El teatro como estrategia para el fortalecimiento de la dimensión emocional en la población inclusiva de la I.E.D Nuestra Señora de las Nieves

Emotional education, and emotions in general, are not fully addressed at school within regular classroom activities. The complexity of these and especially in children with Special Educational Needs (SEN) is not only solved by working on their intellectual and academic potential, but also by develop...

Full description

Autores:
Vargas Castro, Andrea Melissa
Fontalvo Rada, Ana Paulina
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7906
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/7906
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
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Theater
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Necesidades educativas especiales
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Lúdica
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description Emotional education, and emotions in general, are not fully addressed at school within regular classroom activities. The complexity of these and especially in children with Special Educational Needs (SEN) is not only solved by working on their intellectual and academic potential, but also by developing all aspects of their being to achieve comprehensive development as people to live a true educational and social inclusion. Within the framework of the above, this research had the objective of proposing the theater as a pedagogical strategy for the strengthening of the emotional education of the inclusive population of the Institution Nuestra Señora de las Nieves. To this end, the study was framed within the social-critical paradigm, the qualitative approach and the design of participatory action-research, using information collection instruments such as observation, field diaries, interviews and questionnaires. It was found that students with SEN presented a series of problems and weaknesses in the emotional dimension such as shyness, low self-esteem, acceptance of their person, acceptance of their abilities and shortcomings, anxiety, frustrations, socialization with their peers and expression of their thoughts and emotions orally. After the pedagogical intervention of the diagnosed problem, it is concluded that the theater is a playful tool of articulation between the cognitive, motor and emotional, mainly for the strengthening of the emotional dimension of the girls, reinforcing their self-concept, self-esteem, empathy, among others.
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To this end, the study was framed within the social-critical paradigm, the qualitative approach and the design of participatory action-research, using information collection instruments such as observation, field diaries, interviews and questionnaires. It was found that students with SEN presented a series of problems and weaknesses in the emotional dimension such as shyness, low self-esteem, acceptance of their person, acceptance of their abilities and shortcomings, anxiety, frustrations, socialization with their peers and expression of their thoughts and emotions orally. After the pedagogical intervention of the diagnosed problem, it is concluded that the theater is a playful tool of articulation between the cognitive, motor and emotional, mainly for the strengthening of the emotional dimension of the girls, reinforcing their self-concept, self-esteem, empathy, among others.La educación emocional y en general las emociones, no son del todo abordadas en la escuela dentro de las actividades regulares de clase. Lo complejo de estas y sobre todo en los niños y niñas con Necesidades Educativas Especiales (NEE) no se resuelve solo trabajando sus potencialidades intelectuales y académicas; sino también desarrollado todos los aspectos de su ser para lograr el desarrollo integral como personas para que vivan una verdadera inclusión educativa y social. En el marco de lo anterior, esta investigación tuvo el objetivo de proponer el teatro como estrategia pedagógica para el fortalecimiento de la educación emocional de la población inclusiva de la Institución Nuestra Señora de las Nieves. Para esto, el estudio se enmarcó en el paradigma socio crítico, el enfoque cualitativo y el diseño de investigación-acción participación, empleando instrumentos de recolección de la información como la observación, diario de campo, entrevistas y cuestionarios. Se encontró que los estudiantes con NEE presentaban una serie de problemas y debilidades en la dimensión emocional como timidez, poca autoestima, aceptación de su persona, aceptación de sus capacidades y falencias, ansiedad, frustraciones, socialización con sus compañeros y expresión de sus pensamientos y emocionales de forma oral. Tras la intervención pedagógica del problema diagnosticado, se concluye que al teatro es una herramienta lúdica de articulación entre lo cognitivo, motor y emocional, principalmente para el fortalecimiento de la dimensión emocional de las niñas, reforzando su autoconcepto, autoestima, empatía, entre otros.application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaLicenciatura en Educación Básica PrimariaAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Special educational needsTheaterPlayEmotional developmentNecesidades educativas especialesTeatroLúdicaDesarrollo emocionalEl teatro como estrategia para el fortalecimiento de la dimensión emocional en la población inclusiva de la I.E.D Nuestra Señora de las NievesTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAdán, Y. (2018). Mejorar el aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera en estudiantes de Grado Sexto en la Institución Educativa El Banco, Pore, CasanareColombia, mediante herramientas pedagógicas que propicien el fortalecimiento de la inteligencia emocional y lúdica. (Tesis de especialización). Universidad Nacional Abierta y a Distancia-UNAD, Pore, Casanare, Colombia.Aguaded, M. C. & Pantoja, M. J. (2015). Innovar desde un proyecto educativo de inteligencia emocional en primaria e infantil. Tendencias Pedagógicas, 26, 69-88.Aliste, A. & Alfaro V. (2007) Educación emocional una alternativa para evitar el fracaso escolar y social. Revista Vasconcelos de Educación, 3(4), 81-95.Alonso-Sanz, M. (2013). A favor de la Investigación Plural en Educación Artística. Integrando diferentes enfoques metodológicos. Arte, Individuo y Sociedad, 25(1), 111-120.Alvarado, K. & Vascones, M. (2018). Inteligencia Emocional en niños con necesidades Educativas Especiales (Tesis de pregrado). 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