Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural

The purpose of this article was to analyze the relationships between education and technology fields and categories. Methodologically, the research assumed a historical and cultural perspective, recognizing that the concepts and categories were socially developed based on historical and political co...

Full description

Autores:
Cristancho Altuzarra, Jose Gabriel
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Cooperativa de Colombia
Repositorio:
Repositorio UCC
Idioma:
OAI Identifier:
oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/42328
Acceso en línea:
https://doi.org/10.3303/CET1757269
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84964803548&partnerID=40&md5=fb76c95da00d3abeff0ef88badf4ca7c
https://hdl.handle.net/20.500.12494/42328
Palabra clave:
Education
History of education
Knowledge society
Science
Technology
Rights
closedAccess
License
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
id COOPER2_1918209e7c148b1cda9ed20bbb13e5bb
oai_identifier_str oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/42328
network_acronym_str COOPER2
network_name_str Repositorio UCC
repository_id_str
spelling Cristancho Altuzarra, Jose Gabriel2021-12-16T22:16:11Z2021-12-16T22:16:11Z2016https://doi.org/10.3303/CET1757269https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84964803548&partnerID=40&md5=fb76c95da00d3abeff0ef88badf4ca7c01017330https://hdl.handle.net/20.500.12494/42328Altuzarra JGC. Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural. Educ Soc. 2016. 37. (135):p. 573-590. .The purpose of this article was to analyze the relationships between education and technology fields and categories. Methodologically, the research assumed a historical and cultural perspective, recognizing that the concepts and categories were socially developed based on historical and political contexts. This paper is divided into three parts: the first one analyzes the first relationship between education and technology configured during the 17th and 19th centuries. The second part shows how this relationship acquired distinctive characteristics related to the two world wars, the Cold War, and the beginning of the Globalization in the 20th century. The third part shows some of the tensions that it implied in the 21st century. The text ends with perspectives for future investigations. © 2016, Centro de Estudos Educacao e Sociedade - CEDES. All rights reserved.590-573Centro de Estudos Educacao e Sociedade - CEDESEducationHistory of educationKnowledge societyScienceTechnologyRelations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-culturalArtículohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEducacao e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbPublication20.500.12494/42328oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/423282024-08-20 16:20:36.813metadata.onlyhttps://repository.ucc.edu.coRepositorio Institucional Universidad Cooperativa de Colombiabdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
spellingShingle Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
Education
History of education
Knowledge society
Science
Technology
title_short Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title_full Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title_fullStr Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title_full_unstemmed Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title_sort Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
dc.creator.fl_str_mv Cristancho Altuzarra, Jose Gabriel
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Cristancho Altuzarra, Jose Gabriel
dc.subject.spa.fl_str_mv Education
History of education
Knowledge society
Science
Technology
topic Education
History of education
Knowledge society
Science
Technology
description The purpose of this article was to analyze the relationships between education and technology fields and categories. Methodologically, the research assumed a historical and cultural perspective, recognizing that the concepts and categories were socially developed based on historical and political contexts. This paper is divided into three parts: the first one analyzes the first relationship between education and technology configured during the 17th and 19th centuries. The second part shows how this relationship acquired distinctive characteristics related to the two world wars, the Cold War, and the beginning of the Globalization in the 20th century. The third part shows some of the tensions that it implied in the 21st century. The text ends with perspectives for future investigations. © 2016, Centro de Estudos Educacao e Sociedade - CEDES. All rights reserved.
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-12-16T22:16:11Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-12-16T22:16:11Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.none.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://doi.org/10.3303/CET1757269
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84964803548&partnerID=40&md5=fb76c95da00d3abeff0ef88badf4ca7c
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 01017330
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12494/42328
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv Altuzarra JGC. Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural. Educ Soc. 2016. 37. (135):p. 573-590. .
url https://doi.org/10.3303/CET1757269
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84964803548&partnerID=40&md5=fb76c95da00d3abeff0ef88badf4ca7c
https://hdl.handle.net/20.500.12494/42328
identifier_str_mv 01017330
Altuzarra JGC. Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural. Educ Soc. 2016. 37. (135):p. 573-590. .
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Educacao e Sociedade
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.rights.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
eu_rights_str_mv closedAccess
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 590-573
dc.publisher.spa.fl_str_mv Centro de Estudos Educacao e Sociedade - CEDES
institution Universidad Cooperativa de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Cooperativa de Colombia
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1808789221343756288