Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights

38 páginas

Autores:
Núñez Pardo, Astrid
Téllez Téllez, María Fernanda
Torres Jaramillo, Claudia
Tipo de recurso:
Part of book
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Externado de Colombia
Repositorio:
Biblioteca Digital Universidad Externado de Colombia
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:bdigital.uexternado.edu.co:001/2016
Acceso en línea:
https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/2016
https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.2016
Palabra clave:
Formación profesional de maestros
Derechos del niño - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Convención de los derechos del niño
Seminarios de desarrollo profesional
Prácticas en el aula
Rights
openAccess
License
Universidad Externado de Colombia
id uexternad2_2840b971f2e6e3b250283103f0fd6d0d
oai_identifier_str oai:bdigital.uexternado.edu.co:001/2016
network_acronym_str uexternad2
network_name_str Biblioteca Digital Universidad Externado de Colombia
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
dc.title.alternative.spa.fl_str_mv Seminarios de desarrollo profesional para sensibilizar a los maestros sobre las prácticas de aula centradas en los derechos de los niños
title Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
spellingShingle Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
Formación profesional de maestros
Derechos del niño - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Convención de los derechos del niño
Seminarios de desarrollo profesional
Prácticas en el aula
title_short Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
title_full Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
title_fullStr Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
title_full_unstemmed Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
title_sort Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
dc.creator.fl_str_mv Núñez Pardo, Astrid
Téllez Téllez, María Fernanda
Torres Jaramillo, Claudia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Núñez Pardo, Astrid
Téllez Téllez, María Fernanda
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Torres Jaramillo, Claudia
dc.contributor.editor.none.fl_str_mv Núñez Pardo, Astrid
Téllez Téllez, María Fernanda
dc.contributor.editor.spa.fl_str_mv Gómez Barón, Julio César
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Formación profesional de maestros
Derechos del niño - Enseñanza
Métodos de enseñanza
topic Formación profesional de maestros
Derechos del niño - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Convención de los derechos del niño
Seminarios de desarrollo profesional
Prácticas en el aula
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Convención de los derechos del niño
Seminarios de desarrollo profesional
Prácticas en el aula
description 38 páginas
publishDate 2018
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2018-12
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-10-18T14:33:12Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-10-18T14:33:12Z
dc.type.spa.fl_str_mv Capítulo de Libro
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bookPart
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv https://purl.org/redcol/resource_type/CAP_LIB
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_3248
status_str publishedVersion
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.57998/bdigital.handle.001.2016
dc.identifier.isbn.spa.fl_str_mv 9789587900415
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/2016
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.2016
identifier_str_mv 10.57998/bdigital.handle.001.2016
9789587900415
url https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/2016
https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.2016
dc.language.iso.spa.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Context-Bound Materials to Enhance the Learning and Teaching of English
dc.rights.spa.fl_str_mv Universidad Externado de Colombia
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Universidad Externado de Colombia
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
institution Universidad Externado de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/c9fc7a4c-14a0-4d8e-ac54-9ba90962a3aa/download
https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/4a452e70-7ebd-4a02-9052-425a7d303af8/download
https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/a0797c76-8c61-4ec5-83df-bb4303e05b37/download
https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/90f369cd-f267-4d96-814e-f104b9233cef/download
https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/249d5c3b-53d7-415e-9997-34f552b3324a/download
https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/f05fa1a7-0cb0-4b39-9e0b-1c9b484848d4/download
https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/dc42322f-1c66-4af8-8bd6-86964b3ac51d/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 44f0df2008b42b56fba92b386d8bf4d0
e744725698534428718af31dd9682d45
ce5d55d2b2c3a388553e7092900cb90c
2228e977ebea8966e27929f43e39cb67
512aab7c51ccc9bd70d88becf24a5b3b
0dcb7cb1193662c458965d7d6bf71cb8
adbdfd1d712e194d94838ed8afc1a123
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Universidad Externado de Colombia
repository.mail.fl_str_mv metabiblioteca@metabiblioteca.org
_version_ 1814100480572260352
spelling Núñez Pardo, Astridvirtual::6552-1Téllez Téllez, María Fernandavirtual::6970-1Torres Jaramillo, Claudia594f5f2ac462111dfe60cb41ca64e13e-1Núñez Pardo, Astrid82fcace22bd7ecf279240ca9e80342d3Téllez Téllez, María Fernandadd134cdb79e2318ac878f142cbb2cb3aGómez Barón, Julio César5a2a1cb3dc32627afe038e9530b13cd0-12019-10-18T14:33:12Z2019-10-18T14:33:12Z2018-1238 páginasThis qualitative case study explores the contribution of teacher professional development seminars to sensitise teachers towards child rights’ classroom practices in private and state-funded schools in the city of Bogotá, Colombia. We conducted the study with some teachers of various subject matters from state-funded and private schools in the city of Bogotá, and gathered the data through a survey and teachers’ artefacts. The findings suggest that teachers valued attending seminars that foster professional development since they allow educators to know about change agent projects to exercise child rights. This reflection and socialization space of school projects and teaching strategies gave teachers insights about methodological activities implemented by others to solve situations where child rights are vulnerable or violated. Teachers also evidenced nascent progress in teacher professional development as they regarded reflection as a source of transformation, and as a way to nurture their knowledge, innovation and research. This experience expanded their understanding of the principles that underlie the Convention of the Rights of the Child (crc), to integrate them to their classroom practices as a means to legitimate the rights of the child in the educational setting.Este estudio de caso cualitativo explora la contribución de los seminarios de desarrollo profesional a la sensibilización de los maestros en relación con las prácticas pedagógicas centradas en los derechos de los niños en escuelas públicas y privadas de Bogotá, Colombia. La investigación se realizó con algunos maestros de colegios públicos y privados de diversas áreas del conocimiento. La información recolectada a través de una encuesta y artefactos de los maestros reveló que éstos estimaron pertinente participar en los seminarios de desarrollo profesional. Los hallazgos sugieren que los maestros consideraron relevante hacerlo dado que promueve su desarrollo profesional y les permite conocer proyectos de cambio para el ejercicio de los derechos de los niños. Este espacio de reflexión, la socialización de los proyectos escolares y las estrategias de enseñanza proporcionaron a los maestros ejemplos de estrategias metodológicas, implementadas por otros, para resolver situaciones en las que los derechos de los niños eran vulnerables o quebrantados. Los maestros también evidenciaron un progreso naciente en su desarrollo profesional puesto que conciben la reflexión como una fuente de transformación y de fomento al conocimiento, la innovación y la investigación. Asimismo, ampliaron la comprensión de los principios que subyacen a la Convención de los Derechos del Niño para integrarlos a sus prácticas de aula como un medio de legitimación de estos derechos al contexto educativo.application/pdf10.57998/bdigital.handle.001.20169789587900415https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/2016https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.2016engBogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.Context-Bound Materials to Enhance the Learning and Teaching of EnglishUniversidad Externado de Colombiainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Formación profesional de maestrosDerechos del niño - EnseñanzaMétodos de enseñanzaConvención de los derechos del niñoSeminarios de desarrollo profesionalPrácticas en el aulaProfessional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rightsSeminarios de desarrollo profesional para sensibilizar a los maestros sobre las prácticas de aula centradas en los derechos de los niñosCapítulo de Librohttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248Textinfo:eu-repo/semantics/bookParthttps://purl.org/redcol/resource_type/CAP_LIBinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Pineda, C. (2003). Searching for improved efl classroom environments: The role of critical thinking-related tasks. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de ColombiaPublicationhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000046108virtual::6552-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000046132virtual::6970-1https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=es&user=oXOxlBgAAAAJvirtual::6552-1https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=es&user=mlZra0AAAAAJvirtual::6970-10000-0001-6176-4520virtual::6552-10000-0002-9010-1862virtual::6970-1e1edfd7f-731c-43b7-867b-b298bbb7bd0cvirtual::6552-18ff6fcf7-6fee-49a2-b829-2a16da448b83virtual::6970-1e1edfd7f-731c-43b7-867b-b298bbb7bd0cvirtual::6552-18ff6fcf7-6fee-49a2-b829-2a16da448b83virtual::6970-1e1edfd7f-731c-43b7-867b-b298bbb7bd0cvirtual::7010-18ff6fcf7-6fee-49a2-b829-2a16da448b83virtual::7011-187f1d0bd-1f9a-4777-9662-9ec4ea089eecvirtual::7012-1e1edfd7f-731c-43b7-867b-b298bbb7bd0cvirtual::7010-18ff6fcf7-6fee-49a2-b829-2a16da448b83virtual::7011-187f1d0bd-1f9a-4777-9662-9ec4ea089eecvirtual::7012-1THUMBNAILMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights.jpgMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg8729https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/c9fc7a4c-14a0-4d8e-ac54-9ba90962a3aa/download44f0df2008b42b56fba92b386d8bf4d0MD59MEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights-Autorizacion.jpgMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights-Autorizacion.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg14325https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/4a452e70-7ebd-4a02-9052-425a7d303af8/downloade744725698534428718af31dd9682d45MD511TEXTMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights.txtMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights.txtExtracted texttext/plain60003https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/a0797c76-8c61-4ec5-83df-bb4303e05b37/downloadce5d55d2b2c3a388553e7092900cb90cMD58MEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights-Autorizacion.txtMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights-Autorizacion.txtExtracted texttext/plain3https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/90f369cd-f267-4d96-814e-f104b9233cef/download2228e977ebea8966e27929f43e39cb67MD510LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-826https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/249d5c3b-53d7-415e-9997-34f552b3324a/download512aab7c51ccc9bd70d88becf24a5b3bMD53ORIGINALMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rightsMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rightsCapítulo de Libroapplication/pdf1209013https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/f05fa1a7-0cb0-4b39-9e0b-1c9b484848d4/download0dcb7cb1193662c458965d7d6bf71cb8MD51MEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights-AutorizacionMEA-en-2018-Professional_development_seminars_to_sensitise_teachers_towards_classroom_practices_centred_on_child_rights-AutorizacionAutorizaciónapplication/pdf2166869https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/dc42322f-1c66-4af8-8bd6-86964b3ac51d/downloadadbdfd1d712e194d94838ed8afc1a123MD52001/2016oai:bdigital.uexternado.edu.co:001/20162023-10-02 14:05:07.894https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Universidad Externado de Colombiahttps://bdigital.uexternado.edu.coUniversidad Externado de Colombiametabiblioteca@metabiblioteca.orgQWNlcHRvIENvbmRpY2lvbmVzIGRlIFVTTwo=