Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.

This article, which derived from the research project New pedagogies in the teaching of singing in the formative context of the School of Arts and Music of the Sergio Arboleda University, aimed to investigate proprioceptive mechanisms and the degrees of internal awareness developed by singers in tra...

Full description

Autores:
Roa Ordóñez, Henry Gustavo
Barco Quintana, Urpi
Aponte Ovalle, John Jairo
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/1625
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.1a05
http://hdl.handle.net/11232/1625
Palabra clave:
Canto - Enseñanza
Expresión corporal - Enseñanza
Interpretación musical
Singing - instruction and study
Body language - instruction and study
Music - Performance
subjetividad
canto
aprendizaje social
desarrollo perceptivo
conciencia de sí mismo
subjectivity
singing
social learning
perceptual development
self-awareness
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
id sergioarb2_dc8f2e04c560210bf5293a366cb9d923
oai_identifier_str oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/1625
network_acronym_str sergioarb2
network_name_str Repositorio U. Sergio Arboleda
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Pedagogy of Body Ownership in the Singer: An Exploratory Study in University Students.
title Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.
spellingShingle Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.
Canto - Enseñanza
Expresión corporal - Enseñanza
Interpretación musical
Singing - instruction and study
Body language - instruction and study
Music - Performance
subjetividad
canto
aprendizaje social
desarrollo perceptivo
conciencia de sí mismo
subjectivity
singing
social learning
perceptual development
self-awareness
title_short Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.
title_full Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.
title_fullStr Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.
title_full_unstemmed Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.
title_sort Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.
dc.creator.fl_str_mv Roa Ordóñez, Henry Gustavo
Barco Quintana, Urpi
Aponte Ovalle, John Jairo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Roa Ordóñez, Henry Gustavo
Barco Quintana, Urpi
Aponte Ovalle, John Jairo
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Canto - Enseñanza
Expresión corporal - Enseñanza
Interpretación musical
topic Canto - Enseñanza
Expresión corporal - Enseñanza
Interpretación musical
Singing - instruction and study
Body language - instruction and study
Music - Performance
subjetividad
canto
aprendizaje social
desarrollo perceptivo
conciencia de sí mismo
subjectivity
singing
social learning
perceptual development
self-awareness
dc.subject.lemb.eng.fl_str_mv Singing - instruction and study
Body language - instruction and study
Music - Performance
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv subjetividad
canto
aprendizaje social
desarrollo perceptivo
conciencia de sí mismo
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv subjectivity
singing
social learning
perceptual development
self-awareness
description This article, which derived from the research project New pedagogies in the teaching of singing in the formative context of the School of Arts and Music of the Sergio Arboleda University, aimed to investigate proprioceptive mechanisms and the degrees of internal awareness developed by singers in training within a collective learning expe-rience was. The results, analyzed from a hermeneutic position, expose the reflections, dilemmas and achievements originated in the process of construction of one’s corpo-reality and the different adjustments and perceptive developments for an adequate articulation between the voice and the body. The conclusions highlight the importance of proprioception as social and intersubjective learning through an internalization process in which the singer’s subjectivity to express their inner world is valued.
publishDate 2020
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2020-01-30
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2021-03-16T22:02:11Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2021-03-16T22:02:11Z
dc.date.spa.fl_str_mv 2020
dc.type.coarversion.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.local.eng.fl_str_mv artículo de revista
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Roa Ordóñez, H.G., Barco Quintana, U., Aponte Ovalle, J. J. (2020). Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 20(38), 11-28.
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 1657-8953
dc.identifier.doi.eng.fl_str_mv https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.1a05
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.repourl.*.fl_str_mv repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
dc.identifier.url.eng.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11232/1625
identifier_str_mv Roa Ordóñez, H.G., Barco Quintana, U., Aponte Ovalle, J. J. (2020). Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 20(38), 11-28.
1657-8953
instname:Universidad Sergio Arboleda
repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
url https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.1a05
http://hdl.handle.net/11232/1625
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 20, núm. 38 (2020).
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Alessandroni, N. (2013a). El paradigma del diagnóstico en la Pedagogía Vocal Contemporánea: orígenes y aplicaciones. En VI Jornadas de investigación en Disciplina Artísticas y Proyectuales. Facultad de Bellas Artes, Universidad de La Plata.
Alessandroni, N. (2013b). Pedagogía vocal comparada: que sabemos y que no. Arte e investigación, 9, 7-15.
Barba, E. (1986). Más allá de las islas flotantes. Gaceta.
Bourdieu, P. (1967). “Postfacio”. En E. Panofsky (Ed.),Architecture gothique et pensée scholastique (pp. 133-167). De Minuit.
Castañeda, G., y Gómez, S. (2011). Hacia una perspectiva hermenéutica crítica de la Educación Corporal: Foucault y el cuidado de sí. En C. García (Ed.), Her-menéutica de la Educación Corporal. Funámbulos Editores. http://viref.udea.edu.co/contenido/publi-caciones/libros_expo2011/hermeneutica_educa-cion_corporal.pdf
Csordas, M. (2010). Modos somáticos de atención. En Cuerpos plurales. Antropología de y desde los cuerpos. (pp. 83-104). Biblos. http://www.academia.edu/15289066/Somatic_Modes_of_Attention_Spanish_
Foucault, M. (1994). La ética del cuidado de si como práctica de la libertad. Gallimard.
Gainza, V. (2002). Pedagogía musical. Dos décadas de pensamiento y acción educativa. Lumen.
Gallo, L. (2009). El cuerpo en la educación da qué pen-sar: perspectivas hacia una educación corporal. Estudios Pedagógicos 35(2), 231-242. http://doi.org/10.4067/S0718-07052009000200013
Gallo, L. (2011). Lo que nos da a pensar Schiller para la Educación Corporal. En C. García (Ed.), Herme-néutica de la Educación Corporal. Funámbulos Editores. http://viref.udea.edu.co/contenido/publi-caciones/libros_expo2011/hermeneutica_educa-cion_corporal.pdf
Gibson, J. (1979). The ecological approach to visual perception. Houghton-Mifflin. https://doi.org/10.1002/b s .3830260313
Gómez, J., y Sastre, A. (2008) En torno al concepto de cuerpo desde algunos pensadores occidentales. Hallazgos, 9, 119-131. http://www.redalyc.org/arti-culo.oa?id=413835170007
Grotowski, J. (1993). Dalla compagnia teatrale a L ́arte como veicolo. En T. Richards (Ed.), Al lavoro con Grotowski sulle azioni fisiche (pp. 123-141). Ubulibri.
Grotowski, J. (2000). Hacia un teatro pobre. Siglo XXI Editores.
Hanna, T. (1994). Somática. Recuperar el control de la mente sobre el movimiento, la flexibilidad y la salud. Ed. Yug
Holguín, P., y Martínez, I. (2017). La didáctica musical entre la primera y la tercera persona: hacia una perspectiva de segunda persona en la formación de músicos profesionales. Pensamiento, palabra y obra, 18, 6-15. https://doi.org/10.17227/ppo.num18-6279
Idiáquez, C. (2011). Aproximación psicoanalítica al cuerpo del actor en escena [Tesis de maestría]. Universidad de Chile. https://studylib. es/doc/7369783/%E2%80%9Caproximaci%C3%B3n-psicoanal%C3%ADtica-al-cuerpo-del-actor-en-escena%E2%80%9D
Johnson, M. (1987). The body in the mind. The bodily bases of meaning, imagination and reason. University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226177847.001.0001
Laverde, A. (2013). Aportes para la formación corpo-vocal del educador escénico desde la pedagogía musical[Tesis de grado]. Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/1297
Magri, M. G. (2013). Resuena el cuerpo: hacia una etno-grafía con cantantes de música popular en la Plata. Question: Revista Especializada en Periodismo y Comunicación, 1(40), 112-126. http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question
Merleau-Ponty, M. (1945). Fenomenología de la percepción. Editorial Planeta -De Agostini.
Merleau-Ponty, M. (2002). El mundo de la percepción, siete conferencias. Fondo de Cultura Económica. https://archive.org/details/MerleauPontyMaurice.ElMundoDeLaPercepcion.SieteConferencias.
Morales, P., y Quintero, A. (2012). Investigación en Artes. Una caracterización general a partir del análisis de creaciones de Eugenio Barba y el Odin Teatret. Unitec. Colección Investigativa Universitaria.
Nietzsche, F. (1999). Así habló Zaratustra. Ediciones Universales.
Ocampo, A. (2013). La libertad de la voz natural, método linklater. Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial: Universidad Autónoma de México.
Rabine, E. (2002) Educación funcional de la voz. Método Rabine. Centro de Trabajo Vocal.
Parussel, R (1999). Querido Maestro Querido Alumno. La educación funcional del cantante. El método Rabine. Ediciones GCC.
Planella, J. (2006). Cuerpo, cultura y educación. Desclée De Brouwer.
Real Academia Española. (2014). Diccionario de la Lengua Española (23a edición). https://www.rae.es/diccionario-de-la-lengua-espanola/la-23a-edi-cion-2014
Peñalba, A. (2008). El cuerpo en la interpretación musical. Un modelo teórico basado en las propiocepciones en la interpretación de instrumentos acústicos, hiperinstrumentos e instrumentos alternativos(Tesis doctoral). Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras. http://uvadoc.uva.es/h and le/1032 4 /55
Ricoeur, P. (2001). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica, II Trad. Corona, P. Fondo de Cultura Económica. https://elfondoenlinea.com/Detalle.aspx?ctit=004230R
Roa Ordoñez, H., Barco Quintana, U., Belmonte Culman, G.L., Hernández Vásquez, S., y Hoyos Ordóñez, C.(2018). Sensaciones, imágenes y metáforas en la enseñanza del canto. Fondo de Publicaciones Universidad Sergio Arboleda, Escuela de Artes y Música. Recuperado de http://hdl.handle.net/11232/1186
Shifres, F. (2015). El pensamiento musical en el cuerpo. Epistemus. Revista de estudios en Música, Cognición y Cultura, 3(1), 45-56. https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2938.1
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Revista: Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades
dc.relation.citationvolumen.spa.fl_str_mv 20
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 38
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 11
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 27
dc.rights.license.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rights.acceso.spa.fl_str_mv Abierto (Texto Completo)
dc.rights.accesRights.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.*.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Abierto (Texto Completo)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 18
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Digital
dc.format.mimetype.eng.fl_str_mv application/pdf
dc.format.tipo.spa.fl_str_mv documentos
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Sergio Arboleda
institution Universidad Sergio Arboleda
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1625/3/Pedagogia%20de%20la%20propiocepcion%20corporal%20en%20el%20cantante.pdf.jpg
https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1625/1/Pedagogia%20de%20la%20propiocepcion%20corporal%20en%20el%20cantante.pdf
https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1625/2/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 0066a94e4f2d902ab2d7857cefb77175
de26aeb89bdf223c510ae2438f9bba94
08af4d860568f825b35a06c69dc734dc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repository.mail.fl_str_mv dspace-help@myu.edu
_version_ 1814076318795431936
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/id/87daf7de-dce0-434a-a32ff95022495f01/license.txthttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Abierto (Texto Completo)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Roa Ordóñez, Henry GustavoBarco Quintana, UrpiAponte Ovalle, John Jairo20202021-03-16T22:02:11Z2021-03-16T22:02:11Z2020-01-30Roa Ordóñez, H.G., Barco Quintana, U., Aponte Ovalle, J. J. (2020). Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 20(38), 11-28.1657-8953https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.1a05instname:Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/1625This article, which derived from the research project New pedagogies in the teaching of singing in the formative context of the School of Arts and Music of the Sergio Arboleda University, aimed to investigate proprioceptive mechanisms and the degrees of internal awareness developed by singers in training within a collective learning expe-rience was. The results, analyzed from a hermeneutic position, expose the reflections, dilemmas and achievements originated in the process of construction of one’s corpo-reality and the different adjustments and perceptive developments for an adequate articulation between the voice and the body. The conclusions highlight the importance of proprioception as social and intersubjective learning through an internalization process in which the singer’s subjectivity to express their inner world is valued.Este artículo, derivado del proyecto investigativo Nuevas pedagogías en la enseñanza del canto en el contexto formativo de la Escuela de Artes y Música de la Universidad Sergio Arboleda, tuvo como objetivo indagar sobre los distintos mecanismos propio-ceptivos y los diferentes grados de conciencia interna desarrollados por cantantes en formación dentro de una experiencia colectiva de aprendizaje. Los resultados, analizados desde una postura hermenéutica, arrojan las reflexiones, dilemas y logros originados en el proceso de construcción de la propia corporalidad y los distintos ajustes y desarrollos perceptivos para una adecuada articulación entre la voz y el cuerpo. Las conclusiones destacan la importancia de la propiocepción como un aprendizaje social e intersubjetivo a través de un proceso de internalización en el cual cobra valor la reivindicación de la subjetividad del cantante para expresar su mundo interior.18Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 20, núm. 38 (2020).Alessandroni, N. (2013a). El paradigma del diagnóstico en la Pedagogía Vocal Contemporánea: orígenes y aplicaciones. En VI Jornadas de investigación en Disciplina Artísticas y Proyectuales. Facultad de Bellas Artes, Universidad de La Plata.Alessandroni, N. (2013b). Pedagogía vocal comparada: que sabemos y que no. Arte e investigación, 9, 7-15.Barba, E. (1986). Más allá de las islas flotantes. Gaceta.Bourdieu, P. (1967). “Postfacio”. En E. Panofsky (Ed.),Architecture gothique et pensée scholastique (pp. 133-167). De Minuit.Castañeda, G., y Gómez, S. (2011). Hacia una perspectiva hermenéutica crítica de la Educación Corporal: Foucault y el cuidado de sí. En C. García (Ed.), Her-menéutica de la Educación Corporal. Funámbulos Editores. http://viref.udea.edu.co/contenido/publi-caciones/libros_expo2011/hermeneutica_educa-cion_corporal.pdfCsordas, M. (2010). Modos somáticos de atención. En Cuerpos plurales. Antropología de y desde los cuerpos. (pp. 83-104). Biblos. http://www.academia.edu/15289066/Somatic_Modes_of_Attention_Spanish_Foucault, M. (1994). La ética del cuidado de si como práctica de la libertad. Gallimard.Gainza, V. (2002). Pedagogía musical. Dos décadas de pensamiento y acción educativa. Lumen.Gallo, L. (2009). El cuerpo en la educación da qué pen-sar: perspectivas hacia una educación corporal. Estudios Pedagógicos 35(2), 231-242. http://doi.org/10.4067/S0718-07052009000200013Gallo, L. (2011). Lo que nos da a pensar Schiller para la Educación Corporal. En C. García (Ed.), Herme-néutica de la Educación Corporal. Funámbulos Editores. http://viref.udea.edu.co/contenido/publi-caciones/libros_expo2011/hermeneutica_educa-cion_corporal.pdfGibson, J. (1979). The ecological approach to visual perception. Houghton-Mifflin. https://doi.org/10.1002/b s .3830260313Gómez, J., y Sastre, A. (2008) En torno al concepto de cuerpo desde algunos pensadores occidentales. Hallazgos, 9, 119-131. http://www.redalyc.org/arti-culo.oa?id=413835170007Grotowski, J. (1993). Dalla compagnia teatrale a L ́arte como veicolo. En T. Richards (Ed.), Al lavoro con Grotowski sulle azioni fisiche (pp. 123-141). Ubulibri.Grotowski, J. (2000). Hacia un teatro pobre. Siglo XXI Editores.Hanna, T. (1994). Somática. Recuperar el control de la mente sobre el movimiento, la flexibilidad y la salud. Ed. YugHolguín, P., y Martínez, I. (2017). La didáctica musical entre la primera y la tercera persona: hacia una perspectiva de segunda persona en la formación de músicos profesionales. Pensamiento, palabra y obra, 18, 6-15. https://doi.org/10.17227/ppo.num18-6279Idiáquez, C. (2011). Aproximación psicoanalítica al cuerpo del actor en escena [Tesis de maestría]. Universidad de Chile. https://studylib. es/doc/7369783/%E2%80%9Caproximaci%C3%B3n-psicoanal%C3%ADtica-al-cuerpo-del-actor-en-escena%E2%80%9DJohnson, M. (1987). The body in the mind. The bodily bases of meaning, imagination and reason. University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226177847.001.0001Laverde, A. (2013). Aportes para la formación corpo-vocal del educador escénico desde la pedagogía musical[Tesis de grado]. Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/1297Magri, M. G. (2013). Resuena el cuerpo: hacia una etno-grafía con cantantes de música popular en la Plata. Question: Revista Especializada en Periodismo y Comunicación, 1(40), 112-126. http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/questionMerleau-Ponty, M. (1945). Fenomenología de la percepción. Editorial Planeta -De Agostini.Merleau-Ponty, M. (2002). El mundo de la percepción, siete conferencias. Fondo de Cultura Económica. https://archive.org/details/MerleauPontyMaurice.ElMundoDeLaPercepcion.SieteConferencias.Morales, P., y Quintero, A. (2012). Investigación en Artes. Una caracterización general a partir del análisis de creaciones de Eugenio Barba y el Odin Teatret. Unitec. Colección Investigativa Universitaria.Nietzsche, F. (1999). Así habló Zaratustra. Ediciones Universales.Ocampo, A. (2013). La libertad de la voz natural, método linklater. Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial: Universidad Autónoma de México.Rabine, E. (2002) Educación funcional de la voz. Método Rabine. Centro de Trabajo Vocal.Parussel, R (1999). Querido Maestro Querido Alumno. La educación funcional del cantante. El método Rabine. Ediciones GCC.Planella, J. (2006). Cuerpo, cultura y educación. Desclée De Brouwer.Real Academia Española. (2014). Diccionario de la Lengua Española (23a edición). https://www.rae.es/diccionario-de-la-lengua-espanola/la-23a-edi-cion-2014Peñalba, A. (2008). El cuerpo en la interpretación musical. Un modelo teórico basado en las propiocepciones en la interpretación de instrumentos acústicos, hiperinstrumentos e instrumentos alternativos(Tesis doctoral). Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras. http://uvadoc.uva.es/h and le/1032 4 /55Ricoeur, P. (2001). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica, II Trad. Corona, P. Fondo de Cultura Económica. https://elfondoenlinea.com/Detalle.aspx?ctit=004230RRoa Ordoñez, H., Barco Quintana, U., Belmonte Culman, G.L., Hernández Vásquez, S., y Hoyos Ordóñez, C.(2018). Sensaciones, imágenes y metáforas en la enseñanza del canto. Fondo de Publicaciones Universidad Sergio Arboleda, Escuela de Artes y Música. Recuperado de http://hdl.handle.net/11232/1186Shifres, F. (2015). El pensamiento musical en el cuerpo. Epistemus. Revista de estudios en Música, Cognición y Cultura, 3(1), 45-56. https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2938.1Revista: Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades20381127Pedagogía de la propiocepción corporal en el cantante: Un estudio exploratorio en estudiantes universitarios.Pedagogy of Body Ownership in the Singer: An Exploratory Study in University Students.Canto - EnseñanzaExpresión corporal - EnseñanzaInterpretación musicalSinging - instruction and studyBody language - instruction and studyMusic - Performancesubjetividadcantoaprendizaje socialdesarrollo perceptivoconciencia de sí mismosubjectivitysingingsocial learningperceptual developmentself-awarenesshttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTartículo de revistaTHUMBNAILPedagogia de la propiocepcion corporal en el cantante.pdf.jpgPedagogia de la propiocepcion corporal en el cantante.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12502https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1625/3/Pedagogia%20de%20la%20propiocepcion%20corporal%20en%20el%20cantante.pdf.jpg0066a94e4f2d902ab2d7857cefb77175MD53open accessORIGINALPedagogia de la propiocepcion corporal en el cantante.pdfPedagogia de la propiocepcion corporal en el cantante.pdfartículoapplication/pdf475860https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1625/1/Pedagogia%20de%20la%20propiocepcion%20corporal%20en%20el%20cantante.pdfde26aeb89bdf223c510ae2438f9bba94MD51open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81180https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1625/2/license.txt08af4d860568f825b35a06c69dc734dcMD52open access11232/1625oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/16252021-07-08 10:37:58.883open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.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