Objetos virtuales de aprendizaje como mediación didáctica para el desarrollo del pensamiento matemático en los estudiantes de la Básica Primaria

The purpose of this research was to analyze the contribution of Virtual Learning Objects as a didactic mediation to the development of mathematical thinking in elementary school students, it was structured under the complementary emerging paradigm; a mixed descriptive-explanatory research approach a...

Full description

Autores:
Peralta Correa, Indulain Antonio
Pérez Pérez, Diana Alejandra
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8949
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8949
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Palabra clave:
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description The purpose of this research was to analyze the contribution of Virtual Learning Objects as a didactic mediation to the development of mathematical thinking in elementary school students, it was structured under the complementary emerging paradigm; a mixed descriptive-explanatory research approach and a pre-experimental research design, with a single group of 24 students from grade 5, of the I.E. Nuestra Señora de la Asunción de Fresno-Tolima, to whom a questionnaire is applied in order to identify the needs and expectations regarding the use of ICT during a process of teaching and learning mathematics; a pre-test test to diagnose the level of mathematical thoughts, from which an offline OVA was designed and applied, and finally, a standardized post-test was applied and whose results were compared with the results obtained in the pre-test, it was demonstrated that the students developed mathematical thinking, with an increase in the components: numerical-variational from 41% to 55%; random from 48% to 62% and metric-geometric from 36% to 55%; while mathematical competencies: reasoning from 38% to 58%, communication 42% to 56% and problem solving from 42% to 61%. It is concluded that the inclusion of OVAs as a didactic mediation contributes to the development of mathematical thinking, enabling the strengthening of components and competencies.
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Nuestra Señora de la Asunción de Fresno-Tolima, to whom a questionnaire is applied in order to identify the needs and expectations regarding the use of ICT during a process of teaching and learning mathematics; a pre-test test to diagnose the level of mathematical thoughts, from which an offline OVA was designed and applied, and finally, a standardized post-test was applied and whose results were compared with the results obtained in the pre-test, it was demonstrated that the students developed mathematical thinking, with an increase in the components: numerical-variational from 41% to 55%; random from 48% to 62% and metric-geometric from 36% to 55%; while mathematical competencies: reasoning from 38% to 58%, communication 42% to 56% and problem solving from 42% to 61%. It is concluded that the inclusion of OVAs as a didactic mediation contributes to the development of mathematical thinking, enabling the strengthening of components and competencies.La presente investigación tuvo como propósito, analizar la contribución de los Objetos Virtuales de Aprendizaje como mediación didáctica al desarrollo del pensamiento matemático en los estudiantes de la básica primaria, se estructuró bajo el paradigma emergente complementario; enfoque de investigación mixto de tipo descriptivo-explicativo y un diseño de investigación pre experimental, con un único grupo de 24 estudiantes del grado 5°, de la I.E. Nuestra Señora de la Asunción de Fresno-Tolima, a quienes se le aplica un cuestionario con el fin de identificar las necesidades y expectativas con relación al uso TIC durante un proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas; una prueba pretest para diagnosticar el nivel de los pensamientos matemáticos, a partir de lo cual se procede a diseñar y aplicar un OVA offline, y finalmente, se aplicó un postest estandarizado y cuyos resultados fueron comparados con los resultados obtenidos en el pretest, se demostró que les estudiantes desarrollaron el pensamiento matemático, con un aumento en los componentes: numérico-variacional de 41% al 55%; aleatorio del 48% al 62% y métricogeométrico del 36% al 55%; mientras las competencias matemáticas: razonamiento del 38% al 58%, comunicación 42% al 56% y resolución de problemas del 42% al 61%. Se concluye que la inclusión de OVAs como mediación didáctica, contribuyen en el desarrollo del pensamiento matemático, posibilitando el fortalecimiento de componentes y competencias.Peralta Correa, Indulain AntonioPérez Pérez, Diana Alejandraapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Virtual learning objects OVAMathematical thinkingDidactic mediationICTObjetos virtuales de aprendizaje OVAPensamiento matemáticoMediación didácticaTICObjetos virtuales de aprendizaje como mediación didáctica para el desarrollo del pensamiento matemático en los estudiantes de la Básica PrimariaTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAbril, V. (2008). Técnicas e instrumentos de la investigación. 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