El espectáculo en las sociedades modernas : a propósito de dos tesis de Debord.

In this article, I make a critical assessment of two theses by Guy Debord on the place of the spectacle in modern societies, according to the first chapter of La société du spectacle. The first poses that the spectacle pursues no end beyond itself. The second is that the prevalence of the spectacle...

Full description

Autores:
Escobar Ortíz, Jorge Manuel
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/1262
Acceso en línea:
http://dx.doi.org/10.22518/16578953.829
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Palabra clave:
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description In this article, I make a critical assessment of two theses by Guy Debord on the place of the spectacle in modern societies, according to the first chapter of La société du spectacle. The first poses that the spectacle pursues no end beyond itself. The second is that the prevalence of the spectacle in modern societies justifies the belief in a dichotomy between appearance and reality. From the analysis of scientific communication and propaganda, I raise some doubts about the first. From philosophical criticism to the dichotomy, I show the same for the second. My conclusion inquiries about the relevance of these two theses in analyzing the place of the spectacle in modern societies.
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The first poses that the spectacle pursues no end beyond itself. The second is that the prevalence of the spectacle in modern societies justifies the belief in a dichotomy between appearance and reality. From the analysis of scientific communication and propaganda, I raise some doubts about the first. From philosophical criticism to the dichotomy, I show the same for the second. My conclusion inquiries about the relevance of these two theses in analyzing the place of the spectacle in modern societies.En este artículo, hago una evaluación crítica de dos tesis de Guy Debord sobre el lugar del espectáculo en las sociedades modernas, según el primer capítulo de La société du spectacle. La primera plantea que el espectáculo no persigue ningún fin más allá de sí mismo. La segunda, que la prevalencia del espectáculo en las sociedades modernas justifica la creencia en una dicotomía entre apariencia y realidad. A partir del análisis de la comunicación científica y la propaganda, elevo algunas dudas sobre la primera. A partir de la crítica filosófica a la dicotomía, muestro lo mismo para la segunda. Mi conclusión indaga sobre la pertinencia de estas dos tesis al analizar el lugar del espectáculo en las sociedades modernas.12Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 17, núm. 32 (2017)Alcíbar, M. (2015). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología: una aproximación crítica a su historia conceptual. Arbor, 191(773), 1-13.Arias, L. M. (2011). La exclusión y la comunicación de la ciencia y la tecnología en un nuevo contrato social sobre la ciencia. Trilogía,4, 155-167.Cuevas, A. (2008). Conocimiento científico, ciudadanía y democracia. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 4(10), 67-83.Dancy, J. (1993). Introducción a la epistemología contemporánea. Madrid: Tecnos.Erazo, M. (2007). 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Trilogía,7(12), 11-27.Rider, R. E. (1990). El experimento como espectáculo. En J. Ordóñez & A. Elena (Eds.), La ciencia y su público (pp. 113-146). Madrid: CSIC.Rueda, X. A. (2016). La comunicación de la ciencia y la tecnología como herramienta dialógica para la Apropiación Social de Ciencia, Tecnología e Innovación (ASCTeI) en Comunidad Mixe, México. Trilogía,8(15), 119-128.Ursua, N. (2004). Divulgación de la ciencia, la ciencia y el público. Algunos problemas teóricos. En A. Alonso & C. Galán (Eds.), La tecnociencia y su divulgación: un enfoque transdisciplinar (pp. 53-96). Madrid: Anthropos.Debord, G. (1992). La société du spectacle (3aed.). Paris: Gallimard.Durant, J. (1999). Participatory technology assessment and the democratic model of the public understanding of science. Science and Public Policy,26(5), 313-319.Golinski, J. (1992). Science as public culture: Chemistry and Enlightenment in Britain 1760-1820. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.Jappe, A.(1999). 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The problems of philosophy.Radford, VA: Wilder Publications.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades1732245256El espectáculo en las sociedades modernas : a propósito de dos tesis de Debord.The spectacle in modern societies: on two theses by Debord.Debord, Guy - Crítica e interpretaciónSociedad del espectáculo - Crítica e interpretaciónDebord, Guy - Criticism and interpretationThe Society of the Spectacle - Criticism and interpretationespectáculosociedades modernascomunicación científicapropagandadicotomía entre apariencia y realidadspectaclemodern societiesscientific communicationdichotomy between appearance and realityhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTartículo de revistaTHUMBNAILEl espectáculo en las sociedades modernas.pdf.jpgEl espectáculo en las sociedades modernas.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10002https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1262/3/El%20espect%c3%a1culo%20en%20las%20sociedades%20modernas.pdf.jpgb6acc2dc3f67347edb3ce1df925d8c29MD53open accessORIGINALEl espectáculo en las sociedades modernas.pdfEl espectáculo en las sociedades modernas.pdfarticuloapplication/pdf255246https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1262/1/El%20espect%c3%a1culo%20en%20las%20sociedades%20modernas.pdfa29fa7908ff03c66944c0b644abe12d2MD51open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81180https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1262/2/license.txt08af4d860568f825b35a06c69dc734dcMD52open access11232/1262oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/12622021-07-09 09:34:07.046open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.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