Educación y sociedad

Using as a starting point the concepts of education and pedagogy this research discusses them inthe context of society. Consequently, a first step in this statement is the analysis of the concepts ofeducation and pedagogy, their identity and diverse components. Finally, they are confronted with thes...

Full description

Autores:
Retamoso Rodríguez, Gerardo
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2007
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/343
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.789
http://hdl.handle.net/11232/343
Palabra clave:
Sociología de la educación
Pedagogía
educabilidad
enseñabilidad
historicidad
epistemología
sociedad
saber
globalización
democratización
education
teaching
history
epistemology
society
knowledge
globalization
democratization
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
id sergioarb2_8d6214bac8cd2daac9f60152de340865
oai_identifier_str oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/343
network_acronym_str sergioarb2
network_name_str Repositorio U. Sergio Arboleda
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Educación y sociedad
title Educación y sociedad
spellingShingle Educación y sociedad
Sociología de la educación
Pedagogía
educabilidad
enseñabilidad
historicidad
epistemología
sociedad
saber
globalización
democratización
education
teaching
history
epistemology
society
knowledge
globalization
democratization
title_short Educación y sociedad
title_full Educación y sociedad
title_fullStr Educación y sociedad
title_full_unstemmed Educación y sociedad
title_sort Educación y sociedad
dc.creator.fl_str_mv Retamoso Rodríguez, Gerardo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Retamoso Rodríguez, Gerardo
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Sociología de la educación
Pedagogía
topic Sociología de la educación
Pedagogía
educabilidad
enseñabilidad
historicidad
epistemología
sociedad
saber
globalización
democratización
education
teaching
history
epistemology
society
knowledge
globalization
democratization
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv educabilidad
enseñabilidad
historicidad
epistemología
sociedad
saber
globalización
democratización
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv education
teaching
history
epistemology
society
knowledge
globalization
democratization
description Using as a starting point the concepts of education and pedagogy this research discusses them inthe context of society. Consequently, a first step in this statement is the analysis of the concepts ofeducation and pedagogy, their identity and diverse components. Finally, they are confronted with thesocial order, which is the factor that ultimately determines the educational entities. During the researchthe philosophical component acted as an envelope and provided as background a notion of educationcurrently supported by the worldview of society in our time. The final part presents the resultingbalance from this educational epistemology at the face of social challenges, understood here ascontextual spaces that place education as an important element in the globalization of culture and the democratization of knowledge.
publishDate 2007
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2007-06-30
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2015-07-22T21:14:00Z
2016-05-11T14:34:53Z
2017-05-16T17:12:56Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2015-07-22T21:14:00Z
2016-05-11T14:34:53Z
2017-05-16T17:12:56Z
dc.date.spa.fl_str_mv 2007
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Retamoso Rodríguez, G. (2007). Educación y sociedad. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 7(12), 171-186.
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 1657-8953
dc.identifier.doi.eng.fl_str_mv https://doi.org/10.22518/16578953.789
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.repourl.*.fl_str_mv repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
dc.identifier.url.eng.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11232/343
identifier_str_mv Retamoso Rodríguez, G. (2007). Educación y sociedad. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 7(12), 171-186.
1657-8953
instname:Universidad Sergio Arboleda
reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
url https://doi.org/10.22518/16578953.789
http://hdl.handle.net/11232/343
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 7, núm. 12 (2007)
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Aristóteles 1994, Etica nicomaquea, Ediciones Universales, Bogotá, 262 pp.
Bedoya J 2000, Epistemología y Pedagogía, Ecoe Ediciones, cuarta edición, Bogotá, 168 pp.
Celam 1992, Santo Domingo: nueva evangelización, promoción humana, cultura cristiana, Editorial Celam, Bogotá, 210 pp
Comenio J 1997, Didáctica Magna, Editorial Porrúa, México, 180 pp.
De Zubiría J 1994, Los modelos pedagógicos, Fundación Alberto Merani, Bogotá, 136 pp.
Díaz M 1998, Pedagogía, discurso y poder, Editorial Corprodic, Bogotá, 208 pp.
Flórez R 1994, Hacia una pedagogía de lconocimiento, Impreandes Presencia, Bogotá, 312 pp.
Flórez R 1998. Currículo y pedagogía en Posner G 1988. Análisis del currículo, Panamericana, Bogotá, 350 pp.
Foucault M 1996, Tecnologías del yo, Editorial Paidós, Barcelona, tercera reimpresión, 150 pp
Foucault M 1999, Vigilar y castigar, Ediciones Siglo XXI, México, decimonovena edición,315 pp.
Freire P 1965, La educación como práctica de la libertad, Ediciones Siglo XXI, Cali, 150 pp.
Freire P 1977, Pedagogía del oprimido, Ediciones Siglo XXI, Cali, decima sexta edición, 200 pp.
Gadamer H 1992, Verdad y método, Editorial Sígueme, Salamanca, 490 pp.
Habermas J 1982, Conocimiento e interés,Editorial Taurus, Madrid, 220 pp.
Habermas J 1989, Teoría de la acción comunicativa, Editorial Cátedra, Madrid, 580 pp.
Men 1998, Formación de educadores y acreditación previa, Men, Bogotá, 80 pp.
Morin E 1998, Articular los saberes, Editorial Buenos Aires, San Salvador, 30 pp.
Muñoz J 1994, Aproximación crítica a la pedagogía, Editorial Corprodic, Bogotá, 252 pp.
Not L 1997, Las pedagogías del conocimiento,Ediciones Fondo de Cultura Económica, Bogotá, 496 pp.
Plan decenal de educación 1996-2005, Educación para la democracia, el desarrollo, la equidad y la convivencia, Editorial Gráficas Ltda., Bogotá,40 pp
Putnam H. 1997, La herencia del pragmatismo,Ediciones Paidós, Barcelona, 283 pp.
Popper K 1995, En busca de un mundo mejor, Ediciones Paidós, Barcelona, segunda reimpresión, 314 pp.
Retamoso G 2004, ¿Existe la verdad? Editorial Antropos, Bogotá, 196 pp.
Savater F 1997, El valor de educar, Editorial Ariel, Bogotá, cuarta reimpresión 224 pp.
Serrès M 1995, Atlas, Editorial Cátedra, Madrid,268 pp.
Stiglitz J 2002, El malestar de la globalización, Editorial Taurus, Madrid, 314 pp
Vasco C 2005, Prólogo en Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda., Bogotá, 244 pp.
Vattimo G 1991, Etica de la interpretación,Ediciones Paidós, Barcelona, 162 pp.
Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda, Bogotá, 244 pp.
Zuleta E 1995, Educación y democracia, un campo de combate, Ediciones Tercer Milenio, 200 pp.
Zuluaga L 1987, Pedagogía e historia: la historicidad de la Pedagogía, Editorial Foro Nacional por Colombia, Bogotá, 180 pp.
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades
dc.relation.citationvolumen.spa.fl_str_mv 7
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 12
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 171
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 186
dc.rights.license.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rights.acceso.spa.fl_str_mv Abierto (Texto Completo)
dc.rights.accesRights.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.*.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Abierto (Texto Completo)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 16
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Digital
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.format.tipo.spa.fl_str_mv documentos
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Sergio Arboleda
institution Universidad Sergio Arboleda
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/343/1/Educacion%20y%20sociedad.html
bitstream.checksum.fl_str_mv f47e1832de5301f8dcafe745bbd265cf
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repository.mail.fl_str_mv dspace-help@myu.edu
_version_ 1828171733062909952
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Abierto (Texto Completo)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Retamoso Rodríguez, Gerardo20072015-07-22T21:14:00Z2016-05-11T14:34:53Z2017-05-16T17:12:56Z2015-07-22T21:14:00Z2016-05-11T14:34:53Z2017-05-16T17:12:56Z2007-06-30Retamoso Rodríguez, G. (2007). Educación y sociedad. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 7(12), 171-186.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.789instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/343Using as a starting point the concepts of education and pedagogy this research discusses them inthe context of society. Consequently, a first step in this statement is the analysis of the concepts ofeducation and pedagogy, their identity and diverse components. Finally, they are confronted with thesocial order, which is the factor that ultimately determines the educational entities. During the researchthe philosophical component acted as an envelope and provided as background a notion of educationcurrently supported by the worldview of society in our time. The final part presents the resultingbalance from this educational epistemology at the face of social challenges, understood here ascontextual spaces that place education as an important element in the globalization of culture and the democratization of knowledge.La investigación que se realiza tiene por finalidad partir de los conceptos de educación y pedagogía y colocarlos en conexión con la sociedad en que se vive. Se hace un planteamiento inicial sobre el análisis de los conceptos de educación y pedagogía; su identidad y los diversos componentes que estructuran dichas nociones; y finalmente se confrontan con el orden social que es el que determina en última instancia a los entes educativos. Durante el procedimiento investigativo se considera el elemento filosófico como el dispositivo envolvente de una concepción educativa que se sustenta actualmente dentro de la cosmovisión de la sociedad. Al final se realiza el balance que surge de la situación de esta epistemología educativa frente a los desafíos sociales; entendiéndolos como los espacios contextuales que sitúan la educación como un elemento importante dentro de la globalización de la cultura y la democratización de los saberes.16Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 7, núm. 12 (2007)Aristóteles 1994, Etica nicomaquea, Ediciones Universales, Bogotá, 262 pp.Bedoya J 2000, Epistemología y Pedagogía, Ecoe Ediciones, cuarta edición, Bogotá, 168 pp.Celam 1992, Santo Domingo: nueva evangelización, promoción humana, cultura cristiana, Editorial Celam, Bogotá, 210 ppComenio J 1997, Didáctica Magna, Editorial Porrúa, México, 180 pp.De Zubiría J 1994, Los modelos pedagógicos, Fundación Alberto Merani, Bogotá, 136 pp.Díaz M 1998, Pedagogía, discurso y poder, Editorial Corprodic, Bogotá, 208 pp.Flórez R 1994, Hacia una pedagogía de lconocimiento, Impreandes Presencia, Bogotá, 312 pp.Flórez R 1998. Currículo y pedagogía en Posner G 1988. Análisis del currículo, Panamericana, Bogotá, 350 pp.Foucault M 1996, Tecnologías del yo, Editorial Paidós, Barcelona, tercera reimpresión, 150 ppFoucault M 1999, Vigilar y castigar, Ediciones Siglo XXI, México, decimonovena edición,315 pp.Freire P 1965, La educación como práctica de la libertad, Ediciones Siglo XXI, Cali, 150 pp.Freire P 1977, Pedagogía del oprimido, Ediciones Siglo XXI, Cali, decima sexta edición, 200 pp.Gadamer H 1992, Verdad y método, Editorial Sígueme, Salamanca, 490 pp.Habermas J 1982, Conocimiento e interés,Editorial Taurus, Madrid, 220 pp.Habermas J 1989, Teoría de la acción comunicativa, Editorial Cátedra, Madrid, 580 pp.Men 1998, Formación de educadores y acreditación previa, Men, Bogotá, 80 pp.Morin E 1998, Articular los saberes, Editorial Buenos Aires, San Salvador, 30 pp.Muñoz J 1994, Aproximación crítica a la pedagogía, Editorial Corprodic, Bogotá, 252 pp.Not L 1997, Las pedagogías del conocimiento,Ediciones Fondo de Cultura Económica, Bogotá, 496 pp.Plan decenal de educación 1996-2005, Educación para la democracia, el desarrollo, la equidad y la convivencia, Editorial Gráficas Ltda., Bogotá,40 ppPutnam H. 1997, La herencia del pragmatismo,Ediciones Paidós, Barcelona, 283 pp.Popper K 1995, En busca de un mundo mejor, Ediciones Paidós, Barcelona, segunda reimpresión, 314 pp.Retamoso G 2004, ¿Existe la verdad? Editorial Antropos, Bogotá, 196 pp.Savater F 1997, El valor de educar, Editorial Ariel, Bogotá, cuarta reimpresión 224 pp.Serrès M 1995, Atlas, Editorial Cátedra, Madrid,268 pp.Stiglitz J 2002, El malestar de la globalización, Editorial Taurus, Madrid, 314 ppVasco C 2005, Prólogo en Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda., Bogotá, 244 pp.Vattimo G 1991, Etica de la interpretación,Ediciones Paidós, Barcelona, 162 pp.Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda, Bogotá, 244 pp.Zuleta E 1995, Educación y democracia, un campo de combate, Ediciones Tercer Milenio, 200 pp.Zuluaga L 1987, Pedagogía e historia: la historicidad de la Pedagogía, Editorial Foro Nacional por Colombia, Bogotá, 180 pp.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades712171186Educación y sociedadSociología de la educaciónPedagogíaeducabilidadenseñabilidadhistoricidadepistemologíasociedadsaberglobalizacióndemocratizacióneducationteachinghistoryepistemologysocietyknowledgeglobalizationdemocratizationhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALEducacion y sociedad.htmlEducacion y sociedad.htmlartículotext/html238https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/343/1/Educacion%20y%20sociedad.htmlf47e1832de5301f8dcafe745bbd265cfMD51open access11232/343oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/3432021-10-20 11:54:32.07open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu