Identidades femeninas bajo discursos de "ausencia" histórica.
The paper explores aspects of collective identities; analyzing in particular how the subjectivities and identities of women in Colombia; are crossed by systematic conditions of invisibility and historical absence with consequential discourses and ambiguous social practices; contradictory about the s...
- Autores:
-
Rosero Sarasty, Óscar Martín
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2013
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.116
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- Palabra clave:
- Identidad colectiva
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The paper explores aspects of collective identities; analyzing in particular how the subjectivities and identities of women in Colombia; are crossed by systematic conditions of invisibility and historical absence with consequential discourses and ambiguous social practices; contradictory about the social place of women and their femininity. The relevance of the issue of identities is analyzed; together with the possibilities of resistance and problematizations that feminine identities can carry; as well as possible alternatives to uncover and transform some issues so deeply rooted in common sense and in everyday routine; that they could seem natural and practically immovable and immutable. The paper concludes by discussing the need to create renewed mechanisms of analysis of historical situations of inequality and domination over women. |
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Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 13 (24), 117-136.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.116instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/282The paper explores aspects of collective identities; analyzing in particular how the subjectivities and identities of women in Colombia; are crossed by systematic conditions of invisibility and historical absence with consequential discourses and ambiguous social practices; contradictory about the social place of women and their femininity. The relevance of the issue of identities is analyzed; together with the possibilities of resistance and problematizations that feminine identities can carry; as well as possible alternatives to uncover and transform some issues so deeply rooted in common sense and in everyday routine; that they could seem natural and practically immovable and immutable. The paper concludes by discussing the need to create renewed mechanisms of analysis of historical situations of inequality and domination over women.El artículo explora aspectos de las identidades colectivas analizando en particular cómo las subjetividades e identidades femeninas en Colombia resultan atravesadas por condiciones sistemáticas de invisibilidad y ausencia histórica con consecuentes discursos y prácticas sociales ambiguas; contradictorias acerca del lugar social de la mujer y de su feminidad. Se analiza la pertinencia de la problemática de las identidades; las posibilidades de resistencia y problematizaciones que pueden conllevar en el caso femenino; lo mismo que posibles alternativas para develar y transformar asuntos fuertemente arraigados en el sentido común y la cotidianeidad que parecieran naturales y prácticamente inamovibles e inmutables. Se concluye sobre la necesidad de crear mecanismos renovados de análisis sobre situaciones históricas de inequidad y dominación sobre las mujeres.20Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 13 ,núm. 24 (2013)Alcoff, L. (2002). Feminismo cultural vs. post-estructuralismo: la crisis de identidad de la teoría feminista. Revista Debats,76, 1-26.Arnaud-Duc, N. (2000). Las contradicciones del derecho. En G. Duby, & M. Perrot, Historia de las mujeres en Occidente. El siglo XIX, (Tomo 4). Madrid: Taurusminor Santillana.Bajtín, M. (1997a). Estética de la creación verbal. Madrid: Siglo Veintiuno.Bajtín, M. (1997b). Hacia una filosofía del acto ético. Barcelona: Anthropos Universidad de Puerto Rico.Bajtín, M. (1998). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.Bajtín, M. (2000). Yo también soy. México: Taurus.Barreto, J. (1995). Estereotipos sobre la feminidad: mantenimiento y cambio. En M. Velásquez, Las mujeres en la historia de Colombia. Mujeres, historia y política, (Tomo I). Bogotá: Norma.Bartky, S. L. (2008). Foucault, la feminidad y la modernización del poder patriarcal. La manzana de la discordia, 1, 137-152.Berriot, E. (2000). El discurso de la medicina y de la ciencia. En G. Duby, & M. Perrot, Historia de las mujeres en Occidente. Del renacimiento a la edad moderna, (Tomo 3). (pp. 385-431) Madrid: Taurusminor Santillana.Borja, J. (1995). Sexualidad y cultura femenina en la Colonia: prostitutas, hechiceras, sodomitas y otras transgresoras. En M. Velásquez, Las mujeres en la historia de Colombia, Mujeres y cultura, (Tomo III). (pp. 47-71). Bogotá: Norma.Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.Bubnova, T. (2000). Prólogo. En M. Bajtín, Yo también soy: fragmentos sobre el otro. México: Taurus.Butler, J. (2001). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad (1a. ed.). (M. Mansour, & L. 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