El aporte de los beneficios sociales a la motivación laboral en los hoteles Pymes: Caso Villavicencio, Colombia
Social benefits are strategies used by organizations to improve the relationship between employers and their employees, which are reflected in motivation, sense of belonging and increased or-ganizational productivity. Therefore, analyzing the social benefits implemented by SMEs hotels in Villavicenc...
- Autores:
-
Torres Flórez, Dagoberto
Arce Bonilla, Laura Camila
Ibargûen Mosquera, Haward
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
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- Acceso en línea:
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- Palabra clave:
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Social benefits are strategies used by organizations to improve the relationship between employers and their employees, which are reflected in motivation, sense of belonging and increased or-ganizational productivity. Therefore, analyzing the social benefits implemented by SMEs hotels in Villavicencio (Colombia), serves to improve human management processes in these organizations. Based on a descriptive type of research, the characteristics of the social benefits offered by the hotels to their employees were exam-ined, obtaining relevant information about the types, approaches and frequency of payment and their influence on job satisfaction. It is evident that the implementation of social benefits in these compa-nies affects positively, but not enough to motivate, by only granting a small percentage of these aids to their employees, beyond what is required by Colombian law. This is why it is necessary to offer social support focused on different approaches to those normally used, such as: health, education and economic, in order to motivate the employee within the organization, stimulating them to carry out their functions and thus improve their work performance. |
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Therefore, analyzing the social benefits implemented by SMEs hotels in Villavicencio (Colombia), serves to improve human management processes in these organizations. Based on a descriptive type of research, the characteristics of the social benefits offered by the hotels to their employees were exam-ined, obtaining relevant information about the types, approaches and frequency of payment and their influence on job satisfaction. It is evident that the implementation of social benefits in these compa-nies affects positively, but not enough to motivate, by only granting a small percentage of these aids to their employees, beyond what is required by Colombian law. This is why it is necessary to offer social support focused on different approaches to those normally used, such as: health, education and economic, in order to motivate the employee within the organization, stimulating them to carry out their functions and thus improve their work performance.Los beneficios sociales son estrategias utilizadas por las organizaciones para mejorar la relación existente entre los empleadores y sus colaboradores, las cuales se reflejan en la motivación, el sentido de pertenencia y el aumento de la productividad organizacional. Por ello, analizar los beneficios sociales que implementan los hoteles pymes de Villavicencio (Colombia), sirve para el mejoramiento de los procesos de gestión humana en estas organizaciones. A partir de una investigación de tipo descriptiva, donde se examinaron las características de las ayudas sociales ofrecidas por los hoteles a sus empleados, obteniendo información relevante acerca de los tipos, enfoques y frecuencia de pago y su influencia en la satisfacción laboral. Es evidente que la implementación de los beneficios sociales en estas empresas, afecta de manera positiva, pero no lo suficiente para motivar, al solo otorgar un pequeño porcentaje de estos auxilios a sus empleados, más allá de lo que exige la ley colombiana. Razón por la cual es necesario ofrecer apoyos sociales centrados en diferentes enfoques a los normalmente utilizados, tales como: salud, educación y económicos, para así motivar al colaborador dentro de la organización, estimulando el realizar las funciones que desempeñan y mejorando así su rendimiento laboral.Torres Flórez, Dagoberto-will be generated-orcid-0000-0002-7925-3005-600Arce Bonilla, Laura Camila-will be generated-orcid-0000-0001-7721-8591-600Ibargûen Mosquera, Haward-will be generated-orcid-0000-0001-9798-2298-600application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaECONÓMICAS CUC; Vol. 41, Núm. 1 (2020)ECONÓMICAS CUCECONÓMICAS CUCAraya-Castillo, L. & Pedreros-Gajardo, M. (2013). Análisis de las teorías de motivación de contenido: una aplicación al mercado laboral de chile del año 2009. Revista de Ciencias Sociales, 4(142), 45–61. Obtenido de https://revistas.ucr. ac.cr/index.php/sociales/article/download/14301/13574/Bonilla, E., Cardeño, N. & Cardeño, E. (2015). La función financiera en las micros, pequeñas y medianas empresas, del municipio de riohacha. Económicas CUC, 36(2), 137–146. recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicas- cuc/article/view/762Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T. & Villagómez, M. S. (2009). La motivación y el aprendizaje. Alteridad, 4(2), 20–32. https://doi.org/10.17163/alt.v4n2.2009.03Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. En, I. Chiavenato, Comportamiento Organizacional. México, D.F.: Mc Graw Hill.Chiavenato, I. (2002). Gestión del talento humano. México, D.F.: Mc Graw Hill.Elizalde, A., Martí, M. & Martínez, F. A. (2006). Una revisión crítica del debate sobre las necesidades humanas desde el Enfoque Centrado en la persona. Polis, 5(15). 1–17. Obtenido de https://istas.ccoo.es/descargas/Revisi%C3%B3n%20 cr%C3%ADtica%20de%20las%20necesidades.pdfGarcés, N. B. (2014). Los Beneficios Sociales de la retribución: Análisis comparativo Universidad de Burgos y Universidad de Valladolid. 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