La noopolítica como mediación en el análisis de las competencias ciudadanas
This article presents the results of a research based on the category of noopolitics, to analyze the processes of citizenship of students of the Fundación Universitaria Los Libertadores, produced in the context of discursive practices, appropriations and uses of the social network Facebook in The un...
- Autores:
-
García Rodríguez, Gustavo Octavio
González Hernández, Dory Luz
Jiménez Medina, Jenny Alexandra
González H., Chris Aleydi
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.825
http://hdl.handle.net/11232/1257
- Palabra clave:
- Estudiantes universitarios - Participación ciudadana
Participación política
Political participation
College students - Citizen participation
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This article presents the results of a research based on the category of noopolitics, to analyze the processes of citizenship of students of the Fundación Universitaria Los Libertadores, produced in the context of discursive practices, appropriations and uses of the social network Facebook in The understanding of new subjectivities considered from this category, understood as the domination and exercise of power over the consciousness of the subjects themselves, through the consumption of information made possible by the mass media. The first part of this text approaches debates about the concepts of citizenship, social networks and noo-politics. In the second part, we present methodological considerations focused on virtual ethnography. In the end, the results and the discussion on these processes of citizenship are offered. |
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Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 17 (32), 171-196.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.825instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/1257This article presents the results of a research based on the category of noopolitics, to analyze the processes of citizenship of students of the Fundación Universitaria Los Libertadores, produced in the context of discursive practices, appropriations and uses of the social network Facebook in The understanding of new subjectivities considered from this category, understood as the domination and exercise of power over the consciousness of the subjects themselves, through the consumption of information made possible by the mass media. The first part of this text approaches debates about the concepts of citizenship, social networks and noo-politics. In the second part, we present methodological considerations focused on virtual ethnography. In the end, the results and the discussion on these processes of citizenship are offered.Este artículo presenta los resultados de una investigación fundamentada en la categoría de noopolítica, para analizar los procesos de ciudadanización de los estudiantes de la Fundación Universitaria Los Libertadores, producidos en el contexto de las prácticas discursivas, las apropiaciones y usos de la red social Facebook en la comprensión de nuevas subjetividades consideradas desde dicha categoría, ella entendida como el dominio y el ejercicio del poder sobre la conciencia misma de los sujetos, a través de los consumos de información posibilitados por los mass media. En la primera parte de este texto, se aproxima a las discusiones sobre los conceptos de ciudadanía, redes sociales y noopolítica. En la segunda parte, se expone las consideraciones metodológicas enfocadas en la etnografía virtual. Al final, se ofrecen los resultados y la discusión sobre estos procesos de ciudadanización.26Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 17, núm 32 (2017)Ardèvol, E., Estalella, A., & Domínguez, D. (2008). La mediación tecnológica en la práctica etnográfica. España: ANKULEGI.Ardèvol, E., & Pinyol, E. (s.f.). La domesticación de Internet. Recuperado dehttp://photographicsocialvision.org/domestic/pdf/elisen-da_ardevol_y_eva_pinyol_cast.pdfArendt, H. (2004). Los orígenes del totalitaris-mo. México: Taurus-Santillana.Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2000). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Grupo Editorial Norma; Universidad de los Andes.Chaux, E., Lleras, E., & Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Bogotá: Uniandes; Ministerio de Educación.Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. 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