Educación y sociedad
Using as a starting point the concepts of education and pedagogy this research discusses them inthe context of society. Consequently, a first step in this statement is the analysis of the concepts ofeducation and pedagogy, their identity and diverse components. Finally, they are confronted with thes...
- Autores:
-
Retamoso Rodríguez, Gerardo
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2007
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/343
- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.789
http://hdl.handle.net/11232/343
- Palabra clave:
- Sociología de la educación
Pedagogía
educabilidad
enseñabilidad
historicidad
epistemología
sociedad
saber
globalización
democratización
education
teaching
history
epistemology
society
knowledge
globalization
democratization
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
id |
sergioarb2_8d6214bac8cd2daac9f60152de340865 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/343 |
network_acronym_str |
sergioarb2 |
network_name_str |
Repositorio U. Sergio Arboleda |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Educación y sociedad |
title |
Educación y sociedad |
spellingShingle |
Educación y sociedad Sociología de la educación Pedagogía educabilidad enseñabilidad historicidad epistemología sociedad saber globalización democratización education teaching history epistemology society knowledge globalization democratization |
title_short |
Educación y sociedad |
title_full |
Educación y sociedad |
title_fullStr |
Educación y sociedad |
title_full_unstemmed |
Educación y sociedad |
title_sort |
Educación y sociedad |
dc.creator.fl_str_mv |
Retamoso Rodríguez, Gerardo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Retamoso Rodríguez, Gerardo |
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv |
Sociología de la educación Pedagogía |
topic |
Sociología de la educación Pedagogía educabilidad enseñabilidad historicidad epistemología sociedad saber globalización democratización education teaching history epistemology society knowledge globalization democratization |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
educabilidad enseñabilidad historicidad epistemología sociedad saber globalización democratización |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
education teaching history epistemology society knowledge globalization democratization |
description |
Using as a starting point the concepts of education and pedagogy this research discusses them inthe context of society. Consequently, a first step in this statement is the analysis of the concepts ofeducation and pedagogy, their identity and diverse components. Finally, they are confronted with thesocial order, which is the factor that ultimately determines the educational entities. During the researchthe philosophical component acted as an envelope and provided as background a notion of educationcurrently supported by the worldview of society in our time. The final part presents the resultingbalance from this educational epistemology at the face of social challenges, understood here ascontextual spaces that place education as an important element in the globalization of culture and the democratization of knowledge. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2007-06-30 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2015-07-22T21:14:00Z 2016-05-11T14:34:53Z 2017-05-16T17:12:56Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2015-07-22T21:14:00Z 2016-05-11T14:34:53Z 2017-05-16T17:12:56Z |
dc.date.spa.fl_str_mv |
2007 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Retamoso Rodríguez, G. (2007). Educación y sociedad. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 7(12), 171-186. |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
1657-8953 |
dc.identifier.doi.eng.fl_str_mv |
https://doi.org/10.22518/16578953.789 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad Sergio Arboleda |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda |
dc.identifier.repourl.*.fl_str_mv |
repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/ |
dc.identifier.url.eng.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11232/343 |
identifier_str_mv |
Retamoso Rodríguez, G. (2007). Educación y sociedad. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 7(12), 171-186. 1657-8953 instname:Universidad Sergio Arboleda reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/ |
url |
https://doi.org/10.22518/16578953.789 http://hdl.handle.net/11232/343 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 7, núm. 12 (2007) |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Aristóteles 1994, Etica nicomaquea, Ediciones Universales, Bogotá, 262 pp. Bedoya J 2000, Epistemología y Pedagogía, Ecoe Ediciones, cuarta edición, Bogotá, 168 pp. Celam 1992, Santo Domingo: nueva evangelización, promoción humana, cultura cristiana, Editorial Celam, Bogotá, 210 pp Comenio J 1997, Didáctica Magna, Editorial Porrúa, México, 180 pp. De Zubiría J 1994, Los modelos pedagógicos, Fundación Alberto Merani, Bogotá, 136 pp. Díaz M 1998, Pedagogía, discurso y poder, Editorial Corprodic, Bogotá, 208 pp. Flórez R 1994, Hacia una pedagogía de lconocimiento, Impreandes Presencia, Bogotá, 312 pp. Flórez R 1998. Currículo y pedagogía en Posner G 1988. Análisis del currículo, Panamericana, Bogotá, 350 pp. Foucault M 1996, Tecnologías del yo, Editorial Paidós, Barcelona, tercera reimpresión, 150 pp Foucault M 1999, Vigilar y castigar, Ediciones Siglo XXI, México, decimonovena edición,315 pp. Freire P 1965, La educación como práctica de la libertad, Ediciones Siglo XXI, Cali, 150 pp. Freire P 1977, Pedagogía del oprimido, Ediciones Siglo XXI, Cali, decima sexta edición, 200 pp. Gadamer H 1992, Verdad y método, Editorial Sígueme, Salamanca, 490 pp. Habermas J 1982, Conocimiento e interés,Editorial Taurus, Madrid, 220 pp. Habermas J 1989, Teoría de la acción comunicativa, Editorial Cátedra, Madrid, 580 pp. Men 1998, Formación de educadores y acreditación previa, Men, Bogotá, 80 pp. Morin E 1998, Articular los saberes, Editorial Buenos Aires, San Salvador, 30 pp. Muñoz J 1994, Aproximación crítica a la pedagogía, Editorial Corprodic, Bogotá, 252 pp. Not L 1997, Las pedagogías del conocimiento,Ediciones Fondo de Cultura Económica, Bogotá, 496 pp. Plan decenal de educación 1996-2005, Educación para la democracia, el desarrollo, la equidad y la convivencia, Editorial Gráficas Ltda., Bogotá,40 pp Putnam H. 1997, La herencia del pragmatismo,Ediciones Paidós, Barcelona, 283 pp. Popper K 1995, En busca de un mundo mejor, Ediciones Paidós, Barcelona, segunda reimpresión, 314 pp. Retamoso G 2004, ¿Existe la verdad? Editorial Antropos, Bogotá, 196 pp. Savater F 1997, El valor de educar, Editorial Ariel, Bogotá, cuarta reimpresión 224 pp. Serrès M 1995, Atlas, Editorial Cátedra, Madrid,268 pp. Stiglitz J 2002, El malestar de la globalización, Editorial Taurus, Madrid, 314 pp Vasco C 2005, Prólogo en Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda., Bogotá, 244 pp. Vattimo G 1991, Etica de la interpretación,Ediciones Paidós, Barcelona, 162 pp. Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda, Bogotá, 244 pp. Zuleta E 1995, Educación y democracia, un campo de combate, Ediciones Tercer Milenio, 200 pp. Zuluaga L 1987, Pedagogía e historia: la historicidad de la Pedagogía, Editorial Foro Nacional por Colombia, Bogotá, 180 pp. |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades |
dc.relation.citationvolumen.spa.fl_str_mv |
7 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
12 |
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv |
171 |
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv |
186 |
dc.rights.license.*.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO) |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ |
dc.rights.acceso.spa.fl_str_mv |
Abierto (Texto Completo) |
dc.rights.accesRights.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.*.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ Abierto (Texto Completo) http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
16 |
dc.format.medium.spa.fl_str_mv |
Digital |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.format.tipo.spa.fl_str_mv |
documentos |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Sergio Arboleda |
institution |
Universidad Sergio Arboleda |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/343/1/Educacion%20y%20sociedad.html |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f47e1832de5301f8dcafe745bbd265cf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda |
repository.mail.fl_str_mv |
dspace-help@myu.edu |
_version_ |
1828171733062909952 |
spelling |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Abierto (Texto Completo)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Retamoso Rodríguez, Gerardo20072015-07-22T21:14:00Z2016-05-11T14:34:53Z2017-05-16T17:12:56Z2015-07-22T21:14:00Z2016-05-11T14:34:53Z2017-05-16T17:12:56Z2007-06-30Retamoso Rodríguez, G. (2007). Educación y sociedad. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 7(12), 171-186.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.789instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/343Using as a starting point the concepts of education and pedagogy this research discusses them inthe context of society. Consequently, a first step in this statement is the analysis of the concepts ofeducation and pedagogy, their identity and diverse components. Finally, they are confronted with thesocial order, which is the factor that ultimately determines the educational entities. During the researchthe philosophical component acted as an envelope and provided as background a notion of educationcurrently supported by the worldview of society in our time. The final part presents the resultingbalance from this educational epistemology at the face of social challenges, understood here ascontextual spaces that place education as an important element in the globalization of culture and the democratization of knowledge.La investigación que se realiza tiene por finalidad partir de los conceptos de educación y pedagogía y colocarlos en conexión con la sociedad en que se vive. Se hace un planteamiento inicial sobre el análisis de los conceptos de educación y pedagogía; su identidad y los diversos componentes que estructuran dichas nociones; y finalmente se confrontan con el orden social que es el que determina en última instancia a los entes educativos. Durante el procedimiento investigativo se considera el elemento filosófico como el dispositivo envolvente de una concepción educativa que se sustenta actualmente dentro de la cosmovisión de la sociedad. Al final se realiza el balance que surge de la situación de esta epistemología educativa frente a los desafíos sociales; entendiéndolos como los espacios contextuales que sitúan la educación como un elemento importante dentro de la globalización de la cultura y la democratización de los saberes.16Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 7, núm. 12 (2007)Aristóteles 1994, Etica nicomaquea, Ediciones Universales, Bogotá, 262 pp.Bedoya J 2000, Epistemología y Pedagogía, Ecoe Ediciones, cuarta edición, Bogotá, 168 pp.Celam 1992, Santo Domingo: nueva evangelización, promoción humana, cultura cristiana, Editorial Celam, Bogotá, 210 ppComenio J 1997, Didáctica Magna, Editorial Porrúa, México, 180 pp.De Zubiría J 1994, Los modelos pedagógicos, Fundación Alberto Merani, Bogotá, 136 pp.Díaz M 1998, Pedagogía, discurso y poder, Editorial Corprodic, Bogotá, 208 pp.Flórez R 1994, Hacia una pedagogía de lconocimiento, Impreandes Presencia, Bogotá, 312 pp.Flórez R 1998. Currículo y pedagogía en Posner G 1988. Análisis del currículo, Panamericana, Bogotá, 350 pp.Foucault M 1996, Tecnologías del yo, Editorial Paidós, Barcelona, tercera reimpresión, 150 ppFoucault M 1999, Vigilar y castigar, Ediciones Siglo XXI, México, decimonovena edición,315 pp.Freire P 1965, La educación como práctica de la libertad, Ediciones Siglo XXI, Cali, 150 pp.Freire P 1977, Pedagogía del oprimido, Ediciones Siglo XXI, Cali, decima sexta edición, 200 pp.Gadamer H 1992, Verdad y método, Editorial Sígueme, Salamanca, 490 pp.Habermas J 1982, Conocimiento e interés,Editorial Taurus, Madrid, 220 pp.Habermas J 1989, Teoría de la acción comunicativa, Editorial Cátedra, Madrid, 580 pp.Men 1998, Formación de educadores y acreditación previa, Men, Bogotá, 80 pp.Morin E 1998, Articular los saberes, Editorial Buenos Aires, San Salvador, 30 pp.Muñoz J 1994, Aproximación crítica a la pedagogía, Editorial Corprodic, Bogotá, 252 pp.Not L 1997, Las pedagogías del conocimiento,Ediciones Fondo de Cultura Económica, Bogotá, 496 pp.Plan decenal de educación 1996-2005, Educación para la democracia, el desarrollo, la equidad y la convivencia, Editorial Gráficas Ltda., Bogotá,40 ppPutnam H. 1997, La herencia del pragmatismo,Ediciones Paidós, Barcelona, 283 pp.Popper K 1995, En busca de un mundo mejor, Ediciones Paidós, Barcelona, segunda reimpresión, 314 pp.Retamoso G 2004, ¿Existe la verdad? Editorial Antropos, Bogotá, 196 pp.Savater F 1997, El valor de educar, Editorial Ariel, Bogotá, cuarta reimpresión 224 pp.Serrès M 1995, Atlas, Editorial Cátedra, Madrid,268 pp.Stiglitz J 2002, El malestar de la globalización, Editorial Taurus, Madrid, 314 ppVasco C 2005, Prólogo en Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda., Bogotá, 244 pp.Vattimo G 1991, Etica de la interpretación,Ediciones Paidós, Barcelona, 162 pp.Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda, Bogotá, 244 pp.Zuleta E 1995, Educación y democracia, un campo de combate, Ediciones Tercer Milenio, 200 pp.Zuluaga L 1987, Pedagogía e historia: la historicidad de la Pedagogía, Editorial Foro Nacional por Colombia, Bogotá, 180 pp.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades712171186Educación y sociedadSociología de la educaciónPedagogíaeducabilidadenseñabilidadhistoricidadepistemologíasociedadsaberglobalizacióndemocratizacióneducationteachinghistoryepistemologysocietyknowledgeglobalizationdemocratizationhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALEducacion y sociedad.htmlEducacion y sociedad.htmlartículotext/html238https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/343/1/Educacion%20y%20sociedad.htmlf47e1832de5301f8dcafe745bbd265cfMD51open access11232/343oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/3432021-10-20 11:54:32.07open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu |