Análisis crítico del tema de la violencia en La vorágine de José Eustasio Rivera.

La Vortágine is a famous novel of the Colombian and Latin American literature which deals singularly with the issue of violence. This paper proposes a novel philosophical reflection to address violence as an object of knowledge. First, a new approach from literary theory arises, then, aspects of the...

Full description

Autores:
Molina Ricaurte, Carlos Jesús
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.190
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Palabra clave:
Rivera, José Eustasio, - Crítica e interpretación
La Voragine - Crítica e interpretación
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description La Vortágine is a famous novel of the Colombian and Latin American literature which deals singularly with the issue of violence. This paper proposes a novel philosophical reflection to address violence as an object of knowledge. First, a new approach from literary theory arises, then, aspects of the story are considered, such as the dual nature of the world, the absurd and self-productive dynamics of violence and, with the help of several authors, we find how these same aspects support new approaches. This article leads us to think of new ways of being and acting in the world from the way we relate to the other.
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Análisis crítico del tema de la violencia en La vorágine de José Eustasio Rivera.Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 14 (27), 203-212.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.190instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/558La Vortágine is a famous novel of the Colombian and Latin American literature which deals singularly with the issue of violence. This paper proposes a novel philosophical reflection to address violence as an object of knowledge. First, a new approach from literary theory arises, then, aspects of the story are considered, such as the dual nature of the world, the absurd and self-productive dynamics of violence and, with the help of several authors, we find how these same aspects support new approaches. This article leads us to think of new ways of being and acting in the world from the way we relate to the other.La vorágine es una novela insigne de la literatura colombiana e hispanoamericana que trata de manera singular el tema de la violencia. Este artículo propone una reflexión filosófica novedosa para abordar la violencia como objeto de conocimiento. Se plantea, en primer lugar, un nuevo enfoque a partir de la teoría literaria, enseguida se consideran aspectos del relato, tales como: la doble naturaleza del mundo, el absurdo y la dinámica autoproductiva de la violencia y con ayuda de varios autores, constatamos cómo estos mismos aspectos admiten nuevas aproximaciones. Este artículo nos lleva a pensar nuevas formas de ser y de actuar en el mundo a partir del modo como nos relacionamos con lo otro.10Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 14, núm. 27 (2014)Arendt, H. (1982). Los orígenes del totalitarismo. Madrid: Alianza Editorial S.A.Ávila, M. (2011). En torno a la sentencia de Anaximandro. Dos interpretaciones sobre la justicia. Universitas Philosophica, 56, 61-83.Bataille, G. (2005). Escritos sobre Hegel. Madrid: Arena Libros.Casos, A. (2008). Fetichismo, Crítica de las utopías y Teología de la Liberación de Franz Hinkelammert. Cuaderno 6. Recuperado de http://www.ideazinstitute.com/sp/CUADERNO6/C62.pdfCobo, J. (2004). En el corazón de la selva. Revista Semana, 1.152, 146-148.Durán, V. (Comp.) (2004). Problemas de la filosofía de la religión desde América Latina: la religión y sus límites. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.Durán, V. (2006). Contribuciones filosóficas para una mayor justicia. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.Girard, R. (1995). La violencia y lo sagrado. Barcelona: Editorial Anagrama.Hegel, G. W. F. (1993a). Fenomenología del Espíritu. México: Fondo de Cultura Económica.Hegel, G. W. F. (1993b). Fundamentos de la Filosofía del Derecho. Madrid: Alianza.Herrera, L. (1992). José Eustasio Rivera, poeta y novelista (Gran Enciclopedia de Colombia, Tomo 4). Bogotá: Círculo de Lectores.Hobbes, T. (2003). Leviatán. Buenos Aires: Editorial Losada.Kafka, F. (1997). El proceso. Buenos Aires: Losada.Kant, I. (2006). Sobre la paz perpetua. Madrid: Alianza Editorial.Lévinas, E. (1977). Totalidad e infinito. Salamanca: Ediciones SíguemeLonergan, B. (2006). Método en teología. Salamanca: Ediciones Sígueme.Neale, E. (1960). Horizonte humano vida de José Eustasio Rivera. México: Fondo de Cultura Económica.Nietzsche, F. (2001). La ciencia jovial la gaya scienza. Madrid: Biblioteca Nueva.Peña, I. (s.f.) Literatura y realidad en José Eustasio Rivera. Recuperado de http://www.isaiaspenagutierrez.comPeña, I. (1989). José Eustasio Rivera. Bogotá: Procultura.Rivera, J. (2005). La Vorágine (Edición crítica de Luis Carlos Herrera). Bogotá: Javegraf.Taylor, C. (1983). Hegel y la sociedad moderna. México: Fondo de Cultura Económica.Vergara, A. (22 de junio de 2014,). 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