La continencia aristotélica : encauzamiento de las acciones rectas en el científico que experimenta con animales.

In Aristotelian ethics, the virtue of continence is responsible for mastering the soul and direct it towards the right reason; thus the continent, knowing that passions are bad does not follow them because of the reason; this virtuous is the one who subdues the passions, since both, reason and passi...

Full description

Autores:
Garcés Giraldo, Luis Fernando
Giraldo Zuluaga, Conrado
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/575
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.150
http://hdl.handle.net/11232/575
Palabra clave:
Animales de laboratorio - Aspectos morales y éticos
Bioética
Ciencia y ética
Conducta (Etica)
Trato de los animales - Aspectos morales y éticos
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continencia
recta razón
Aristóteles
experimentación con animales
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description In Aristotelian ethics, the virtue of continence is responsible for mastering the soul and direct it towards the right reason; thus the continent, knowing that passions are bad does not follow them because of the reason; this virtuous is the one who subdues the passions, since both, reason and passions, oppose each other. For Aristotle the desire is the beginning of the action, followed by the discussion leading to choose the best and the most perfect virtuous action. It is important for bioethics that the virtue of continence applies to the actions of scientists who use animals for experimentation and that all their actions are mediated by the good actions. This article will deal with the virtue of continence as the channeling of actions mediated by right reason in the scientist who is experimenting with animals.
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Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 14 (26), 199-210.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.150instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/575In Aristotelian ethics, the virtue of continence is responsible for mastering the soul and direct it towards the right reason; thus the continent, knowing that passions are bad does not follow them because of the reason; this virtuous is the one who subdues the passions, since both, reason and passions, oppose each other. For Aristotle the desire is the beginning of the action, followed by the discussion leading to choose the best and the most perfect virtuous action. It is important for bioethics that the virtue of continence applies to the actions of scientists who use animals for experimentation and that all their actions are mediated by the good actions. This article will deal with the virtue of continence as the channeling of actions mediated by right reason in the scientist who is experimenting with animals.En la ética aristotélica, es la virtud de la continencia la encargada de dominar el alma y encauzarla hacia la recta razón; es así como el continente sabiendo que las pasiones son malas no las sigue a causa de la razón; es este virtuoso quien domeña las pasiones, ya que ambas, la razón y las pasiones, se oponen entre sí. Para Aristóteles, el deseo es el principio de la acción, seguido por la deliberación que lleva a elegir la mejor y la más perfecta acción virtuosa. Es importante para la bioética, que la virtud de la continencia se aplique a las actuaciones de los científicos que hacen uso de los animales para la experimentación, que todos sus actos estén mediados por las buenas acciones. El presente artículo se ocupará de la virtud de la continencia como el encauzamiento de las acciones mediadas por la recta razón en el científico que investiga con animales.11Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 14, núm. 26 (2014)Aristóteles. (2000). Movimiento de los Animales. Madrid: Editorial Gredos.Aristóteles. (2010a). Ética nicomáquea. Madrid: Editorial Gredos.Aristóteles. (2010b). Acerca del alma. Madrid: Editorial Gredos.Aristóteles. (2010c). Retórica. México: Universidad Nacional Autónoma de México.Aristóteles. (2011a). Ética Eudemia. Madrid: Editorial Gredos.Aristóteles. (2011b). Magna moralia. Madrid: Editorial Gredos.Aubenque, P. (1999). La prudencia en Aristóteles. Barcelona: CríticaBenéitez, J. (2005). Eutopía y Pólis: el lugar de la inocencia y la felicidad en la imagen de los antiguos griegos. Revista de Filosofía, 34, 7-17.Boeiri, M. (1999). 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Pedraza, G. Gómez & R. González (Coords.), La Celestina V Centenario 1499-1999 (pp. 229-246). Salamanca: Universidad Castilla- La Mancha.Resolución 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Ministerio de Salud de Colombia, octubre de 1993.Rossi, M., & Amadeo, J. (2002). Platón y Aristóteles: dos miradas sugestivas en torno a la política.En A. Boron & A. De Vita(Eds.), Teoría y Filosofía Política. La recuperación de los clásicos en el debate latinoamericano (pp. 61-73). Buenos Aires: CLACSO.Serrano, I. (2009). El problema de la continencia: un análisis desde Tomás de Aquino. Revista Philosophica,1(35), 199-210.Vallejo, X. (2006). Carácter, razón y pasión en la ética de Aristóteles. Criterio Jurídico,6, 327-352.Vigo, A. (1999). Incontinencia, carácter y razón según Aristóteles. 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