers and the lack of participation of other sectors of the educational community, which is a determining factor for quality education.Visionando el mejoramiento de las instituciones educativas es menester presentar los resultados de reflexión, respecto a los significados y tensiones de la Evaluación Institucional desde la perspectiva del docente de las escuelas públicas del distrito de Barranquilla, Colombia. El diseño metodológico del estudio se funda en el paradigma hermenéutico-interpretativo, con enfoque cualitativo de tipo etnográfico. La técnica de recolección de datos fueron la entrevista semi-estructurada y grupo de discusión. La interpretación realizada, evidencia, que los actores reconocen la importancia de la Evaluación ya que determina el norte a donde deben dirigirse los procesos de la Institución, sin embargo, no se cumplen a cabalidad por falta de continuidad, desconocimiento de la Guía N. 34, distanciamiento entre directivos y docentes y la poca participación de los demás estamentos de la comunidad educativa, factor determinante para la calidad educativa.Garcias P., Leiber-352bb773-62cb-4575-9476-01e7c2a6cf54-0spaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Evaluación institucionalCalidad educativaSignificados y tensionesInstitutional AssessmentQuality educationMeanings and stressesSignificados y tensiones de la evaluación institucional: perspectiva del docente de las escuelas públicas de BarranquillaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionMaestría en EducaciónAdemar H., Eberle J., La evaluación institucional en Iberoamérica: una cuestión pendiente http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1735/1883Aguerrondo, I. 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