Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en ciencias sociales
This research aimed to analyze the relationship between learning styles and academic performance of social sciences. The study paradigm was positivist, the quantitative approach; the design is non-experimental, transactional and correlational. The sample consisted of 53 tenth grade students of the I...
- Autores:
-
Polo Molinares, Yadín José
Pereira Vergara, Viviana Cecilia
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5772
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/5772
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Learning styles
Academic performance
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Estilos de aprendizaje
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This research aimed to analyze the relationship between learning styles and academic performance of social sciences. The study paradigm was positivist, the quantitative approach; the design is non-experimental, transactional and correlational. The sample consisted of 53 tenth grade students of the I.ED Juan José Rondón. To determine the learning styles, the Honey and Alonso CHAEA questionnaire was applied, consisting of 80 items. And for the academic performance the record of social science qualifications and the SAI test was taken as a reference during the second period of 2019. The results indicate that the predominant learning style was reflective. It was also found that there is no significant relationship between learning styles and academic performance in social sciences and the SAI test. It was also determined that there is a positive relationship between these last two variables although at a low level. From the results, it can be concluded that although learning styles are a relevant factor to consider, the academic performance of social sciences could be associated with other variables that converge inside and outside the classroom. |
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Canquiz Rincón, LilianaSánchez Montero, Edgardo RafaelPolo Molinares, Yadín JoséPereira Vergara, Viviana Cecilia2019-12-12T13:17:20Z2019-12-12T13:17:20Z2019https://hdl.handle.net/11323/5772Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This research aimed to analyze the relationship between learning styles and academic performance of social sciences. The study paradigm was positivist, the quantitative approach; the design is non-experimental, transactional and correlational. The sample consisted of 53 tenth grade students of the I.ED Juan José Rondón. To determine the learning styles, the Honey and Alonso CHAEA questionnaire was applied, consisting of 80 items. And for the academic performance the record of social science qualifications and the SAI test was taken as a reference during the second period of 2019. The results indicate that the predominant learning style was reflective. It was also found that there is no significant relationship between learning styles and academic performance in social sciences and the SAI test. It was also determined that there is a positive relationship between these last two variables although at a low level. From the results, it can be concluded that although learning styles are a relevant factor to consider, the academic performance of social sciences could be associated with other variables that converge inside and outside the classroom.La presente investigación tuvo como objetivo analizar la relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de ciencias sociales. El paradigma del estudio fue positivista, el enfoque cuantitativo, el diseño es no experimental, transaccional y correlacional. La muestra estuvo constituida por 53 estudiantes de décimo grado de la I.ED Juan José Rondón. Para determinar los estilos de aprendizaje se aplicó el cuestionario de Honey y Alonso CHAEA que consta de 80 ítems. Y para el rendimiento académico se tomó como referencia el registro de calificaciones de ciencias sociales y de la prueba SAI durante el segundo periodo de 2019. Los resultados indican que el estilo de aprendizaje predominante fue el reflexivo. También se pudo comprobar que no existe una relación significativa entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico en ciencias sociales y la prueba SAI. Igualmente se determinó que existe una relación positiva entre estas dos últimas variables aunque en un nivel bajo. A partir de los resultados se puede concluir que si bien los estilos de aprendizaje son un factor relevante a considerar, el rendimiento académico de ciencias sociales podría estar asociado a otras variables que convergen dentro y fuera del aula de clases.Polo Molinares, Yadín JoséPereira Vergara, Viviana CeciliaspaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Learning stylesAcademic performanceSocial science learningSAI testEstilos de aprendizajeRendimiento académicoAprendizaje de ciencias socialesPrueba SAIEstilos de aprendizaje y rendimiento académico en ciencias socialesTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAguilera P., y Ortiz T. (2010). La caracterización de perfiles de estilos de aprendizaje en la educación superior, una visión integrador. Estilos de Aprendizaje, 5(5), 26-41. Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_5/articulos/lsr_5_articulo_2.pdf.Alonso, C., Gallego, D., y Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao, España: Ediciones Mensajero.Alonso, C., Gallego, D., y Honey, P. (1997). Los estilos de aprendizaje. Bilbao, España: Ediciones Mensajero.Bermúdez, L. y Vizcaíno, D. (2019). Relación entre los estilos de aprendizaje basados en el modelo de kolb y la mediación didáctica en función del desempeño académico estudiantil. (Tesis de Maestría). Universidad de la Costa. Barranquilla, Colombia. Recuperado de http://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/4626/3666687557463288.pdf?sequence=1&isAllowed=y.Bertel, P., y Martínez, J. (2013). 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