El conocimiento: un intangible generador de innovaciones

Definitely in the first decade of XXI century there have been great and deep changes in markets and with them come the need to recombine the various resources of organizations seeking to create high value in order to promote sustainable competitive advantages that enable them to join the knowledge s...

Full description

Autores:
Jerez Cortés, Guillermo
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/157
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11232/157
Palabra clave:
Sociedad del conocimiento
Empresas - Capital intelectual
Administración del conocimiento
Aprendizaje organizacional
Aptitud creadora en los negocios
Empresas - Capital social
Empresas – Competitividad
innovación
recursos y capacidades
capital intelectual
capital relacional y capital social
innovation
resources and capabilities
intellectual capital
relational capital and social capital
Rights
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
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description Definitely in the first decade of XXI century there have been great and deep changes in markets and with them come the need to recombine the various resources of organizations seeking to create high value in order to promote sustainable competitive advantages that enable them to join the knowledge society, as expressed by the studies of Castells (1996) and OECD (2001). These new requirements make more complex the management of organizations and lead us to analyze them from the standpoint of intangibles. Innovation is the key element that guarantees sustainability and permanence in international markets, becoming it the business engine that is fueled by intellectual capital based on knowledge.
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These new requirements make more complex the management of organizations and lead us to analyze them from the standpoint of intangibles. Innovation is the key element that guarantees sustainability and permanence in international markets, becoming it the business engine that is fueled by intellectual capital based on knowledge.Definitivamente en el primer decenio del siglo XXI se presentan grandes y profundas transformaciones en los mercados y con ello surge la necesidad de recombinar los diferentes recursos de las organizaciones buscando generar alto valor y que sean fuente de ventajas competitivas sostenibles conduciéndolas a incorporarse en la sociedad del conocimiento, como lo expresan los estudios de Castells (1996) y OCDE (2001). Estos nuevos requerimientos hacen más compleja la gestión de las organizaciones y nos lleva a analizarlas desde el enfoque de los intangibles, siendo la innovación la pieza clave que garantiza su sostenibilidad y permanencia en los mercados internacionales, convirtiéndose en el motor empresarial cuyo combustible es el capital intelectual, basado en el conocimiento.15Digitalapplication/pdfdocumentosspaBogotá : Universidad Sergio ArboledaRevista Civilizar de Empresa y Economía; vol. 3, núm. 5 (2012)Jerez C., G. (2012). El conocimiento: un intangible generador de innovaciones. Civilizar de Empresa y Economía.3 (5), 138-152.Castells, M. (1996). La era de la información, Economía, Sociedad y Cultura. Vol. I La Sociedad Red. Madrid: Allianza Editorial.Díaz Díaz, N. L., Aguiar Díaz, l., & De Saá Perez, P. (2006). El conocimiento organizativo tecnológico y la capacidad de innovación para la empresa industrial española. 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Strategic Management Journal, vol. 17, 109-122.35138152El conocimiento: un intangible generador de innovacionesThe knowledge: an intangible innovations generatorSociedad del conocimientoEmpresas - Capital intelectualAdministración del conocimientoAprendizaje organizacionalAptitud creadora en los negociosEmpresas - Capital socialEmpresas – Competitividadinnovaciónrecursos y capacidadescapital intelectualcapital relacional y capital socialinnovationresources and capabilitiesintellectual capitalrelational capital and social capitalhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALEl conocimiento. un intangible generador de innovaciones.htmltext/html235https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/157/1/El%20conocimiento.%20un%20intangible%20generador%20de%20innovaciones.htmlb6b4d40a0df100e8544c8334485027f3MD51open accessTEXTEl conocimiento. un intangible generador de innovaciones.html.txtEl conocimiento. un intangible generador de innovaciones.html.txtExtracted texttext/plain38https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/157/2/El%20conocimiento.%20un%20intangible%20generador%20de%20innovaciones.html.txt40ea728eed9f2fbf047725e423051ed6MD52open access11232/157oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/1572022-06-16 18:46:40.119open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu