Bioética y biopoder: perspectivas para una praxis pedagógica desde la ética de Álvaro Márquez-Fernández
This research relates bioethics and biopower from the pedagogical-dialogic ethics of Professor Álvaro Márquez-Fernández. It is tested in this sense, based on phenomenological hermeneutics, the conception of biopower as a domain of corporality, connecting it with Marquesian ideas about the hegemonic...
- Autores:
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Villalobos Antúnez, José Vicente
Ramírez Molina, Reynier Israel
Díaz-Cid, Luis
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/6317
http://doi.org/10.5281/zenodo.3463783
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Álvaro Márquez-Fernández
Bioethics and biopower
Pedagogical dialogical ethics
Monovalent democracy
Hegemony of power
Bioética y biopoder
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Democracia monovalente
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This research relates bioethics and biopower from the pedagogical-dialogic ethics of Professor Álvaro Márquez-Fernández. It is tested in this sense, based on phenomenological hermeneutics, the conception of biopower as a domain of corporality, connecting it with Marquesian ideas about the hegemonic control of power. It is concluded that the central issue of the problem posed is the use of a domain pedagogy aimed at controlling the devices created to ensure the perpetuation of hegemonic power. Consequently, the idea of a monovalent democracy is questioned, which contradicts the very concept of ethical, pluralistic and utopian democracy of Márquez-Fernández, an issue considered in his own pedagogical ethics. |
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Villalobos Antúnez, José VicenteRamírez Molina, Reynier IsraelDíaz-Cid, Luis2020-06-02T16:07:54Z2020-06-02T16:07:54Z2019-09-201315-52162477-9555https://hdl.handle.net/11323/6317http://doi.org/10.5281/zenodo.3463783Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This research relates bioethics and biopower from the pedagogical-dialogic ethics of Professor Álvaro Márquez-Fernández. It is tested in this sense, based on phenomenological hermeneutics, the conception of biopower as a domain of corporality, connecting it with Marquesian ideas about the hegemonic control of power. It is concluded that the central issue of the problem posed is the use of a domain pedagogy aimed at controlling the devices created to ensure the perpetuation of hegemonic power. Consequently, the idea of a monovalent democracy is questioned, which contradicts the very concept of ethical, pluralistic and utopian democracy of Márquez-Fernández, an issue considered in his own pedagogical ethics.El trabajo relaciona bioética y biopoder desde la ética pedagógica-dialógica del maestro Álvaro Márquez-Fernández. Se ensaya en este sentido, a partir de la hermenéutica dialógica, la concepción del biopoder como dominio de la corporalidad, conectándola con las ideas marquezianas acerca del control hegemónico del poder. Se concluye que la cuestión central del problema planteado es la del empleo de una pedagogía del dominio encaminada al control de los dispositivos creados para asegurar la perpetuación del poder hegemónico. Se cuestiona en consecuencia la idea de una democracia monovalente, lo que contradice el concepto mismo de democracia ética, pluralista y utópica de Márquez-Fernández, asunto considerado en su propia ética pedagógica.Villalobos Antúnez, José Vicente-will be generated-orcid-0000-0002-3406-5000-600Ramírez Molina, Reynier Israel-will be generated-orcid-0000-0002-5073-5158-600Díaz-Cid, LuisspaUtopía y Praxis LatinoamericanaCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Álvaro Márquez-FernándezBioethics and biopowerPedagogical dialogical ethicsMonovalent democracyHegemony of powerBioética y biopoderÉtica pedagógica dialógicaDemocracia monovalenteHegemonía del poderBioética y biopoder: perspectivas para una praxis pedagógica desde la ética de Álvaro Márquez-FernándezArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionARENDT, H. (2009). La condición humana. Paidos, Barcelona.BOSCÁN, A. y VILLALOBOS, J.V. (2016). “Bioética desde una perspectiva Latinoamericana”. Argumentos de Razón Técnica. Revista española de ciencia, tecnología y sociedad, y filosofía de la tecnología. No. 19: 27-40. DOI: http://doi.org/10.12795/Argumentos/2016.i19.04DÍAZ CID, L.E.; DÍAZ ZULUAGA, L.J.E. y DÍAZ HERRÁN, S.J. (2018). Derecho y cosmovisión: Formación del Abogado latinoamericano sobre el fuero de minorías étnicas indígena. Revista Opción. Año 34, No. 87. Pp.: 691-720DÍAZ CID, L.E. (2016). Sobre el despojo de tierras en Córdoba (Colombia). Revista Opción. Año 32. Especial 12. Pp.: 12-38DÍAZ MONTIEL, Z. (2009). La filosofía antihegemónica de Álvaro Márquez-Fernández: un aporte a la ética latinoamericana. Revista Ensayo y Error. Nueva Etapa. Año XVIII. No. 37. Pp.: 147-168.DÍAZ MONTIEL, Z.C. (2010). “Los roles políticos de la justicia social: Una reflexión desde América Latina”, Revista Opción. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, Año 26, No. 61: Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela. Pp.: 101-112FOUCAULT, M. (2008). Tecnologías del yo. Paidos. Buenos Aires. Argentina.FOUCAULT, M. (2016). Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Alianza Editorial. Madrid. EspañaHABERMAS, J. (2000). Aclaraciones a la ética del discurso. Editorial Trotta. MadridKANT, I. (2016). Fundamentación a la metafísica de las costumbres. (Traducción de Manuel García Morente). Espasa-Austral, Humanidades. Barcelona. España.MÁRQUEZ-FERNÁNDEZ, A. B. (2011). Ética y Derechos Humanos. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, vol. 8, núm. 1, pp. 99-103. Universidad del Zulia. Maracaibo. VenezuelaMÁRQUEZ-FERNÁNDEZ, A.B. (2015). Crítica democrática al utopismo de los derechos humanos en América Latina. Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Año 31, No. 77. Pp.: 19-41. Universidad del Zulia. Maracaibo. VenezuelaMÁRQUEZ-FERNANDEZ, A.B. (2018). La Cosmópolis Monista. Cinco Tesis Antihegemónicas para una Bioética del Sur. En Democracia Subalterna y Estado Hegemónico. Crítica Política desde América Latina. Diálogo abierto con Álvaro B. Márquez-Fernández. Ignacio Médina Núñez (Coord.). El Aleph. Com SRL. Buenos Aires. Argentina.PALLARÈS PIQUER, M.; UNDA, S.; TRAVER MARTÍ, J.A. y LOZANO ESTIVALIS, M. (2018). Pedagogía y desarrollo humano. Una propuesta desde la acción. Revista Opción. Año 34. No. 87. Pp.: 770-800.PALLARÈS PIQUER, M.; PLANELLA, J. (2016). Utopía, educación y cambio social transformador. De Hinkelammert a Habermas. Revista Opción. Año 32. No. 79. Pp.: 126-144.RAMÍREZ MOLINA, R.I.; AVENDAÑO VILLA, I.; ALEMÁN ESCOBAR, L.S.; LIZARAZO BARRERA, C. L.; RAMÍREZ MOLINA, R.J. y CARDONA JARAMILLO, Y.P. (2018). “Principles of social responsibility for the strategic management of the talent human public health organizations”. Revista Espacios. Vol. 39, N° 37: 22-27RAMÍREZ MOLINA, R.I.; LAY RABY, N.D.; AVENDAÑO VILLA, I. y HERRERA TAPIAS, B.A. (2018). “Liderazgo resiliente como competencia potenciadora del talento humano”. Revista Opción. Revista de Ciencias Sociales y Humanas. Año 34, N° 86: 826-854RAMOS MARTÍNEZ, Y.M. (2010). Aproximaciones teóricas y filosóficas a la Grandeza Docente. Mimeo. Tesis doctoral. Doctorado en Educación. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo.VILLALOBOS, J.V. (2000). Jürgen Habermas: Derecho moderno, política y el paradigma procedimental del derecho. Universidad del Zulia. Tesis doctoral. Maracaibo, VenezuelaVILLALOBOS ANTÚNEZ, J.V. y BELLO, M. (2014). Ética para una sociedad global: la bioética puente para el giro tecnocientífico. Revista Lasallista de Investigación. Vol. 11, No. 1. Pp.: 70-77VILLALOBOS ANTÚNEZ, J.V. (2016). “Ciencia y tecnología para la libertad”. Revista Opción, Revista de Ciencias Sociales y Humanas. 32 (79): 7-9VILLALOBOS ANTÚNEZ, J.V. (2018). “Jean-Jacques Rousseau: feelings, reason and right”. Revista Opción. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 34 (14): 8-1VILLALOBOS Y RAMÍREZ (2018). El “Derecho a la autobiografía”. Dimensión Ius-filosófica desde la perspectiva de H. Arendt y P. Ricoeur”. Revista Opción. Vol. 34 (Esp. 18). Maracaibo, p. 20-50VILLALOBOS ANTÚNEZ, J.V.; GUERRERO, J.F. y ROMERO NECES, L. (2019). Hermenéutica de la política y legitimidad de su ejercicio: democracia y Estado de Derecho. Utopía y praxis Latinoamericana. Año 24, No. 86. Pp.: 182-197. Universidad del Zulia. Maracaibo. Venezuela.VILLALOBOS, J.V.; HERNÁNDEZ, J.P. y PALMAR, M. (2010). El estatuto bioético de los Derechos Humanos de Cuarta Generación. Frónesis. Revista de Ciencias Jurídicas, políticas y sociales. Vol. 19, No. 3. Pp.: 350-371ZUBIRI, X. (1987). Naturaleza, Historia, Dios. Alianza Editorial. Madrid BIODATAPublicationORIGINALBioética y biopoder. 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