Producción de nuevas subjetividades en movimiento pentecostales. El caso de Mampuján.
The political action of the Pentecostal movements in Colombia is described by analysts as a continuation of traditional practices that combine elements of chieftainship and clientelism. From this perspective, the social work of these groups does not show a transformer projection that goes beyond spe...
- Autores:
-
García Leguizamón, Fernando
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
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- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.147
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- Palabra clave:
- Movimiento carismático - Actividad política - Mampuján (Bolívar, Colombia)
Cristianismo y política
pentecostalismo
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The political action of the Pentecostal movements in Colombia is described by analysts as a continuation of traditional practices that combine elements of chieftainship and clientelism. From this perspective, the social work of these groups does not show a transformer projection that goes beyond specific efforts of care allowances. Diagnoses that are called into question by the appearance of an interpretation of the gospel that, as observed in the population of Mampuján , in northern Colombia, can boost social organization. In the circumstances of violence and displacement experienced by this community, changing ethical perspective guided by the “full gospel” prompted the creation of new social and political subjects. |
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Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 14 (26), 163-176.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.147instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/572The political action of the Pentecostal movements in Colombia is described by analysts as a continuation of traditional practices that combine elements of chieftainship and clientelism. From this perspective, the social work of these groups does not show a transformer projection that goes beyond specific efforts of care allowances. Diagnoses that are called into question by the appearance of an interpretation of the gospel that, as observed in the population of Mampuján , in northern Colombia, can boost social organization. In the circumstances of violence and displacement experienced by this community, changing ethical perspective guided by the “full gospel” prompted the creation of new social and political subjects.La acción política de los movimientos pentecostales en Colombia es descrita por los analistas como una continuidad de prácticas tradicionales que conjuga elementos caudillistas y clientelistas. Desde esta óptica, la obra social de dichas agrupaciones tampoco muestra una proyección transformadora que vaya más allá de esfuerzos puntuales de corte asistencial. Diagnósticos que se ponen en entredicho ante la aparición de una interpretación del evangelio que, como se observa en la población de Mampuján, en el norte de Colombia, puede impulsar la organización social. En las circunstancias de violencia y desplazamiento vividas por esta comunidad, el cambio de perspectiva ética orientado por el “evangelio integral” impulsó la constitución de nuevos sujetos políticos y sociales.14Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 14, núm 26 (2014)Cepeda, A. (2007). Clientelismo y fe, dinámicas políticas del pentecostalismo en Colombia. Bogotá: Universidad de San Buenaventura.Foucault, M. (1993). Historia de la sexualidad II. El uso de los placeres. Barcelona: Siglo XXI.Helmsdorff, D. (1996). Participación política evangélica en Colombia (1990-1994). Historia crítica, 12, 77-86.León, E. (1997). El magma constitutivo de la historicidad. En H. Zemelman & E. León (Eds.), Subjetividad: umbrales del pensamiento social (pp. 36-74). Barcelona: Anthropos.Moreno, P. (2009). La acción social de las iglesias evangélicas en Colombia. Bogotá: Cedecol.Padilla, R. (2006). Hacia una definición de la misión integral. En R. Padilla & T. Yamamori (Eds.), El proyecto de Dios y las necesidades humanas. Más modelos de ministerio integral de América Latina (pp.19-28). Buenos Aires: Kairós.Rachamandra, V. (s.f.). ¿Qué es la misión integral?. Iniciativa de Misión integral de la red Miqueas. Recuperado de http://www.micahnetwork.org/sites/default/files/doc/library/que-es-la-mision-inte-gral_imi-the-006_es.pdfRancière, J. (2011). El tiempo de la igualdad. Diálogos sobre política y estética. Barcelona: Herder.Red Miqueas. (2001). Declaración Miqueas. Recuperado de http://www.micahnet-work.org/sites/default/files/doc/page/mn_integral_mission_declaration_sp.pdfRuíz, J. (2012). Reflexiones del proceso de sanación de las mujeres Afromontemarianas y su efecto multiplicador. [Manuscrito en preparación].Freston, P. (2001). Evangelicals and Politics in Asia, Africa and Latin America. Nueva York: Cambridge.Gibson-Graham, J. K. (2006). A Postcapitalist Politics. Minneapolis: University of Minnesota Press.Internal Displacement Monitoring Centre – [IDMC]. (2013). Global Overview 2012. People Internally Displaced by Conflict and Violence (Reporte anual). Ginebra: Internal Displacement Monitoring Centre, Norwegian Refugee Council.Miller, D., & Yamamori, T. (2007). Global Pentecostalism. The New Face of Christian Social Engagement. Berkeley: University of California Press.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades1426163176Producción de nuevas subjetividades en movimiento pentecostales. El caso de Mampuján.Production of new subjectivities in Pentecostal movements. The case of Mampuján.Movimiento carismático - Actividad política - Mampuján (Bolívar, Colombia)Cristianismo y políticapentecostalismosubjetividadevangelio integralMampujánpentecostalismsubjectivityfull gospelhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTartículo de revistaORIGINALProduccion de nuevas subjetividades en movimientos pentecostales. 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