El ser y su ser en Tomás de Aquino
Two prestigious philosophers, Enrico Berti and Anthony Kenny, assert that Thomas Aquinas expresses relevant doctrinal incoherencies, especially in his ipsum esse subsistens doctrine.In the context of this discussion, the current article intends to review themost outstanding texts where Aquinas consi...
- Autores:
-
Irizar, Liliana Beatríz
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
- Idioma:
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- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.735
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- Palabra clave:
- Ontología
Filosofía
Tomás de Aquino Santo - Pensamiento filosófico
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Tomás de Aquino
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Two prestigious philosophers, Enrico Berti and Anthony Kenny, assert that Thomas Aquinas expresses relevant doctrinal incoherencies, especially in his ipsum esse subsistens doctrine.In the context of this discussion, the current article intends to review themost outstanding texts where Aquinas considers the being of God issue, and calls Him ipsum esse subsistens, as well for the passages in which hetalks about the being of God as his being (suum esse). The aforesaid, isaimed to establish if effectively is fair to identify the ipsum esse subsistens with the idea of God considered as the separated being from Platon icinspiration.This analysis will allow us to precise to what extent is valid to affirm thatthe Aquinas’ philosophy is a negative philosophy and his metaphysicsis minimum metaphysics. |
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Aquino, Tomás de (2005). Suma contra los gentiles (2 vol.). Ed. bilingüe dirigida por L. Robles Caicedo, O.P. y A. Robles Sierra,O.P. Madrid: B.A.C. Aquino, Tomás de (1950-1964). Suma teológica(16 vol.). Texto latino de la edición crítica Leonina. (Trad. y anotaciones por una comisión de los PP. Dominicos presidida por F. Barbado Viejo O.P.). Madrid: B.A.C. Aquino, Tomás de (2001a). El ente y la esencia. En Opúsculos y obras selectas (1 vol.). (Trad. y anotaciones por una comisión de los PP. Dominicos presidida por A. Osuna Fernández-Largo O.P.). Madrid: B.A.C. Aquino, Tomás de (2001b). De veritate. En Opúsculos y obras selectas (vol. 1). Madrid: B.A.C. Aquino, Tomás de (2000-2009b). De Spiritualis Criaturis. En Corpus Thomisticum. Aquino, Tomás de (2000 - 2009c). Expositio libri Boetii De ebdomadibus. En CorpusThomisticum. Aquino, Tomás de (2000-2009d). In libros Decaelo et mundo. En Corpus Thomisticum.http://www.corpusthomisticum.org/ Aquino, Tomás de (2000-2009e). Queastiones Disputatae De Potentiae. En CorpusThomisticum.http://www.corpusthomis-ticum.org/ Aquino,Tomás de (2000-2009g). Scriptum Super Sententiis. En Corpus Thomisticum. Aquino, Tomás de (2000-2009h). Super De divinis nominibus. En Corpus Thomisticum.http://www.corpusthomisticum.org/ Aristóteles. (1994). Metafìsica. (Trad. T. Calvo Martínez). Madrid: Gredos. Brock, S. (2007a). Comunicación personal vía e-mail, octubre 2007. Gilson, E. (1969). Elementos de filosofía cristiana.(Tr. A. García-Arias). Madrid: Rialp. Gilson, E. (19963). El ser y los filósofos.(Tr. S.Fernández Burillo). Pamplona: EUNSA. González Álvarez, A. (20013 ). Ser y participación. Estudio sobre la cuarta víade Tomás de Aquino. Pamplona: EUNSA Inciarte F. & Llano, A. (2007). Metafísica tras el final de la metafísica, Madrid: Ediciones Cristiandad Llano, A. (1997). Metafísica y lenguaje.Pamplona: EUNSA. Llano, A. (2006). Apuntes no publicados del Seminario sobre Metafísica tras el final dela metafísica. Bogotá: Universidad de La Sabana, 4-15 de septiembre Pérez Guerrero, F.J. (1996). La creación como asimilación a Dios. Un estudio desde Tomás de Aquino. Pamplona: EUNSA. Pieper, J. (2000). El misterio y la filosofía. En Obras, Vol. 3: Escritos sobre el concepto de filosofía. (Tr. J. Hernández-Pacheco).Madrid: Ediciones Encuentro. |
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Berti, E. (1984). L’analogia dell’essere nellatradizione aristotelico-tomistica, in Metaforedell’invisible: Richerche sull’analogia,Contributi al XXXVIII Convegno del Centro di Studi filosofici di Gallarate. Morcelliana: Brescia, pp. 13-33. Berti, E. (1979). Le problème de la substantialitéde l’être e de l’un dans la Métaphysique, in Étudessur laMétaphysique, edition au soinde P. Aubenque, J. Paris : Vrin (versiónfrancesa del original italiano: Il problemadella sostanzialità dell’essere e dell’unonella Metafisica di Aristotele, in E. Berti,Studi Aristotelici, Japadre Editores,L’Aquila, 1975, pp. 181-208). Brock, S. (2004).L’ipsum esse é platonismo?,in Tommaso D’Aquino e l’oggetto Dellametafisica. Roma: Armando Editore. Brock, S. (2005). La ‘conciliazione’ di Platone e Aristotele nel commento di TommasoD’Aquino al De Hebdomadibus. Acta Philosophica, I. Brock, S. (2006). “On whether Aquinas’s Ipsumesse is ‘Platonism’”. The Review of Meta-physics LX, pp. 269-303. Dewan, L. (2005). Discussion On Anthony Kenny’s Aquinas on Being. Nova et VeteraIII-2(2005),pp. 335-400. |
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Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 9(16), 179-192.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.735instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/197Two prestigious philosophers, Enrico Berti and Anthony Kenny, assert that Thomas Aquinas expresses relevant doctrinal incoherencies, especially in his ipsum esse subsistens doctrine.In the context of this discussion, the current article intends to review themost outstanding texts where Aquinas considers the being of God issue, and calls Him ipsum esse subsistens, as well for the passages in which hetalks about the being of God as his being (suum esse). The aforesaid, isaimed to establish if effectively is fair to identify the ipsum esse subsistens with the idea of God considered as the separated being from Platon icinspiration.This analysis will allow us to precise to what extent is valid to affirm thatthe Aquinas’ philosophy is a negative philosophy and his metaphysicsis minimum metaphysics.Dos prestigiosos filósofos; Enrico Berti y Anthony Kenny; sostienen que Tomás de Aquino manifiesta importantes inconsistencias doctrinales; especialmente en su doctrina sobre Dios entendido como ipsum esse subsistens. En el contexto de esta discusión; el presente artículo tiene como objetivo principal retomar los textos más relevantes en los que el Aquinate aborda el tema del ser de Dios y lo llama ipsum esse subsistens así como los pasajes en que habla del ser de Dios como su ser (suum esse). Esto con el fin de establecer si efectivamente es justo identificar el ipsum esse subsistens con la idea de Dios considerado como el ser separado de inspiración platónica. Este estudio permitirá; asimismo; precisar en qué medida es válido afirmar que la filosofía de Aquino es una filosofía negativa y su metafísica una metafísica mínima.Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 9, núm. 16 (2009)14Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 9, núm. 16 (2009)Aquino, Tomás de (2005). Suma contra los gentiles (2 vol.). Ed. bilingüe dirigida por L. Robles Caicedo, O.P. y A. Robles Sierra,O.P. Madrid: B.A.C.Aquino, Tomás de (1950-1964). Suma teológica(16 vol.). Texto latino de la edición crítica Leonina. (Trad. y anotaciones por una comisión de los PP. Dominicos presidida por F. Barbado Viejo O.P.). Madrid: B.A.C.Aquino, Tomás de (2001a). El ente y la esencia. En Opúsculos y obras selectas (1 vol.). (Trad. y anotaciones por una comisión de los PP. Dominicos presidida por A. Osuna Fernández-Largo O.P.). Madrid: B.A.C.Aquino, Tomás de (2001b). De veritate. En Opúsculos y obras selectas (vol. 1). Madrid: B.A.C.Aquino, Tomás de (2000-2009b). De Spiritualis Criaturis. En Corpus Thomisticum.Aquino, Tomás de (2000 - 2009c). Expositio libri Boetii De ebdomadibus. En CorpusThomisticum.Aquino, Tomás de (2000-2009d). In libros Decaelo et mundo. En Corpus Thomisticum.http://www.corpusthomisticum.org/Aquino, Tomás de (2000-2009e). Queastiones Disputatae De Potentiae. En CorpusThomisticum.http://www.corpusthomis-ticum.org/Aquino,Tomás de (2000-2009g). Scriptum Super Sententiis. En Corpus Thomisticum.Aquino, Tomás de (2000-2009h). Super De divinis nominibus. En Corpus Thomisticum.http://www.corpusthomisticum.org/Aristóteles. (1994). Metafìsica. (Trad. T. Calvo Martínez). Madrid: Gredos.Brock, S. (2007a). Comunicación personal vía e-mail, octubre 2007.Gilson, E. (1969). Elementos de filosofía cristiana.(Tr. A. García-Arias). Madrid: Rialp.Gilson, E. (19963). El ser y los filósofos.(Tr. S.Fernández Burillo). Pamplona: EUNSA.González Álvarez, A. (20013 ). Ser y participación. Estudio sobre la cuarta víade Tomás de Aquino. Pamplona: EUNSAInciarte F. & Llano, A. (2007). Metafísica tras el final de la metafísica, Madrid: Ediciones CristiandadLlano, A. (1997). Metafísica y lenguaje.Pamplona: EUNSA.Llano, A. (2006). Apuntes no publicados del Seminario sobre Metafísica tras el final dela metafísica. Bogotá: Universidad de La Sabana, 4-15 de septiembrePérez Guerrero, F.J. (1996). La creación como asimilación a Dios. Un estudio desde Tomás de Aquino. Pamplona: EUNSA.Pieper, J. (2000). El misterio y la filosofía. En Obras, Vol. 3: Escritos sobre el concepto de filosofía. (Tr. J. Hernández-Pacheco).Madrid: Ediciones Encuentro.Aquino, Tomás de (2000-2009a). Compendium Theologiae. En Corpus Thomisticum.http://www.corpusthomisticum.org/Berti, E. (2001). Multiplicity and Unity of Beingin Aristotle. Proceedings of the Aristotelian Society, pp. 185-207.Brock, S. (2007b). Harmonizing Plato and Aristotle on Esse: Thomas Aquinas and the De hebdomadibus. Nova et Vetera, 5/3.Davies, B. (2005). Kenny on Aquinas on Being.The Modern Schoolman, LXXXV.Kenny, A. (2002) Aquinas on Being. Oxford: Clarendon Press.Klima, G. (2004). On Kenny on Aquinas onBeing: A critical Review of Aquinas on Beingby Anthony Kenny. International Philosophical Quarterly, XLIV/4Llano, A. (1994). Aquinas and the Best Possible World, in The Aquinas and his Legacy.D.M. Gallagher (Edit). Studies in Philosophy and the History of Philosophy, Washington: The Catholic University ofAmerica Press, vol. 28.McGinnis, J. (2005). The Avicennan Sources for Aquinas on Being: Supplemental Remarksto Brian Davies’ “Kenny on Aquinas onBeing”. The Modern Schoolman, LXXXII.Pieper, J. (1999). The silence of St. Thomas. (Tr. By J. Murray and D. O’Connor). Indiana: St. Augustine’s Press.Wippel, J. (2000). From Finite Being to Uncreated Being.Washington D.C,: The Catholic University of America Press.Wippel, J. (2007). Metaphysical Themes. Washington D.C: The Catholic University of America Press.Berti, E. (1984). L’analogia dell’essere nellatradizione aristotelico-tomistica, in Metaforedell’invisible: Richerche sull’analogia,Contributi al XXXVIII Convegno del Centro di Studi filosofici di Gallarate. Morcelliana: Brescia, pp. 13-33.Berti, E. (1979). Le problème de la substantialitéde l’être e de l’un dans la Métaphysique, in Étudessur laMétaphysique, edition au soinde P. Aubenque, J. Paris : Vrin (versiónfrancesa del original italiano: Il problemadella sostanzialità dell’essere e dell’unonella Metafisica di Aristotele, in E. Berti,Studi Aristotelici, Japadre Editores,L’Aquila, 1975, pp. 181-208).Brock, S. (2004).L’ipsum esse é platonismo?,in Tommaso D’Aquino e l’oggetto Dellametafisica. Roma: Armando Editore.Brock, S. (2005). La ‘conciliazione’ di Platone e Aristotele nel commento di TommasoD’Aquino al De Hebdomadibus. Acta Philosophica, I.Brock, S. (2006). “On whether Aquinas’s Ipsumesse is ‘Platonism’”. The Review of Meta-physics LX, pp. 269-303.Dewan, L. (2005). Discussion On Anthony Kenny’s Aquinas on Being. Nova et VeteraIII-2(2005),pp. 335-400.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades916179192El ser y su ser en Tomás de AquinoThe Being and his Being in Thomas AquinasOntologíaFilosofíaTomás de Aquino Santo - Pensamiento filosóficoteología negativametafísica mínimaser de DiosTomás de Aquinoipsum esse subsistensnegative theologyminimum metaphyscisbeing of GodThomas Aquinashttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALEl ser y su ser.htmlEl ser y su ser.htmlartículotext/html238https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/197/1/El%20ser%20y%20su%20ser.html0665b6bcfce9620d231134ee36104403MD51open access11232/197oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/1972022-01-14 13:33:39.822open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu |