DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS

One problem for classroom teachers is that the methods traditionally used to identify student altemative conceptions are extreme! y time consurning. On the other hand, che mi cal equilibrium misconceptions, which most of them are related with the prediction of chemical equilibrium shift, are tenacio...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
article
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/31787
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/scientarium/article/view/4881
http://hdl.handle.net/10554/31787
Palabra clave:
null
Chemical equilibrium, Misconceptions, Le Chatelier Principie
null
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id JAVERIANA_1937bdd6704b995cae4d73269dd755f9
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/31787
network_acronym_str JAVERIANA
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOSErben, Mauricio; Facultad de Ciencias Exactas, Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina.nullChemical equilibrium, Misconceptions, Le Chatelier PrincipienullOne problem for classroom teachers is that the methods traditionally used to identify student altemative conceptions are extreme! y time consurning. On the other hand, che mi cal equilibrium misconceptions, which most of them are related with the prediction of chemical equilibrium shift, are tenacious and resistant to extinction. In this work I present a simple methodology developed to provide teachers with an easily administered and evaluated test, designed to identify students altemative conceptions specially those related with the erroneous application of the Le Chatelier Principie in systems that has been perturbed by the addition of a so lid ora inert gasto the equilibrium mixture. The test was adrninistrated to two groups of university students of different leve! of instruction. The results obtained are in agreement with the general statement that this students misconceptions are difficult of overcoming even for advanced studentsPontificia Universidad Javeriananull2018-02-24T16:00:39Z2020-04-15T18:08:26Z2018-02-24T16:00:39Z2020-04-15T18:08:26Z2013-05-17http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDFapplication/pdfhttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/scientarium/article/view/48812027-13520122-7483http://hdl.handle.net/10554/31787enghttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/scientarium/article/view/4881/3760Universitas Scientiarum; Vol 7, No 1 (2002); 61-65Universitas Scientiarum; Vol 7, No 1 (2002); 61-65Universitas Scientiarum; Vol 7, No 1 (2002); 61-65nullnullnullAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2reponame:Repositorio Universidad Javerianainstname:Pontificia Universidad Javerianainstacron:Pontificia Universidad Javeriana2023-03-28T21:14:57Z
dc.title.none.fl_str_mv DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS
title DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS
spellingShingle DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS
Erben, Mauricio; Facultad de Ciencias Exactas, Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina.
null
Chemical equilibrium, Misconceptions, Le Chatelier Principie
null
title_short DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS
title_full DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS
title_fullStr DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS
title_full_unstemmed DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS
title_sort DIFICULTADES EN LA SUPERACIÓN DE ERRORES CONCEPTUALES RELACIONADOS CON EL APRENDIZAJE DEL EQUILIBRIO QUÍMICO EN ALUMNOS UNIVERSITARIOS
dc.creator.none.fl_str_mv Erben, Mauricio; Facultad de Ciencias Exactas, Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina.
author Erben, Mauricio; Facultad de Ciencias Exactas, Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina.
author_facet Erben, Mauricio; Facultad de Ciencias Exactas, Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina.
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv null
dc.subject.none.fl_str_mv null
Chemical equilibrium, Misconceptions, Le Chatelier Principie
null
topic null
Chemical equilibrium, Misconceptions, Le Chatelier Principie
null
description One problem for classroom teachers is that the methods traditionally used to identify student altemative conceptions are extreme! y time consurning. On the other hand, che mi cal equilibrium misconceptions, which most of them are related with the prediction of chemical equilibrium shift, are tenacious and resistant to extinction. In this work I present a simple methodology developed to provide teachers with an easily administered and evaluated test, designed to identify students altemative conceptions specially those related with the erroneous application of the Le Chatelier Principie in systems that has been perturbed by the addition of a so lid ora inert gasto the equilibrium mixture. The test was adrninistrated to two groups of university students of different leve! of instruction. The results obtained are in agreement with the general statement that this students misconceptions are difficult of overcoming even for advanced students
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-17
2018-02-24T16:00:39Z
2018-02-24T16:00:39Z
2020-04-15T18:08:26Z
2020-04-15T18:08:26Z
dc.type.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/scientarium/article/view/4881
2027-1352
0122-7483
http://hdl.handle.net/10554/31787
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/scientarium/article/view/4881
http://hdl.handle.net/10554/31787
identifier_str_mv 2027-1352
0122-7483
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/scientarium/article/view/4881/3760
Universitas Scientiarum; Vol 7, No 1 (2002); 61-65
Universitas Scientiarum; Vol 7, No 1 (2002); 61-65
Universitas Scientiarum; Vol 7, No 1 (2002); 61-65
dc.rights.none.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv PDF
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv null
null
null
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Javeriana
instname:Pontificia Universidad Javeriana
instacron:Pontificia Universidad Javeriana
instname_str Pontificia Universidad Javeriana
instacron_str Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
reponame_str Repositorio Universidad Javeriana
collection Repositorio Universidad Javeriana
_version_ 1803712795921874944