Exploring the relationship between service quality of technology transfer offices and researchers’ patenting activity

This article examines how the perceived quality of the service provided by technology transfer offices influences researchers’ likelihood to patent their research results. A novel three-dimensional model is proposed aiming at analyzing the combined effect of service quality perceptions—service relia...

Full description

Autores:
Olaya Escobar, Erika Sofía
Jasmina Berbegal, Mirabent
Alegre, Inés
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
Repositorio:
Repositorio Institucional ECI
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/1408
Acceso en línea:
https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/1408
https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120097
Palabra clave:
Transferencia de tecnología
Tecnología
Servicio al cliente
Technology transfer
Technology Transfer Office
Qualitative benchmarking
Quality of servicePatents
Transferencia tecnológica
Oficina de transferencia de tecnología
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description This article examines how the perceived quality of the service provided by technology transfer offices influences researchers’ likelihood to patent their research results. A novel three-dimensional model is proposed aiming at analyzing the combined effect of service quality perceptions—service reliability, infrastructures and staff—alongside with factors that capture the university's regulatory framework and the profile and experience of the researcher. Results suggest that the profile of the researcher is much more critical for driving patenting activity than the quality of the services offered by the technology transfer office (TTO). However, the effect of the service quality delivered by the TTO is stronger when the researcher has less experience compared to researchers with a consolidated career.
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spelling Olaya Escobar, Erika Sofía10d03d1d4fd5a17ef1b77b54c606c9ba600Jasmina Berbegal, Mirabentcd01d521d53449727d78a07208f6a71d600Alegre, Inés44d2d2d78a53323a7815eade8ef7207c600Desarrollo y Gerencia Integral de Proyectos2021-05-07T03:00:24Z2021-10-01T17:40:10Z2021-05-062021-10-01T17:40:10Z20200040-1625https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/140810.1016/j.techfore.2020.120097https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120097This article examines how the perceived quality of the service provided by technology transfer offices influences researchers’ likelihood to patent their research results. A novel three-dimensional model is proposed aiming at analyzing the combined effect of service quality perceptions—service reliability, infrastructures and staff—alongside with factors that capture the university's regulatory framework and the profile and experience of the researcher. Results suggest that the profile of the researcher is much more critical for driving patenting activity than the quality of the services offered by the technology transfer office (TTO). However, the effect of the service quality delivered by the TTO is stronger when the researcher has less experience compared to researchers with a consolidated career.Este artículo examina cómo la calidad percibida del servicio prestado por las oficinas de transferencia tecnológica influye en la probabilidad de que los investigadores patenten los resultados de sus investigaciones. Se propone un novedoso modelo tridimensional que pretende analizar el efecto combinado de las percepciones de calidad del servicio -fiabilidad del servicio, infraestructuras y personal- junto con factores que recogen el marco normativo de la universidad y el perfil y experiencia del investigador. Los resultados sugieren que el perfil del investigador es mucho más crítico para impulsar la actividad de patentamiento que la calidad de los servicios ofrecidos por la oficina de transferencia de tecnología (OTT). Sin embargo, el efecto de la calidad de los servicios prestados por la OTRI es mayor cuando el investigador tiene menos experiencia en comparación con los investigadores con una carrera consolidada.a Dirección de Investigaciones, Fundación Universitaria Los Libertadores, Carrera 16 # 63 A - 68, Bogotá, Colombia b Department of Economy and Business Organization, Universitat Internacional de Catalunya, C. Immaculada, 22. 08017, Barcelona, Spain c Department of Managerial Decision Sciences, IESE Business School, Universidad de Navarra, Avenida Pearson 21, 08034 Barcelona, Spain d Escuela Colombiana de Ingenieria Julio Garavito, AK 45 (Autonorte) 205-59, Bogotá, Colombia10 páginasapplication/pdfengElsevierEstados Unidoshttps://www-sciencedirect-com.hemeroteca.lasalle.edu.co/science/article/pii/S0040162520309239Exploring the relationship between service quality of technology transfer offices and researchers’ patenting activityArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARThttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Volume 157, Agosto 2020 , 120097101157N/ATechnological Forecasting & Social ChangeI Ahmed , MM Nawaz , Z Ahmad , et al. ¿La calidad del servicio afecta el desempeño de los estudiantes? Evidencia de institutos de educación superior Afr. J. Bus. 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