Aprendizaje cooperativo como estrategia para mejorar los niveles de comprensión lectora en estudiantes de quinto grado de básica primaria
The present work establishes the effect of Cooperative Learning for better in the levels of Reading Comprehension in students of fifth grade of primary basic of the Educational Institution Community Center of Basic and Middle Education # 187- Civic April 7. The methodology was framed in a quantitati...
- Autores:
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Guzmán Meza, Marcos Alberto
Sequeda Pérez, Jorge Luis
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5554
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/5554
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- Palabra clave:
- Cooperative learning
Reading comprehension
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The present work establishes the effect of Cooperative Learning for better in the levels of Reading Comprehension in students of fifth grade of primary basic of the Educational Institution Community Center of Basic and Middle Education # 187- Civic April 7. The methodology was framed in a quantitative approach of a quasi-experimental type, applied to a population of 68 students; in which a control group and an experimental group were established, which in the intervention phase, the Cooperative Learning strategy in reading activities was implemented. The results allowed us to rule out the null hypothesis. Therefore, the conclusions highlight that the average in the test that measures the development of the levels of reading comprehension in the students of the experimental group where the classes with the Cooperative Learning were developed is higher than the average in the test that measures the development of reading competence in the area of language for students of the control group where the readings are developed in a traditional way. |
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Alvarado, J. (2017). Relación del aprendizaje cooperativo y la compresión lectora con el rendimiento académico en los aprendices del primer ciclo en el curso de Lenguaje y Comunicación del SENATI sede San Martín de Porres, Lima. Tesis doctoral. Universidad César Vallejo. Lima. Perú. Recuperado de: http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/UCV/8425 Barbosa, F., Peña, F. (2014). El problema de la enseñanza de la lectura en educación primaria. Educere, 18 (59), 133-142. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/356/35631103015.pdf Bortagaray, I. (2016). Políticas de ciencia, tecnología e innovación sustentable e inclusiva en América Latina. Trabajo presentado en el Foro Abierto de Ciencias Latinoamérica y Caribe (CILAC), Montevideo: UNESCO/CILAC. Recuperado de: http://disde.minedu.gob.pe/handle/123456789/5034?show=full Brito, N. & Angeli, A. (2005). "Comprensión de lectura en universitarios cursantes del 1er año en distintas carreras". Paradigma, 6(2). 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Rico Ballesteros, Reinaldo AdolfoGuzmán Meza, Marcos AlbertoSequeda Pérez, Jorge Luis2019-10-31T13:14:12Z2019-10-31T13:14:12Z2019https://hdl.handle.net/11323/5554Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The present work establishes the effect of Cooperative Learning for better in the levels of Reading Comprehension in students of fifth grade of primary basic of the Educational Institution Community Center of Basic and Middle Education # 187- Civic April 7. The methodology was framed in a quantitative approach of a quasi-experimental type, applied to a population of 68 students; in which a control group and an experimental group were established, which in the intervention phase, the Cooperative Learning strategy in reading activities was implemented. The results allowed us to rule out the null hypothesis. Therefore, the conclusions highlight that the average in the test that measures the development of the levels of reading comprehension in the students of the experimental group where the classes with the Cooperative Learning were developed is higher than the average in the test that measures the development of reading competence in the area of language for students of the control group where the readings are developed in a traditional way.El presente trabajo establece el efecto del Aprendizaje Cooperativo para mejor los niveles de Comprensión Lectora en estudiantes de quinto grado de básica primaria de la Institución Educativa Centro Comunitario de Educación Básica y Media # 187- Cívico 7 de abril. La metodología se enmarco en un enfoque cuantitativo de tipo cuasi experimental, aplicada a una a población de 68 estudiantes; en la cual se estableció un grupo control y un grupo experimental, el que, en la fase de intervención, se implementó la estrategia del Aprendizaje Cooperativo en actividades de lectura. Los resultados permitieron descartar la hipótesis nula. Por lo que, de las conclusiones se resalta que el promedio en la prueba que mide el desarrollo de los niveles de comprensión lectora en los estudiantes del grupo experimental donde se desarrollaron las clases con el Aprendizaje Cooperativo es mayor al promedio en la prueba que mide el desarrollo de la competencia lectora en el área de lenguaje para los estudiantes del grupo control, donde se desarrollan las lecturas de manera tradicional.Guzmán Meza, Marcos AlbertoSequeda Pérez, Jorge LuisspaUniversidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cooperative learningReading comprehensionLiteralInferentialCriticalAprendizaje cooperativoComprensión lectoraLiteralInferencialCríticoAprendizaje cooperativo como estrategia para mejorar los niveles de comprensión lectora en estudiantes de quinto grado de básica primariaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAlvarado, J. 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