Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises

Organizational communication must respond to the demands of social responsibility and corporate sustainable development, establishing systemically productive interactions. The research aimed to propose responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises. The study was project...

Full description

Autores:
Rincon Quintero , Yanyn Aurora
Sukier, Harold
Contreras Capella, Jairo
Ramírez Molina, Reynier Israel
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5377
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/5377
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Estrategia de comunicación
Comunicación responsable
Comunicación organizacional
Promoción de la responsabilidad social
Communication strategy
Responsible communication
Organizational communication
Promotion of social responsibility
Rights
openAccess
License
CC0 1.0 Universal
id RCUC2_38d9416e8857f75b7439ea3130375c96
oai_identifier_str oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5377
network_acronym_str RCUC2
network_name_str REDICUC - Repositorio CUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises
dc.title.translated.spa.fl_str_mv Estrategias de comunicación responsable para pequeñas y medianas empresas
title Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises
spellingShingle Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises
Estrategia de comunicación
Comunicación responsable
Comunicación organizacional
Promoción de la responsabilidad social
Communication strategy
Responsible communication
Organizational communication
Promotion of social responsibility
title_short Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises
title_full Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises
title_fullStr Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises
title_full_unstemmed Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises
title_sort Responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises
dc.creator.fl_str_mv Rincon Quintero , Yanyn Aurora
Sukier, Harold
Contreras Capella, Jairo
Ramírez Molina, Reynier Israel
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Rincon Quintero , Yanyn Aurora
Sukier, Harold
Contreras Capella, Jairo
Ramírez Molina, Reynier Israel
dc.subject.spa.fl_str_mv Estrategia de comunicación
Comunicación responsable
Comunicación organizacional
Promoción de la responsabilidad social
Communication strategy
Responsible communication
Organizational communication
Promotion of social responsibility
topic Estrategia de comunicación
Comunicación responsable
Comunicación organizacional
Promoción de la responsabilidad social
Communication strategy
Responsible communication
Organizational communication
Promotion of social responsibility
description Organizational communication must respond to the demands of social responsibility and corporate sustainable development, establishing systemically productive interactions. The research aimed to propose responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises. The study was projective, with a contemporary, transectional descriptive, documentary and virtual design. The findings show the importance of the management of organizational communication in small and medium enterprises, and the need to formulate a communication strategy articulated to social responsibility, for this reason, ECoRE-SME strategic guidelines are presented.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2019-10-01T19:44:19Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2019-10-01T19:44:19Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str acceptedVersion
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 1012-1587
2477-9385
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11323/5377
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv REDICUC - Repositorio CUC
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/
identifier_str_mv 1012-1587
2477-9385
Corporación Universidad de la Costa
REDICUC - Repositorio CUC
url http://hdl.handle.net/11323/5377
https://repositorio.cuc.edu.co/
dc.language.iso.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.references.spa.fl_str_mv BERNAL, César. 2016. Metodología de la investigación. Ed. Pearson, Bogotá (Colombia). CAMBRIA, Antonio. 2016. “La importancia de la comunicación estratégica”. Instituto español de estudios estratégicos. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5998262 Consultado el: 30.04.2018 CARIDAD, Migdalia; SALAZAR, Carmen; RINCÓN, Yanyn. y SOTO, Adenis. 2018. “Consistencia de la Responsabilidad Social Privada desde la gestión del Endomarketing”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Vol. 34, No. 86: 1011-1042. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). CARNEIRO, Manuel. 2010. Dirección Estratégica Innovadora. Ed. M. Martínez, La Coruña (España). CHIAVENATO, Idalberto. 2011. Gestión del Talento Humano. Ed. Mc Graw Hill (México). CHINEDU EZE, Sunday., VERA, Chinwendu Chinedu-Eze., & OLUYEMI BELLO, Adenike. 2018. “Actors and emerging information, communications and technology (EICT) adoption: A study of UK small and medium services enterprises”. Cogent Business & Management. Vol. 5, No. 1: 1-19. Shaofeng Liu, University of Plymouth, UK. DODGSON, Mark., GANN, David & PHILLIPS, Nelson. 2015. Innovation management. Ed. Oxford University Press (New York). ELÍAS, Juoan y MASCARA, José. 2002. Más allá de la Comunicación. Ed. Gestión 2000 (España) FERNÁNDEZ, Carlos. 2002. La Comunicación en las Organizaciones. Ed. Trillas (México). FERRARO, Carlos. y STUMPO, Giovanni. 2010. Políticas de Apoyo a las PYMES en América Latina. Entre avances innovadores y desafíos institucionales. CEPAL. Naciones Unidas. Gobierno de Italia, Santiago de Chile (Chile). HENNESSEY, Germán y RINCÓN, Yanyn. 2018. Estrategias de comunicación empleadas por los directivos de pyme. Capítulo 3. pp. 107-131. En Rincón, Y., Restrepo, J. y Vanegas, J.G. (Coords.). Estudios de Comunicación y Marketing. Sello Editorial PUBLICAR-T. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria (Medellín, Colombia). HERNÁNDEZ, Roberto; FERNÁNDEZ, Carlos y BAPTISTA, María. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw - Hill (México). HERRERA, Beliña; GUERRERO, Hilda y RAMÍREZ, Reynier. 2018. Investigación como estrategia pedagógica: Una mirada desde la educación, escuela y transformación de la comunidad global. Ed. Universitaria de la Costa, Barranquilla Colombia). HURTADO de BARRERA, Jacqueline. 2012. Metodología de la Investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Ed. Quirón (México). KLAPPER, Joseph. 1957. “What we know about the effects of mass communication: the brink of hope”. Public Opinion Quarterly. Vol. 22, No. 4: 453-474. Oxford University Press on behalf of the American Association for Public Opinion Research. LÓPEZ VIERA, L. 2003. Comunicación Social. Ed. Félix Varela, La Habana (Cuba). MAJKEN SCHULTZN, Mette Morsingand. 2006. “Corporate social responsibility communication: stakeholder information, response and involvement strategies”. Business Ethics: A European Review. Vol. 15, No. 4: 323 – 338. USA. MCQUAIL, Denis. 2000. Mass Communication Theory. Ed. Sage Publications Ltd (Londres, Reino Unido). OLIVARES, Mario; DEL GIUDICE, Oscar; ARANGO, Rodrigo y CARUSO, Nohora. 2018. “Entorpeciendo la facilitación de valor y las prácticas de marketing relacional”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Vol. 34, No. 18: 1691-1714. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). PÉREZ, Cheila. 2009. “Estrategias de comunicación Interna en las Universidades”. Tesis de Maestría Ciencias de la Comunicación. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela. Disponible en: https://www.academia.edu/23009298/Perez_gutierrez_cheila Consultado el 18.01.2019. PÉREZ, Rafael. 2014. “La Estrategia como campo de estudio. ¿Tenemos ya un nuevo paradigma?”. En Revista Mediterránea de Comunicación. Año 5, N° 2: 9-31. PIZZOLANTE, Italo. 2009. De la Responsabilidad Social Empresarial a la Empresa Socialmente Responsable. Ed. Ciencias Sociales, Madrid (España). RAMÍREZ MOLINA, R; Lay, N; AVENDAÑO, I. y HERRERA, B. 2018. “Liderazgo resiliente como competencia potenciadora del talento humano”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas. Año 34, N° 86: 826-854. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). RAMÍREZ MOLINA, Reynier y AMPUDIA, Daniel 2018. “Factores de Competitividad Empresarial en el Sector Comercial”. En Revista Electrónica de Ciencia y Tecnología del Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (RECITIUTM). Vol. 4, N° 1: 16-32. Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (IUTM). Maracaibo (Venezuela). RAMÍREZ MOLINA, Reynier y HUGUETH, Alfredo. 2017. “Modelo de comunicación productiva para las organizaciones de salud pública en Venezuela”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Vol. 33, No. 83: 305-335. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). RAMÍREZ MOLINA, Reynier; AVENDAÑO, Inirida; ALEMAN, Luis; LIZARAZO, Caterine; RAMÍREZ, Ramineth y CARDONA, Yudy. 2018. “Principles of social responsibility for the strategic management of the talent human public health organizations”. En Revista Espacios. Vol. 39, N° 37: 22-27. Maracaibo (Venezuela). RAMÍREZ MOLINA, Reynier; CHACÓN, Héctor y EL KADI, Omar. 2018. Gestión estratégica del talento humano en las PYMES. Ed. Corporación CIMTED, Medellín (Colombia). RAMÍREZ MOLINA, Reynier; CHACÓN, Héctor. y VALENCIA, Katerin. 2018. “Gestión del talento humano como estrategia organizacional en las Pequeñas y Medianas Empresas”. En Revista CICAG. Vol. 16, N°1: 20-42. RAMÍREZ MOLINA, Reynier; ROYERO, Giovanni y El KADI, Omar. 2019. “Gestión tecnológica como factor clave de éxito en universidades privadas”. En Revista Telos. Año 21, N° 1: 10 - 32. RAMÍREZ MOLINA, Reynier; VILLALOBOS ANTÚNEZ, José y HERRERA, Beliña. 2018. “Proceso de talento humano en la gestión estratégica”. En Revista Opción. Año 34, N° 18: 2076- 2101. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). REPÚBLICA DE COLOMBIA, Ley 590 de (2000). Disponible en: http://www.colsubsidio.com/PDFs/ley-590-de-2000.pdf Consultado el 18.01.2019. RINCÓN, Yanyn y CONTRERAS, Jairo. 2014. La Comunicación como elemento articulador para el desarrollo y fortalecimiento de las Pymes en América Latina y el Caribe. En Gestión Empresarial y organización del trabajo en las Pymes. Lecturas Seleccionadas de la XIX Reunión Anual Red PYMES MERCOSUR. Red Pymes Mercosur, Buenos Aires (Argentina). RINCÓN, Yanyn y RAMÍREZ MOLINA, Reynier. 2018. Comunicación Responsable en las Organizaciones. Capítulo 9, pp. 93-100. En Quintero Garzón, Martha Lucía & Sánchez Fernández, María Dolores (Ed). Responsabilidad Social Corporativa. Una mirada integral en América Latina. Editorial Universidad del Valle, Cali (Colombia). RINCÓN, Yanyn; MONTOYA, Daniela y VÉLEZ, Paola. 2018. “Estrategias de Responsabilidad Social Empresarial en organizaciones del sector construcción en Medellín”. En Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía. Año 8, N° 16: 79-94. RINCÓN, Yanyn;, MARANI, Roximar y CONTRERAS, Jairo. 2018. Estrategias de comunicación interna en pequeñas y medianas empresas. Capítulo 2. pp. 64-105. En Rincón, Y.; Restrepo, J. y Vanegas, J.G. (Coords.). Estudios de Comunicación y Marketing. Sello Editorial PUBLICAR-T. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria, Medellín (Colombia). RODRÍGUEZ, Astrid. 2003. La Realidad de la PYME Colombiana. Desafío para el Desarrollo. Ed. FUNDES, Bogotá (Colombia). ROMERO, Moraima., CONTRERAS, Jairo., MOLINA, Branda y RINCÓN, Yanyn. 2018. Comunicación estratégica para el desarrollo sustentable en las pequeñas y medianas empresas. Capítulo 1. pp. 31-62. En Rincón, Y., Restrepo, J. y Vanegas, J.G. (Coords.). Estudios de Comunicación y Marketing. Sello Editorial PUBLICAR-T. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria, Medellín (Colombia). SEVERIN, Werner y TANKARD, James.1988. Communication theories: origins, methods, applications. Ed. White Plains (Nueva York, Longman). SUKIER, Harold., HERNÁNDEZ-FERNÁNDEZ, Lissette., PORTILLO-MEDINA, Rafael., VALLE-OSPINO, Ana., GARCÍA, Martha y GARCÍA-GUILIANY, Jesús. 2018. “Marketing estratégico: una mirada desde el contexto de la empresa familiar”. En Revista Espacios. Año 39, N° 44:1-9. VILLALOBOS ANTÚNEZ, José. y RAMÍREZ MOLINA, Reynier. 2018. “El derecho a la autobiografía: dimensión ius-filosófica desde la perspectiva de H. Arendt y P. Ricoeur”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Año 34, N° 18: 1012-1587. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). VILLALOBOS ANTÚNEZ, José., GUERRERO, José Francisco y ROMERO NECES, Luis. 2019. “Hermenéutica de la política y legitimidad de su ejercicio: democracia y Estado de derecho”. En Utopía y Praxis Latinoamericana. Vol. 24, No. 86: 182- 197. Universidad del Zulia. WRIGHT, Charles. 1986. Mass communication: a sociological perspective. Ed. McGraw-Hill College (New York, NY).
dc.rights.spa.fl_str_mv CC0 1.0 Universal
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv CC0 1.0 Universal
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.spa.fl_str_mv Opción
institution Corporación Universidad de la Costa
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/30cb47fa-b86c-480f-ae08-80c49a0aadcd/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1c5a68fe-b007-4a21-bad6-1749a3ddb02b/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/01a697ae-2a18-4ae0-9f41-347c1f2c108b/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/c1ed7ef5-9c54-4f84-bdd6-bd0a6385047a/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/48c6925b-c6e5-41ef-9fc7-1bd9a5ae4b36/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
709deff1a956224354868e7f23aae815
9ded83a8965e03c9362ab964f7649210
acaceadb09af77cfe21ab1ed328eb50c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio de la Universidad de la Costa CUC
repository.mail.fl_str_mv repdigital@cuc.edu.co
_version_ 1811760680009728000
spelling Rincon Quintero , Yanyn AuroraSukier, HaroldContreras Capella, JairoRamírez Molina, Reynier Israel2019-10-01T19:44:19Z2019-10-01T19:44:19Z20191012-15872477-9385http://hdl.handle.net/11323/5377Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/Organizational communication must respond to the demands of social responsibility and corporate sustainable development, establishing systemically productive interactions. The research aimed to propose responsible communication strategies for small and medium-sized enterprises. The study was projective, with a contemporary, transectional descriptive, documentary and virtual design. The findings show the importance of the management of organizational communication in small and medium enterprises, and the need to formulate a communication strategy articulated to social responsibility, for this reason, ECoRE-SME strategic guidelines are presented.La comunicación organizacional debe responder a las demandas de responsabilidad social y desarrollo sostenible corporativo, estableciendo sistémicamente interacciones productivas. La investigación tuvo como objetivo proponer estrategias de comunicación responsable para las pequeñas y medianas empresas. Se realizó un estudio de tipo proyectivo, con un diseño contemporáneo, transeccional descriptivo, documental y virtual. Los hallazgos evidencian la importancia de la gestión de comunicación organizacional en pequeñas y medianas empresas, y la necesidad de formular una estrategia de comunicación articulada a la responsabilidad social. Por tal motivo, se presentan lineamientos estratégicos ECoRE-Pyme.Rincon Quintero, Yanyn Aurora-will be generated-orcid-0000-0003-2427-3161-600Sukier, Harold-will be generated-orcid-0000-0002-4565-1443-600Contreras Capella, Jairo-will be generated-orcid-0000-0001-5557-4800-600Ramírez Molina, Reynier Israel-will be generated-orcid-0000-0002-5073-5158-600engOpciónCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Estrategia de comunicaciónComunicación responsableComunicación organizacionalPromoción de la responsabilidad socialCommunication strategyResponsible communicationOrganizational communicationPromotion of social responsibilityResponsible communication strategies for small and medium-sized enterprisesEstrategias de comunicación responsable para pequeñas y medianas empresasArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionBERNAL, César. 2016. Metodología de la investigación. Ed. Pearson, Bogotá (Colombia). CAMBRIA, Antonio. 2016. “La importancia de la comunicación estratégica”. Instituto español de estudios estratégicos. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5998262 Consultado el: 30.04.2018 CARIDAD, Migdalia; SALAZAR, Carmen; RINCÓN, Yanyn. y SOTO, Adenis. 2018. “Consistencia de la Responsabilidad Social Privada desde la gestión del Endomarketing”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Vol. 34, No. 86: 1011-1042. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). CARNEIRO, Manuel. 2010. Dirección Estratégica Innovadora. Ed. M. Martínez, La Coruña (España). CHIAVENATO, Idalberto. 2011. Gestión del Talento Humano. Ed. Mc Graw Hill (México). CHINEDU EZE, Sunday., VERA, Chinwendu Chinedu-Eze., & OLUYEMI BELLO, Adenike. 2018. “Actors and emerging information, communications and technology (EICT) adoption: A study of UK small and medium services enterprises”. Cogent Business & Management. Vol. 5, No. 1: 1-19. Shaofeng Liu, University of Plymouth, UK. DODGSON, Mark., GANN, David & PHILLIPS, Nelson. 2015. Innovation management. Ed. Oxford University Press (New York). ELÍAS, Juoan y MASCARA, José. 2002. Más allá de la Comunicación. Ed. Gestión 2000 (España) FERNÁNDEZ, Carlos. 2002. La Comunicación en las Organizaciones. Ed. Trillas (México). FERRARO, Carlos. y STUMPO, Giovanni. 2010. Políticas de Apoyo a las PYMES en América Latina. Entre avances innovadores y desafíos institucionales. CEPAL. Naciones Unidas. Gobierno de Italia, Santiago de Chile (Chile). HENNESSEY, Germán y RINCÓN, Yanyn. 2018. Estrategias de comunicación empleadas por los directivos de pyme. Capítulo 3. pp. 107-131. En Rincón, Y., Restrepo, J. y Vanegas, J.G. (Coords.). Estudios de Comunicación y Marketing. Sello Editorial PUBLICAR-T. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria (Medellín, Colombia). HERNÁNDEZ, Roberto; FERNÁNDEZ, Carlos y BAPTISTA, María. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw - Hill (México). HERRERA, Beliña; GUERRERO, Hilda y RAMÍREZ, Reynier. 2018. Investigación como estrategia pedagógica: Una mirada desde la educación, escuela y transformación de la comunidad global. Ed. Universitaria de la Costa, Barranquilla Colombia). HURTADO de BARRERA, Jacqueline. 2012. Metodología de la Investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Ed. Quirón (México). KLAPPER, Joseph. 1957. “What we know about the effects of mass communication: the brink of hope”. Public Opinion Quarterly. Vol. 22, No. 4: 453-474. Oxford University Press on behalf of the American Association for Public Opinion Research. LÓPEZ VIERA, L. 2003. Comunicación Social. Ed. Félix Varela, La Habana (Cuba). MAJKEN SCHULTZN, Mette Morsingand. 2006. “Corporate social responsibility communication: stakeholder information, response and involvement strategies”. Business Ethics: A European Review. Vol. 15, No. 4: 323 – 338. USA. MCQUAIL, Denis. 2000. Mass Communication Theory. Ed. Sage Publications Ltd (Londres, Reino Unido). OLIVARES, Mario; DEL GIUDICE, Oscar; ARANGO, Rodrigo y CARUSO, Nohora. 2018. “Entorpeciendo la facilitación de valor y las prácticas de marketing relacional”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Vol. 34, No. 18: 1691-1714. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). PÉREZ, Cheila. 2009. “Estrategias de comunicación Interna en las Universidades”. Tesis de Maestría Ciencias de la Comunicación. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela. Disponible en: https://www.academia.edu/23009298/Perez_gutierrez_cheila Consultado el 18.01.2019. PÉREZ, Rafael. 2014. “La Estrategia como campo de estudio. ¿Tenemos ya un nuevo paradigma?”. En Revista Mediterránea de Comunicación. Año 5, N° 2: 9-31. PIZZOLANTE, Italo. 2009. De la Responsabilidad Social Empresarial a la Empresa Socialmente Responsable. Ed. Ciencias Sociales, Madrid (España). RAMÍREZ MOLINA, R; Lay, N; AVENDAÑO, I. y HERRERA, B. 2018. “Liderazgo resiliente como competencia potenciadora del talento humano”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas. Año 34, N° 86: 826-854. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). RAMÍREZ MOLINA, Reynier y AMPUDIA, Daniel 2018. “Factores de Competitividad Empresarial en el Sector Comercial”. En Revista Electrónica de Ciencia y Tecnología del Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (RECITIUTM). Vol. 4, N° 1: 16-32. Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (IUTM). Maracaibo (Venezuela). RAMÍREZ MOLINA, Reynier y HUGUETH, Alfredo. 2017. “Modelo de comunicación productiva para las organizaciones de salud pública en Venezuela”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Vol. 33, No. 83: 305-335. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). RAMÍREZ MOLINA, Reynier; AVENDAÑO, Inirida; ALEMAN, Luis; LIZARAZO, Caterine; RAMÍREZ, Ramineth y CARDONA, Yudy. 2018. “Principles of social responsibility for the strategic management of the talent human public health organizations”. En Revista Espacios. Vol. 39, N° 37: 22-27. Maracaibo (Venezuela). RAMÍREZ MOLINA, Reynier; CHACÓN, Héctor y EL KADI, Omar. 2018. Gestión estratégica del talento humano en las PYMES. Ed. Corporación CIMTED, Medellín (Colombia). RAMÍREZ MOLINA, Reynier; CHACÓN, Héctor. y VALENCIA, Katerin. 2018. “Gestión del talento humano como estrategia organizacional en las Pequeñas y Medianas Empresas”. En Revista CICAG. Vol. 16, N°1: 20-42. RAMÍREZ MOLINA, Reynier; ROYERO, Giovanni y El KADI, Omar. 2019. “Gestión tecnológica como factor clave de éxito en universidades privadas”. En Revista Telos. Año 21, N° 1: 10 - 32. RAMÍREZ MOLINA, Reynier; VILLALOBOS ANTÚNEZ, José y HERRERA, Beliña. 2018. “Proceso de talento humano en la gestión estratégica”. En Revista Opción. Año 34, N° 18: 2076- 2101. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). REPÚBLICA DE COLOMBIA, Ley 590 de (2000). Disponible en: http://www.colsubsidio.com/PDFs/ley-590-de-2000.pdf Consultado el 18.01.2019. RINCÓN, Yanyn y CONTRERAS, Jairo. 2014. La Comunicación como elemento articulador para el desarrollo y fortalecimiento de las Pymes en América Latina y el Caribe. En Gestión Empresarial y organización del trabajo en las Pymes. Lecturas Seleccionadas de la XIX Reunión Anual Red PYMES MERCOSUR. Red Pymes Mercosur, Buenos Aires (Argentina). RINCÓN, Yanyn y RAMÍREZ MOLINA, Reynier. 2018. Comunicación Responsable en las Organizaciones. Capítulo 9, pp. 93-100. En Quintero Garzón, Martha Lucía & Sánchez Fernández, María Dolores (Ed). Responsabilidad Social Corporativa. Una mirada integral en América Latina. Editorial Universidad del Valle, Cali (Colombia). RINCÓN, Yanyn; MONTOYA, Daniela y VÉLEZ, Paola. 2018. “Estrategias de Responsabilidad Social Empresarial en organizaciones del sector construcción en Medellín”. En Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía. Año 8, N° 16: 79-94. RINCÓN, Yanyn;, MARANI, Roximar y CONTRERAS, Jairo. 2018. Estrategias de comunicación interna en pequeñas y medianas empresas. Capítulo 2. pp. 64-105. En Rincón, Y.; Restrepo, J. y Vanegas, J.G. (Coords.). Estudios de Comunicación y Marketing. Sello Editorial PUBLICAR-T. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria, Medellín (Colombia). RODRÍGUEZ, Astrid. 2003. La Realidad de la PYME Colombiana. Desafío para el Desarrollo. Ed. FUNDES, Bogotá (Colombia). ROMERO, Moraima., CONTRERAS, Jairo., MOLINA, Branda y RINCÓN, Yanyn. 2018. Comunicación estratégica para el desarrollo sustentable en las pequeñas y medianas empresas. Capítulo 1. pp. 31-62. En Rincón, Y., Restrepo, J. y Vanegas, J.G. (Coords.). Estudios de Comunicación y Marketing. Sello Editorial PUBLICAR-T. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria, Medellín (Colombia). SEVERIN, Werner y TANKARD, James.1988. Communication theories: origins, methods, applications. Ed. White Plains (Nueva York, Longman). SUKIER, Harold., HERNÁNDEZ-FERNÁNDEZ, Lissette., PORTILLO-MEDINA, Rafael., VALLE-OSPINO, Ana., GARCÍA, Martha y GARCÍA-GUILIANY, Jesús. 2018. “Marketing estratégico: una mirada desde el contexto de la empresa familiar”. En Revista Espacios. Año 39, N° 44:1-9. VILLALOBOS ANTÚNEZ, José. y RAMÍREZ MOLINA, Reynier. 2018. “El derecho a la autobiografía: dimensión ius-filosófica desde la perspectiva de H. Arendt y P. Ricoeur”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Año 34, N° 18: 1012-1587. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). VILLALOBOS ANTÚNEZ, José., GUERRERO, José Francisco y ROMERO NECES, Luis. 2019. “Hermenéutica de la política y legitimidad de su ejercicio: democracia y Estado de derecho”. En Utopía y Praxis Latinoamericana. Vol. 24, No. 86: 182- 197. Universidad del Zulia. WRIGHT, Charles. 1986. Mass communication: a sociological perspective. Ed. McGraw-Hill College (New York, NY).PublicationCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/30cb47fa-b86c-480f-ae08-80c49a0aadcd/download42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1c5a68fe-b007-4a21-bad6-1749a3ddb02b/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD53ORIGINALResponsible communication strategies for small and medium-sized enterprises.pdfResponsible communication strategies for small and medium-sized enterprises.pdfapplication/pdf349020https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/01a697ae-2a18-4ae0-9f41-347c1f2c108b/download709deff1a956224354868e7f23aae815MD51THUMBNAILResponsible communication strategies for small and medium-sized enterprises.pdf.jpgResponsible communication strategies for small and medium-sized enterprises.pdf.jpgimage/jpeg30464https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/c1ed7ef5-9c54-4f84-bdd6-bd0a6385047a/download9ded83a8965e03c9362ab964f7649210MD55TEXTResponsible communication strategies for small and medium-sized enterprises.pdf.txtResponsible communication strategies for small and medium-sized enterprises.pdf.txttext/plain47786https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/48c6925b-c6e5-41ef-9fc7-1bd9a5ae4b36/downloadacaceadb09af77cfe21ab1ed328eb50cMD5611323/5377oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/53772024-09-16 16:46:05.617http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/CC0 1.0 Universalopen.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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