El control legislativo de la burocracia: un estado del arte

This article carries out a brief analysis on the different academic proposals about the executive-legislative relations in Latin-America, with especial attention to the role that the congress plays as aninstitution in charge of controlling the administration. Furthermore, the author highlights impor...

Full description

Autores:
Puyana Valdivieso, José Ricardo
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/367
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.753
http://hdl.handle.net/11232/367
Palabra clave:
Poder público
Gobierno parlamentario
Poder ejecutivo
Poder legislativo
Sistemas políticos
Ciencia política
congreso
burocracia
control político
congress
political oversight
administration
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
id sergioarb2_cf21d7031e8d6b07dec9bb9b4e206419
oai_identifier_str oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/367
network_acronym_str sergioarb2
network_name_str Repositorio U. Sergio Arboleda
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv El control legislativo de la burocracia: un estado del arte
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Legislative control of bureaucracy: astate of the art review
title El control legislativo de la burocracia: un estado del arte
spellingShingle El control legislativo de la burocracia: un estado del arte
Poder público
Gobierno parlamentario
Poder ejecutivo
Poder legislativo
Sistemas políticos
Ciencia política
congreso
burocracia
control político
congress
political oversight
administration
title_short El control legislativo de la burocracia: un estado del arte
title_full El control legislativo de la burocracia: un estado del arte
title_fullStr El control legislativo de la burocracia: un estado del arte
title_full_unstemmed El control legislativo de la burocracia: un estado del arte
title_sort El control legislativo de la burocracia: un estado del arte
dc.creator.fl_str_mv Puyana Valdivieso, José Ricardo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Puyana Valdivieso, José Ricardo
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Poder público
Gobierno parlamentario
Poder ejecutivo
Poder legislativo
Sistemas políticos
Ciencia política
topic Poder público
Gobierno parlamentario
Poder ejecutivo
Poder legislativo
Sistemas políticos
Ciencia política
congreso
burocracia
control político
congress
political oversight
administration
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv congreso
burocracia
control político
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv congress
political oversight
dc.subject.proposal.none.fl_str_mv administration
description This article carries out a brief analysis on the different academic proposals about the executive-legislative relations in Latin-America, with especial attention to the role that the congress plays as aninstitution in charge of controlling the administration. Furthermore, the author highlights importantcontributions –both theoretical and empirical– on the cases of the United States and Germany, with theobjective of building on the concept of political oversight and to demonstrate that, in some cases, theinfluence of the Congress on the administration is plausible.
publishDate 2008
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2008-06-30
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2015-07-22T21:14:02Z
2016-05-11T14:34:57Z
2017-05-16T17:17:17Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2015-07-22T21:14:02Z
2016-05-11T14:34:57Z
2017-05-16T17:17:17Z
dc.date.spa.fl_str_mv 2008
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Puyana Valdivieso, J. R. (2008). El control legislativo de la burocracia: un estado del arte. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas.8(14), 63-84.
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 1657-8953
dc.identifier.doi.eng.fl_str_mv https://doi.org/10.22518/16578953.753
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.repourl.*.fl_str_mv repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
dc.identifier.url.eng.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11232/367
identifier_str_mv Puyana Valdivieso, J. R. (2008). El control legislativo de la burocracia: un estado del arte. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas.8(14), 63-84.
1657-8953
instname:Universidad Sergio Arboleda
reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
url https://doi.org/10.22518/16578953.753
http://hdl.handle.net/11232/367
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 8, núm 14 (2008)
dc.relation.references.eng.fl_str_mv Aberbach, J. (1990). keeping a Watchful Eye.The Politics of Legislative Oversight.Washington D.C. Brookings Institution.
Aberbach, J. Putnam, R., & Rockman, B. (1981). Bureaucrats andpoliticians in WesternDemocracies. Cambridge: Harvard University Press.
Beyme, K. (2000). "The Bundestag – Still theCentre of Decision-Making?", en Helms,Ludger (ed.). Institutions and Institutional Change in the Federal Republic of Germany, Basingstoke: Macmillan, pp. 32-47
Calvert, R., McCubbins, M., & Weingast, B.(1989). "A theory of political control andagency discretion".En American Journal of Political Science, Vol. 33, No. 3, pp. 588-611.
Fiorina, M. (1981) "Congressional Control of the Bureaucracy: A Mismatch of Incentives and Capabilities", en Dodd, Lawrence y Bruce Oppenheimer, Congress Reconsidered, Washington D.C.: Congressional Quarterly Press, pp. 332-348.
Goetz, K. (1997). "Acquiring Political Craft: Training Grounds for Top Officials in theGerman Core Executive", en Public Administration, Vol. 75, invierno, pp. 753-775.
Goetz, K. (1999). "Senior Officials in the German Federal Administration: Institutional Changeand Positional Differentiation", en Bureaucratic Elites in Western European States: A Comparative Analysis of Top Officials in Eleven Countries, Oxford: Oxford University Press, pp. 147-177.
Krumwiede, H. & Nolte, D. (2000). "Die Rolleder Parlamente in den Präsidial demokratien Lateinamerikas", Hamburgo: Institut fürIberoamerica-Kunde.
Linz, J. (1990). "The Perils of Presidentialism",en Journal of Democracy, Vol. 1, No. 1,pp. 51-69.
Linz, J. & Valenzuela, A. (Ed.). (1994). The Failure of Presidential Democracy, Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Mainwaring, S. (1993). Presidentialism, Multipartism, and Democracy: The Difficul tCombination", In Comparative Political Studies, Vol. 26, No. 2, pp. 198–228.
Mainwaring, S. & Shugart, M. (1997).Presidentialism and Democracy in LatinAmerica, Cambridge: Cambridge University Press.
McCubibins, M. & Schwartz, T. (1984).Congressional Oversight Overlooked: Police Patrols versus Fire Alarms, In American Journal of Political Science, Vol. 28, No.1, pp. 165-179.
McCubibins, M., Noll, R. & Weingast, B. (1987)."Administrative Procedures as Instrumentsof Political Control", en Journal of Law, Economics, & Organization, Vol. 3, No.2, p p. 243-277.
Meriam, L. (1939). Reorganization of the National Government. Part I: An Analysisof the Problem, Washington D.C.: Brookings Institution.
Morgenstern, S. & Nacif, B. (Ed.). (2002). Legislative Politics in Latin America, Cambridge Cambridge University Press.
O ́donell, G. (1998). "Horizontal Accountability and New Polyarchies", University of Notre Dame – Kellogg Institute for International Studies, Working Paper #253.
Oberreuter, H. (1992). "Politische Fuhrung in derparlamentarischen Demokratie". En Bracher, Karl Dietrich (Ed.). Staat und Parteien. Festschrift für Rudolf Morsey zum 65,Berlin: Duncker & Humblot, pp. 159-174.
Morris, S. & Rockman, B. (1990). Overseeing Oversight: New Departures and Old Problems. En Legislative Studies Quarterly, Vol. 15, No. 1, pp. 5-24.
Rosenbloom, D. (2001). Whose Bureaucracy Is This, Anyway? Congress’ 1946 Answer. EnPolitical Science & Politics, No. 34, pp. 773-777.
Rosenbloom, D. (2001). Whose Bureaucracy Is This, Anyway? Congress’ 1946 Answer. EnPolitical Science & Politics, No. 34, pp. 773-777.
Shugart, M & y Carey, J. (1992). Presidents and Assemblies: Constitutional Design and Electoral Dynamics, Cambridge: Cambridge University Press.
Shugart, M & Haggard, S. (2001). Institutions and Public Policy in Presidential Systems. In Haggard, S. y McCubbins, M. (Ed.).Presidents, Parliaments, and Policy,Nueva York: Cambridge University Press. pp. 64-102.
Weingast, B. & Moran, M. (1983). Bureaucratic Discretion or Congressional Control? Regulatory Policymaking by the Federal Trade Commission, In The Journal of Political Economy, Vol. 91, No. 5, pp. 765-800.
Willoughby, W. (1934). Principles of Legislative Organization and Administration, Washington D.C: The Brookings Institution.
Willoughby, W. (1927). Principles of Public Administration. Washington, D.C: Brookings Institution.
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Cheibub, J., Przeworski, A., & Saiegh, S. (2002)."Governos de Coalizão nas Democracias Presidencialistas e Parlamentaristas". En Dados, 45 (2), 187-218.
COLOMER, V. (1990). Introducción aconstitucionalismo iberoamericano,Madrid: Ediciones de Cultura Hispánica.
Cox, G., & Morgenstern S. (1998). "Reactive Assemblies and Proactive Presidents: A Typology of Latin American Presidents and Legislatures", trabajo presentado en el 21º Congreso Internacional de Estudios Latinoamericanos, Chicago, 24-26 de septiembre.
Ferraro, A. (2006a). "Parlamento y gobierno en sistemas presidencialistas. Contribución al análisis del control parlamentario de la burocracia en América Latina". En Llanos,M. y Mustapic, A. M. (comp.). El control parlamentario en Alemania, Argentina y Brasil, Buenos Aires: Homo Sapiens y Honrad Adenauer Stiftung, pp. 217-249.
Ferraro, A. (2006b). "Control parlamentario sobre la implementación de políticas publicas. El(escaso) aporte del Congreso a la eficiencia administrativa en América Latina". En Estado, gobierno, gestión pública: Revista Chilena de AdministracióPública, Nº. 8, pp. 80-111.
Linz, J. (1997). Democracia presidencial o parlamentaria: ¿qué diferencia implica?. En Linz, J. & Valenzuela, A. Las crisis del presidencialismo. Perspectivas comparativas.Madrid: Alianza Universidad, pp. 25-143.
Llanos, M. & Mustapic A. (2006). Introducción.El control parlamentario en Alemania,Argentina y Brasil, en Llanos, M. Mustapic,A. (comp.). El control parlamentario enAlemania, Argentina y Brasil, Buenos Aires: Homo Sapiens y Honrad Adenauer Stiftung, pp. 15-67.
Llanos, M Nolte, D. (2005). Los Congresos en América Latina: legislaturas reactivas,potencialmente activas, Hamburgo: GIGA German Institute for Global and Area Studies– Institut für Iberoamerica-Kunde.
Mainwaring, S. & Shugart, M. (comp.) (2002). Presidencialismo y democracia en América Latina, Buenos Aires: Paidós.
Negretto, G. (2003). "Diseño constitucional y separación de poderes en América Latina",en Revista Mexicana de Sociología, Vol. 65, No. 1, pp. 41-76.
O ́donell, G. (2001). "Accountability horizontal.La institucionalización legal de la desconfianza política", en Isonomía, Revista de Teoría y Filosofía del Derecho, No. 14, pp. 7-31.
O ́donell, G. (1994). "Delegative Democracy", en Journal of Democracy, Vol. 5, No. 1, pp. 55-69.
Rosenbloom, D. (2000). Building a Legislative-Centered Public Administration. Congressand the Administrative State 1946-1999,Tuscaloosa: University of Alabama Press.
Rosenbloom, D. (2000). Building a Legislative-Centered Public Administration. Congressand the Administrative State 1946-1999,Tuscaloosa: University of Alabama Press.
Sartori, G.( 1987). Elimenti de teoria politica, Bolonia: Il Mulino.
Weber. M. (1982). Escritos Políticos. Parlamento y Gobierno en el Nuevo Ordenamiento Alemán, Buenos Aires: Editorial Folios, pp. 59-162.
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades
dc.relation.citationvolumen.spa.fl_str_mv 8
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 14
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 63
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 84
dc.rights.license.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rights.acceso.spa.fl_str_mv Abierto (Texto Completo)
dc.rights.accesRights.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.*.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Abierto (Texto Completo)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 22
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Digital
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.format.tipo.spa.fl_str_mv documentos
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Sergio Arboleda
institution Universidad Sergio Arboleda
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/367/1/El%20control%20legislativo%20de%20la%20burocracia.html
bitstream.checksum.fl_str_mv 3f51fc8cded710a7fa70cb870725a7d0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repository.mail.fl_str_mv dspace-help@myu.edu
_version_ 1808401251063300096
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Abierto (Texto Completo)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Puyana Valdivieso, José Ricardo20082015-07-22T21:14:02Z2016-05-11T14:34:57Z2017-05-16T17:17:17Z2015-07-22T21:14:02Z2016-05-11T14:34:57Z2017-05-16T17:17:17Z2008-06-30Puyana Valdivieso, J. R. (2008). El control legislativo de la burocracia: un estado del arte. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas.8(14), 63-84.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.753instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/367This article carries out a brief analysis on the different academic proposals about the executive-legislative relations in Latin-America, with especial attention to the role that the congress plays as aninstitution in charge of controlling the administration. Furthermore, the author highlights importantcontributions –both theoretical and empirical– on the cases of the United States and Germany, with theobjective of building on the concept of political oversight and to demonstrate that, in some cases, theinfluence of the Congress on the administration is plausible.En este artículo se realiza un breve recorrido por los planteamientos teóricos acerca de las relaciones ejecutivo-legislativo en América Latina con especial énfasis en la labor del congreso como instancia de control de la administración. Además, se destacan algunos aportes teóricos y empíricos que al respecto se han producido para los casos de Estados Unidos y Alemania, con el objetivo de conceptualizar acerca de la labor de control político y para demostrar que, en algunos casos, la influencia del congreso sobre la burocracia es plausible.22Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 8, núm 14 (2008)Aberbach, J. (1990). keeping a Watchful Eye.The Politics of Legislative Oversight.Washington D.C. Brookings Institution.Aberbach, J. Putnam, R., & Rockman, B. (1981). Bureaucrats andpoliticians in WesternDemocracies. Cambridge: Harvard University Press.Beyme, K. (2000). "The Bundestag – Still theCentre of Decision-Making?", en Helms,Ludger (ed.). Institutions and Institutional Change in the Federal Republic of Germany, Basingstoke: Macmillan, pp. 32-47Calvert, R., McCubbins, M., & Weingast, B.(1989). "A theory of political control andagency discretion".En American Journal of Political Science, Vol. 33, No. 3, pp. 588-611.Fiorina, M. (1981) "Congressional Control of the Bureaucracy: A Mismatch of Incentives and Capabilities", en Dodd, Lawrence y Bruce Oppenheimer, Congress Reconsidered, Washington D.C.: Congressional Quarterly Press, pp. 332-348.Goetz, K. (1997). "Acquiring Political Craft: Training Grounds for Top Officials in theGerman Core Executive", en Public Administration, Vol. 75, invierno, pp. 753-775.Goetz, K. (1999). "Senior Officials in the German Federal Administration: Institutional Changeand Positional Differentiation", en Bureaucratic Elites in Western European States: A Comparative Analysis of Top Officials in Eleven Countries, Oxford: Oxford University Press, pp. 147-177.Krumwiede, H. & Nolte, D. (2000). "Die Rolleder Parlamente in den Präsidial demokratien Lateinamerikas", Hamburgo: Institut fürIberoamerica-Kunde.Linz, J. (1990). "The Perils of Presidentialism",en Journal of Democracy, Vol. 1, No. 1,pp. 51-69.Linz, J. & Valenzuela, A. (Ed.). (1994). The Failure of Presidential Democracy, Baltimore: The Johns Hopkins University Press.Mainwaring, S. (1993). Presidentialism, Multipartism, and Democracy: The Difficul tCombination", In Comparative Political Studies, Vol. 26, No. 2, pp. 198–228.Mainwaring, S. & Shugart, M. (1997).Presidentialism and Democracy in LatinAmerica, Cambridge: Cambridge University Press.McCubibins, M. & Schwartz, T. (1984).Congressional Oversight Overlooked: Police Patrols versus Fire Alarms, In American Journal of Political Science, Vol. 28, No.1, pp. 165-179.McCubibins, M., Noll, R. & Weingast, B. (1987)."Administrative Procedures as Instrumentsof Political Control", en Journal of Law, Economics, & Organization, Vol. 3, No.2, p p. 243-277.Meriam, L. (1939). Reorganization of the National Government. Part I: An Analysisof the Problem, Washington D.C.: Brookings Institution.Morgenstern, S. & Nacif, B. (Ed.). (2002). Legislative Politics in Latin America, Cambridge Cambridge University Press.O ́donell, G. (1998). "Horizontal Accountability and New Polyarchies", University of Notre Dame – Kellogg Institute for International Studies, Working Paper #253.Oberreuter, H. (1992). "Politische Fuhrung in derparlamentarischen Demokratie". En Bracher, Karl Dietrich (Ed.). Staat und Parteien. Festschrift für Rudolf Morsey zum 65,Berlin: Duncker & Humblot, pp. 159-174.Morris, S. & Rockman, B. (1990). Overseeing Oversight: New Departures and Old Problems. En Legislative Studies Quarterly, Vol. 15, No. 1, pp. 5-24.Rosenbloom, D. (2001). Whose Bureaucracy Is This, Anyway? Congress’ 1946 Answer. EnPolitical Science & Politics, No. 34, pp. 773-777.Rosenbloom, D. (2001). Whose Bureaucracy Is This, Anyway? Congress’ 1946 Answer. EnPolitical Science & Politics, No. 34, pp. 773-777.Shugart, M & y Carey, J. (1992). Presidents and Assemblies: Constitutional Design and Electoral Dynamics, Cambridge: Cambridge University Press.Shugart, M & Haggard, S. (2001). Institutions and Public Policy in Presidential Systems. In Haggard, S. y McCubbins, M. (Ed.).Presidents, Parliaments, and Policy,Nueva York: Cambridge University Press. pp. 64-102.Weingast, B. & Moran, M. (1983). Bureaucratic Discretion or Congressional Control? Regulatory Policymaking by the Federal Trade Commission, In The Journal of Political Economy, Vol. 91, No. 5, pp. 765-800.Willoughby, W. (1934). Principles of Legislative Organization and Administration, Washington D.C: The Brookings Institution.Willoughby, W. (1927). Principles of Public Administration. Washington, D.C: Brookings Institution.Cheibub, J., Przeworski, A., & Saiegh, S. (2002)."Governos de Coalizão nas Democracias Presidencialistas e Parlamentaristas". En Dados, 45 (2), 187-218.COLOMER, V. (1990). Introducción aconstitucionalismo iberoamericano,Madrid: Ediciones de Cultura Hispánica.Cox, G., & Morgenstern S. (1998). "Reactive Assemblies and Proactive Presidents: A Typology of Latin American Presidents and Legislatures", trabajo presentado en el 21º Congreso Internacional de Estudios Latinoamericanos, Chicago, 24-26 de septiembre.Ferraro, A. (2006a). "Parlamento y gobierno en sistemas presidencialistas. Contribución al análisis del control parlamentario de la burocracia en América Latina". En Llanos,M. y Mustapic, A. M. (comp.). El control parlamentario en Alemania, Argentina y Brasil, Buenos Aires: Homo Sapiens y Honrad Adenauer Stiftung, pp. 217-249.Ferraro, A. (2006b). "Control parlamentario sobre la implementación de políticas publicas. El(escaso) aporte del Congreso a la eficiencia administrativa en América Latina". En Estado, gobierno, gestión pública: Revista Chilena de AdministracióPública, Nº. 8, pp. 80-111.Linz, J. (1997). Democracia presidencial o parlamentaria: ¿qué diferencia implica?. En Linz, J. & Valenzuela, A. Las crisis del presidencialismo. Perspectivas comparativas.Madrid: Alianza Universidad, pp. 25-143.Llanos, M. & Mustapic A. (2006). Introducción.El control parlamentario en Alemania,Argentina y Brasil, en Llanos, M. Mustapic,A. (comp.). El control parlamentario enAlemania, Argentina y Brasil, Buenos Aires: Homo Sapiens y Honrad Adenauer Stiftung, pp. 15-67.Llanos, M Nolte, D. (2005). Los Congresos en América Latina: legislaturas reactivas,potencialmente activas, Hamburgo: GIGA German Institute for Global and Area Studies– Institut für Iberoamerica-Kunde.Mainwaring, S. & Shugart, M. (comp.) (2002). Presidencialismo y democracia en América Latina, Buenos Aires: Paidós.Negretto, G. (2003). "Diseño constitucional y separación de poderes en América Latina",en Revista Mexicana de Sociología, Vol. 65, No. 1, pp. 41-76.O ́donell, G. (2001). "Accountability horizontal.La institucionalización legal de la desconfianza política", en Isonomía, Revista de Teoría y Filosofía del Derecho, No. 14, pp. 7-31.O ́donell, G. (1994). "Delegative Democracy", en Journal of Democracy, Vol. 5, No. 1, pp. 55-69.Rosenbloom, D. (2000). Building a Legislative-Centered Public Administration. Congressand the Administrative State 1946-1999,Tuscaloosa: University of Alabama Press.Rosenbloom, D. (2000). Building a Legislative-Centered Public Administration. Congressand the Administrative State 1946-1999,Tuscaloosa: University of Alabama Press.Sartori, G.( 1987). Elimenti de teoria politica, Bolonia: Il Mulino.Weber. M. (1982). Escritos Políticos. Parlamento y Gobierno en el Nuevo Ordenamiento Alemán, Buenos Aires: Editorial Folios, pp. 59-162.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades8146384El control legislativo de la burocracia: un estado del arteLegislative control of bureaucracy: astate of the art reviewPoder públicoGobierno parlamentarioPoder ejecutivoPoder legislativoSistemas políticosCiencia políticacongresoburocraciacontrol políticocongresspolitical oversightadministrationhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALEl control legislativo de la burocracia.htmlEl control legislativo de la burocracia.htmlartículotext/html238https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/367/1/El%20control%20legislativo%20de%20la%20burocracia.html3f51fc8cded710a7fa70cb870725a7d0MD51open access11232/367oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/3672021-10-13 13:50:54.761open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu