Espiritualidad e hilemorfismo.

Often today the notion of “soul” is taken to imply a dualistic view of man.Thomas Aquinas conceives of the human soul as a component of the body itself, the “substantial form” that gives the body its very unity. The essay aims to show that, for Thomas, this way of conceiving the human soul is also f...

Full description

Autores:
Brock, Stephen L.
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.106
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Palabra clave:
Espiritualidad
Hilemorfismo
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description Often today the notion of “soul” is taken to imply a dualistic view of man.Thomas Aquinas conceives of the human soul as a component of the body itself, the “substantial form” that gives the body its very unity. The essay aims to show that, for Thomas, this way of conceiving the human soul is also fundamental for understanding its spiritual nature –its being an incorporeal substance. In order to explain this, Thomas’s approach to the soul’s spirituality is contrasted with that of Descartes. The crucial idea is that of substantial form as “cause of being to matter”.
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The essay aims to show that, for Thomas, this way of conceiving the human soul is also fundamental for understanding its spiritual nature –its being an incorporeal substance. In order to explain this, Thomas’s approach to the soul’s spirituality is contrasted with that of Descartes. The crucial idea is that of substantial form as “cause of being to matter”.Hoy en día la noción de “alma” se interpreta, a menudo, en el sentido de una visión dualista del hombre. Tomás de Aquino concibe el alma humana como un componente del cuerpo mismo, esto es, como la “forma sustancial” que confiere al cuerpo su propia unidad. Este ensayo pretende mostrar que, para Tomás, esta manera de concebir el alma humana es también fundamental para comprender su naturaleza espiritual –el hecho de ser una sustancia incorpórea. Con el fin de explicar esto, se contrasta el enfoque de la espiritualidad del alma ofrecido por Tomás con el presentado por Descartes. La idea crucial de este trabajo es la visión de la forma sustancial como “causa del ser de la materia”.8Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas ; vol. 12, núm 23 (2012)Anscombe, G. E. M. (2005). Analytical Philosophy and the Spirituality of Man. En: Geach, Mary & Gormally, Luke (Eds.). Human Life, Action and Ethics: Essays by G.E.M. Anscombe, 3-16. Exeter, UK: Imprint Academic.Aquino, Tomás (1953). Super I Epistolam B. Pauli ad Corinthios lectura a capite XI ad caput XVI. Recuperado de http://www.corpusthomisticum.org/c1v.htmlAquino, Tomás (1979). Comentario al “Libro del alma” de Aristóteles. Donadío Maggi, María C. (Trad.). Buenos Aires: Fundación Arché. (De la versión Marietti, 1959).Aquino, Tomás (1999). Comentario al Libro VII de la Metafísica de Aristóteles. En Morán, Jorge (Trad.) Cuadernos de Anuario Filosófico nº 69. Pamplona: Servicio de Publicaciones Universidad de Navarra.Aquino, Tomás (2001a). Cuestiones disputadas sobre el alma. En Fernández-Largo, Antonio O. (Coord.). Opúsculos y Cuestiones Selectas / Edición bilingüe (Vol. I –filosofía I- pp. 401-670). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.Aquino, Tomás (2001b). Las criaturas espirituales. En Fernández-Largo, Antonio O. (Coord.). Opúsculos y Cuestiones Selectas / Edición bilingüe (Vol. I –filosofía I- pp. 677-824). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.Aquino, Tomás (2001c). Los principios de la naturaleza. En Fernández-Largo, Antonio O. (Coord.). Opúsculos y Cuestiones Selectas / Edición bilingüe (Vol. I –filosofía I- pp. 11-28). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.Aquino, Tomás (2001d). El ser y la esencia. En Fernández-Largo, Antonio O. (Coord.). Opúsculos y Cuestiones Selectas / Edición bilingüe (Vol. I –filosofía I- pp. 41-77). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.Aquino, Tomás (2009). Suma de Teología, Tomo 1: Parte 1. 2ed. Martorell Capó, J. (Trad.). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos. 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