Bioética y biopoder: perspectivas para una praxis pedagógica desde la ética de Álvaro Márquez-Fernández

This research relates bioethics and biopower from the pedagogical-dialogic ethics of Professor Álvaro Márquez-Fernández. It is tested in this sense, based on phenomenological hermeneutics, the conception of biopower as a domain of corporality, connecting it with Marquesian ideas about the hegemonic...

Full description

Autores:
Villalobos Antúnez, José Vicente
Ramírez Molina, Reynier Israel
Díaz-Cid, Luis
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6317
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6317
http://doi.org/10.5281/zenodo.3463783
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Álvaro Márquez-Fernández
Bioethics and biopower
Pedagogical dialogical ethics
Monovalent democracy
Hegemony of power
Bioética y biopoder
Ética pedagógica dialógica
Democracia monovalente
Hegemonía del poder
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description This research relates bioethics and biopower from the pedagogical-dialogic ethics of Professor Álvaro Márquez-Fernández. It is tested in this sense, based on phenomenological hermeneutics, the conception of biopower as a domain of corporality, connecting it with Marquesian ideas about the hegemonic control of power. It is concluded that the central issue of the problem posed is the use of a domain pedagogy aimed at controlling the devices created to ensure the perpetuation of hegemonic power. Consequently, the idea of a monovalent democracy is questioned, which contradicts the very concept of ethical, pluralistic and utopian democracy of Márquez-Fernández, an issue considered in his own pedagogical ethics.
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Consequently, the idea of a monovalent democracy is questioned, which contradicts the very concept of ethical, pluralistic and utopian democracy of Márquez-Fernández, an issue considered in his own pedagogical ethics.El trabajo relaciona bioética y biopoder desde la ética pedagógica-dialógica del maestro Álvaro Márquez-Fernández. Se ensaya en este sentido, a partir de la hermenéutica dialógica, la concepción del biopoder como dominio de la corporalidad, conectándola con las ideas marquezianas acerca del control hegemónico del poder. Se concluye que la cuestión central del problema planteado es la del empleo de una pedagogía del dominio encaminada al control de los dispositivos creados para asegurar la perpetuación del poder hegemónico. Se cuestiona en consecuencia la idea de una democracia monovalente, lo que contradice el concepto mismo de democracia ética, pluralista y utópica de Márquez-Fernández, asunto considerado en su propia ética pedagógica.Villalobos Antúnez, José Vicente-will be generated-orcid-0000-0002-3406-5000-600Ramírez Molina, Reynier Israel-will be generated-orcid-0000-0002-5073-5158-600Díaz-Cid, LuisspaUtopía y Praxis LatinoamericanaCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Álvaro Márquez-FernándezBioethics and biopowerPedagogical dialogical ethicsMonovalent democracyHegemony of powerBioética y biopoderÉtica pedagógica dialógicaDemocracia monovalenteHegemonía del poderBioética y biopoder: perspectivas para una praxis pedagógica desde la ética de Álvaro Márquez-FernándezArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionARENDT, H. 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