Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia)
The objective of the present research study is to analyze the factors involved in absence from work by employees, working at a call center in Barranquilla (Colombia). A quantitative correlational methodology and the application of a questionnaire on the various dimensions of absenteeism are applied....
- Autores:
-
Parra, Margel Alejandra
LAY, NELSON
PAYARES JIMENEZ, KAREN MARIA
Pareja, Arleth
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7943
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/7943
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000600077
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Absenteeism
Call centers
Engagement
Organizational culture
Ausentismo
- Rights
- openAccess
- License
- CC0 1.0 Universal
id |
RCUC2_08adc5c2791ff3f04c52769c3ddebe54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7943 |
network_acronym_str |
RCUC2 |
network_name_str |
REDICUC - Repositorio CUC |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia) |
dc.title.translated.spa.fl_str_mv |
Factors involved in staff’s absence from work at a call center in Barranquilla (Colombia) |
title |
Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia) |
spellingShingle |
Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia) Absenteeism Call centers Engagement Organizational culture Ausentismo |
title_short |
Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia) |
title_full |
Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia) |
title_fullStr |
Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia) |
title_full_unstemmed |
Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia) |
title_sort |
Factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia) |
dc.creator.fl_str_mv |
Parra, Margel Alejandra LAY, NELSON PAYARES JIMENEZ, KAREN MARIA Pareja, Arleth |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Parra, Margel Alejandra LAY, NELSON PAYARES JIMENEZ, KAREN MARIA Pareja, Arleth |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Absenteeism Call centers Engagement Organizational culture Ausentismo |
topic |
Absenteeism Call centers Engagement Organizational culture Ausentismo |
description |
The objective of the present research study is to analyze the factors involved in absence from work by employees, working at a call center in Barranquilla (Colombia). A quantitative correlational methodology and the application of a questionnaire on the various dimensions of absenteeism are applied. The sample consists of 65 subjects who work at the call center in Barranquilla. The results show that there is a significant correlation between absence from work and the socio-demographic variables of age, job position, and length of time working at the call center. It is concluded that work absence levels are high at the call center examined, based on analyzes of risk levels, organizational culture, and engagement, which showed to be highly negative. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-03-01T15:00:52Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-03-01T15:00:52Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0718-0764 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/11323/7943 |
dc.identifier.doi.spa.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000600077 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
REDICUC - Repositorio CUC |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/ |
identifier_str_mv |
0718-0764 Corporación Universidad de la Costa REDICUC - Repositorio CUC |
url |
https://hdl.handle.net/11323/7943 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000600077 https://repositorio.cuc.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Agnihotri, R., Dingus, R., Hu, M. y Krush, M., Social media: Influencing customer satisfaction in B2B sales. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.09.003, Industrial Marketing Management, 53(1) (2016) Arregui, A., El ausentismo laboral. Caso: “Área Call Center institución financiera privada del Ecuador”. Universidad Andina Simón Bolívar (2018). Duarte, J., Análisis de los niveles de ausentismo laboral en un call center de venta de productos y servicios de la ciudad de Barranquilla. Corporación Universitaria Latinoamericana (2020). Baptista, D., Méndez, S., Zunino, N. y Baptista, D., Ausentismo Laboral, Universidad de la República, 6(8) (2016). Burgos, L., Faggioni, A. y Pérez, J., Gestión de talento humano en relación al ausentismo y rotación de personal en las empresas constructoras de la ciudad de Guayaquil, Observatorio de la Economía Latinoamericana, (2018). Camarota, R. y Pardiñas, V., El ausentismo laboral de causa médica en la policía nacional uruguaya, Biomedicina, 10(1), 34-53 (2015). Cheshin, A., Amit, A. y Van Kleef, G. A., The interpersonal effects of emotion intensity in customer service: Perceived appropriateness and authenticity of attendants' emotional displays shape customer trust and satisfaction. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2017.10.002, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 144 (2018). Deery, S., Walsh, J., Zatzick, C. y Hayes, A., Exploring the relationship between compressed work hours satisfaction and absenteeism in front-line service work. https://doi.org/10.1080/1359432X.2016.1197907, European Journal of Work and Organizational Psychology, 26(1), 42-52 (2017). Dula, T., Abara, G. y Reddy, P., The Assessment of Causes and Consequences of Medical Staff Absenteeism and Turnover in Arba Minch General Hospital. 10.7176/JHMN/58-04, Assessment, 58 (2019). Elmorshidy, A., Mostafa, M., El-Moughrabi, I. y Al-Mezen, H., Factors influencing live customer support chat services: an empirical investigation in Kuwait, Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 10(3), 63-76 (2015). Feldhaus, C., Souza, R. y otros 4 autores, Association between workload and absenteeism in nursing technicians. https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2018-0307, Texto & Contexto-Enfermagem, 28 (2019). Frick, B., Simmons, R. y Stein, F., The cost of shift work: Absenteeism in a large German automobile plant. 10.1177%2F2397002218788839, German Journal of Human Resource Management, 32(3-4) 236-256 (2018). García, J., Durán, S., Parra, M. y Márceles, V., Dirección estratégica del talento humano para el fomento de valores en los cuerpos policiales venezolanos, Revista Espacios, 38(32) (2017). Garcia, M., Sukier, H. y otros 4 autores, Marketing estratégico: una mirada desde el contexto de la empresa familiar, Revista Espacios, 39(44) (2018). Hernandez-Sánchez, I., Parra, M. y otros 4 autores, Comportamiento Organizacional Ciudadano (COC) como ejemplo de participación generador de un diálogo de saberes, Revista Espacios, 39(7) (2018). Luengo, C., Moraga, S. y otros 3 autores, Fatiga laboral y ausentismo en el trabajo en mujeres auxiliares de enfermería de un hospital de alta complejidad. https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.28832019, Chile, Ciência & Saúde Coletiva, 25, 243-249 (2019). Marshall, G., Strategies to Reduce Job Dissatisfaction within 911 Call centers. Walden University (2019). Meesala, A. y Paul, J., Service quality, consumer satisfaction and loyalty in hospitals: Thinking for the future. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.10.011, Journal of Retailing and Consumer Services, 40, 261-269 (2018). Muchinsky, P., Employee absenteeism: A review of the literature, Journal of Vocational Behavior, 10(3), 316-340 (1977). Parra, M., Duran, S. y otros 8 autores, Factores del clima organizacional existentes en el área administrativa en empresas de Barranquilla, Revista Espacios, 39(50) (2018). Payares, K., Parra, M., Navarro, E. y Naranjo, O., Mercadeo interno en las pequeñas y medianas empresas del sector salud de Barranquilla (Colombia). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100123, Información tecnológica, 31(1), 123-132 (2020). Pillay, K., Buitendach, J. y Kanengoni,, H., Psychological capital, job demands and organisational commitment of employees in a call centre in Durban, South 117 Africa. 10.4102/sajhrm.v12i1.599, Human Resource Management Journal, 12(1) (2014). Pinho, H., Santos, J. y otros 3 autores, Transtornos de ansiedade como causa de afastamentos laboráis. https://doi.org/10.1590/2317-6369000021417, Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 44, 1-8 (2019). Rodríguez, L., Artazcoz, L. y otros 3 autores, Joint effect of paid working hours and multiple job holding on work absence due to health problems among basic education teachers in Brazil: the Educatel Study. https://doi.org/10.1590/0102311X00081118, Cadernos de saude publica, 35 (2019). Rompu, J., Wahyu, A. y Abadi, M. Y., The Effect of Occupational Stress, Quality of Worklife and Organizational Climate on Officials’ Work Satisfaction of Regional Public Hospital of Undata Palu. http://dx.doi.org/10.5958/09765506.2018.00228.0, Indian Journal of Public Health Research & Development, 9(3) (2018). Souza, A., Fernandes, R., Carvalho, F. y Porto, L., Fatores associados ao presenteísmo em trabalhadores da industria. https://doi.org/10.1590/2317-6369000003118, Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 45 (2020). Stabio, J., Factores que impulsan el ausentismo en el centro de contacto. El caso de la empresa atento de la ciudad de Córdoba, Argentina. Universidad Católica de Córdoba (2014). Taber, K. S., The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2, Research in Science Education, 48(6) (2018). Zablah, A. R., y otros 3 autores, A cross-lagged test of the association between customer satisfaction and employee job satisfaction in a relational context, Journal of Applied Psychology, 101(5) (2016). |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
CC0 1.0 Universal |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
CC0 1.0 Universal http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Información tecnológica |
institution |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.source.url.spa.fl_str_mv |
https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642020000600077&lng=es&nrm=iso |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/ba223937-52fc-4fbe-a3e7-7ae151ecce95/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/e31c3ad2-5e20-403c-a8b4-75bcaa05967d/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/689c952b-9860-4ca9-95bf-115906d5be5d/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/001a1069-b021-4e36-8bba-73ad58dcb96d/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1ed07a9d-5c83-4f48-aaa0-2df79d875ba2/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2f1c16e16415eb2b7a43de18e1a14696 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c e30e9215131d99561d40d6b0abbe9bad 7c6497fbb1c6f364eaeef8942441d3ee 9082db15f0f09dd8c16e965fec6be9ee |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio de la Universidad de la Costa CUC |
repository.mail.fl_str_mv |
repdigital@cuc.edu.co |
_version_ |
1811760808763326464 |
spelling |
Parra, Margel AlejandraLAY, NELSONPAYARES JIMENEZ, KAREN MARIAPareja, Arleth2021-03-01T15:00:52Z2021-03-01T15:00:52Z20200718-0764https://hdl.handle.net/11323/7943http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000600077Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The objective of the present research study is to analyze the factors involved in absence from work by employees, working at a call center in Barranquilla (Colombia). A quantitative correlational methodology and the application of a questionnaire on the various dimensions of absenteeism are applied. The sample consists of 65 subjects who work at the call center in Barranquilla. The results show that there is a significant correlation between absence from work and the socio-demographic variables of age, job position, and length of time working at the call center. It is concluded that work absence levels are high at the call center examined, based on analyzes of risk levels, organizational culture, and engagement, which showed to be highly negative.El objetivo de la presente investigación es analizar los factores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia). Se presenta una metodología cuantitativa de tipo correlacional y la aplicación de un cuestionario sobre las diversas dimensiones del ausentismo. La muestra consiste de 65 sujetos que laboran en un centro de llamado de la ciudad de Barranquilla. Los resultados muestran que existe un nivel de asociación significativo entre el ausentismo y las variables sociodemográficas de edad, cargo y tiempo dentro de la organización. Se concluye que el ausentismo presente en el centro de llamada objeto de estudio arrojó resultados elevados, lo cual se puede justificar al momento de analizar los niveles de riesgo, cultura organizacional y de compromiso, los cuales mostraron ser a su vez bastante negativos.Parra, Margel Alejandra-will be generated-orcid-0000-0003-3530-8112-600LAY, NELSON-will be generated-orcid-0000-0001-8501-7570-600PAYARES JIMENEZ, KAREN MARIA-will be generated-orcid-0000-0002-4648-8027-600Pareja, Arlethapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Información tecnológicahttps://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642020000600077&lng=es&nrm=isoAbsenteeismCall centersEngagementOrganizational cultureAusentismoFactores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia)Factors involved in staff’s absence from work at a call center in Barranquilla (Colombia)Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAgnihotri, R., Dingus, R., Hu, M. y Krush, M., Social media: Influencing customer satisfaction in B2B sales. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.09.003, Industrial Marketing Management, 53(1) (2016)Arregui, A., El ausentismo laboral. Caso: “Área Call Center institución financiera privada del Ecuador”. Universidad Andina Simón Bolívar (2018).Duarte, J., Análisis de los niveles de ausentismo laboral en un call center de venta de productos y servicios de la ciudad de Barranquilla. Corporación Universitaria Latinoamericana (2020).Baptista, D., Méndez, S., Zunino, N. y Baptista, D., Ausentismo Laboral, Universidad de la República, 6(8) (2016).Burgos, L., Faggioni, A. y Pérez, J., Gestión de talento humano en relación al ausentismo y rotación de personal en las empresas constructoras de la ciudad de Guayaquil, Observatorio de la Economía Latinoamericana, (2018).Camarota, R. y Pardiñas, V., El ausentismo laboral de causa médica en la policía nacional uruguaya, Biomedicina, 10(1), 34-53 (2015).Cheshin, A., Amit, A. y Van Kleef, G. A., The interpersonal effects of emotion intensity in customer service: Perceived appropriateness and authenticity of attendants' emotional displays shape customer trust and satisfaction. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2017.10.002, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 144 (2018).Deery, S., Walsh, J., Zatzick, C. y Hayes, A., Exploring the relationship between compressed work hours satisfaction and absenteeism in front-line service work. https://doi.org/10.1080/1359432X.2016.1197907, European Journal of Work and Organizational Psychology, 26(1), 42-52 (2017).Dula, T., Abara, G. y Reddy, P., The Assessment of Causes and Consequences of Medical Staff Absenteeism and Turnover in Arba Minch General Hospital. 10.7176/JHMN/58-04, Assessment, 58 (2019).Elmorshidy, A., Mostafa, M., El-Moughrabi, I. y Al-Mezen, H., Factors influencing live customer support chat services: an empirical investigation in Kuwait, Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 10(3), 63-76 (2015).Feldhaus, C., Souza, R. y otros 4 autores, Association between workload and absenteeism in nursing technicians. https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2018-0307, Texto & Contexto-Enfermagem, 28 (2019).Frick, B., Simmons, R. y Stein, F., The cost of shift work: Absenteeism in a large German automobile plant. 10.1177%2F2397002218788839, German Journal of Human Resource Management, 32(3-4) 236-256 (2018).García, J., Durán, S., Parra, M. y Márceles, V., Dirección estratégica del talento humano para el fomento de valores en los cuerpos policiales venezolanos, Revista Espacios, 38(32) (2017).Garcia, M., Sukier, H. y otros 4 autores, Marketing estratégico: una mirada desde el contexto de la empresa familiar, Revista Espacios, 39(44) (2018).Hernandez-Sánchez, I., Parra, M. y otros 4 autores, Comportamiento Organizacional Ciudadano (COC) como ejemplo de participación generador de un diálogo de saberes, Revista Espacios, 39(7) (2018).Luengo, C., Moraga, S. y otros 3 autores, Fatiga laboral y ausentismo en el trabajo en mujeres auxiliares de enfermería de un hospital de alta complejidad. https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.28832019, Chile, Ciência & Saúde Coletiva, 25, 243-249 (2019).Marshall, G., Strategies to Reduce Job Dissatisfaction within 911 Call centers. Walden University (2019).Meesala, A. y Paul, J., Service quality, consumer satisfaction and loyalty in hospitals: Thinking for the future. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.10.011, Journal of Retailing and Consumer Services, 40, 261-269 (2018).Muchinsky, P., Employee absenteeism: A review of the literature, Journal of Vocational Behavior, 10(3), 316-340 (1977).Parra, M., Duran, S. y otros 8 autores, Factores del clima organizacional existentes en el área administrativa en empresas de Barranquilla, Revista Espacios, 39(50) (2018).Payares, K., Parra, M., Navarro, E. y Naranjo, O., Mercadeo interno en las pequeñas y medianas empresas del sector salud de Barranquilla (Colombia). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100123, Información tecnológica, 31(1), 123-132 (2020).Pillay, K., Buitendach, J. y Kanengoni,, H., Psychological capital, job demands and organisational commitment of employees in a call centre in Durban, South 117 Africa. 10.4102/sajhrm.v12i1.599, Human Resource Management Journal, 12(1) (2014).Pinho, H., Santos, J. y otros 3 autores, Transtornos de ansiedade como causa de afastamentos laboráis. https://doi.org/10.1590/2317-6369000021417, Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 44, 1-8 (2019).Rodríguez, L., Artazcoz, L. y otros 3 autores, Joint effect of paid working hours and multiple job holding on work absence due to health problems among basic education teachers in Brazil: the Educatel Study. https://doi.org/10.1590/0102311X00081118, Cadernos de saude publica, 35 (2019).Rompu, J., Wahyu, A. y Abadi, M. Y., The Effect of Occupational Stress, Quality of Worklife and Organizational Climate on Officials’ Work Satisfaction of Regional Public Hospital of Undata Palu. http://dx.doi.org/10.5958/09765506.2018.00228.0, Indian Journal of Public Health Research & Development, 9(3) (2018).Souza, A., Fernandes, R., Carvalho, F. y Porto, L., Fatores associados ao presenteísmo em trabalhadores da industria. https://doi.org/10.1590/2317-6369000003118, Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 45 (2020).Stabio, J., Factores que impulsan el ausentismo en el centro de contacto. El caso de la empresa atento de la ciudad de Córdoba, Argentina. Universidad Católica de Córdoba (2014).Taber, K. S., The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2, Research in Science Education, 48(6) (2018).Zablah, A. R., y otros 3 autores, A cross-lagged test of the association between customer satisfaction and employee job satisfaction in a relational context, Journal of Applied Psychology, 101(5) (2016).PublicationORIGINALFactores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia).pdfFactores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia).pdfapplication/pdf401595https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/ba223937-52fc-4fbe-a3e7-7ae151ecce95/download2f1c16e16415eb2b7a43de18e1a14696MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/e31c3ad2-5e20-403c-a8b4-75bcaa05967d/download42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/689c952b-9860-4ca9-95bf-115906d5be5d/downloade30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53THUMBNAILFactores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia).pdf.jpgFactores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia).pdf.jpgimage/jpeg57965https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/001a1069-b021-4e36-8bba-73ad58dcb96d/download7c6497fbb1c6f364eaeef8942441d3eeMD54TEXTFactores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia).pdf.txtFactores que intervienen en el nivel de ausentismo del personal que labora en un centro de llamado de Barranquilla (Colombia).pdf.txttext/plain42102https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1ed07a9d-5c83-4f48-aaa0-2df79d875ba2/download9082db15f0f09dd8c16e965fec6be9eeMD5511323/7943oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/79432024-09-17 12:47:38.507http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/CC0 1.0 Universalopen.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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 |