De la ciencia deductiva de Sherlock Holmes al mundo de la cotidianidad de Alfred Schütz : una reflexión en torno a la relación sujeto-objeto.
The article makes an analogy between the investigations of the protagonist of the detective novels of Conan Doyle, Sherlock Holmes, and epistemology. Hence the distance between the subject and the object becomes evident. We take a critical stance against this, to support the idea of the link of the...
- Autores:
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Moreno Aponte, Rodrigo
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.648
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- Palabra clave:
- Ciencias sociales - Investigaciones, Filosofía de las ciencias sociales
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The article makes an analogy between the investigations of the protagonist of the detective novels of Conan Doyle, Sherlock Holmes, and epistemology. Hence the distance between the subject and the object becomes evident. We take a critical stance against this, to support the idea of the link of the researcher with his object of study from the phenomenological proposal of the world of the daily life of Alfred Schütz. It explains the distance that the Austrian sociologist has from Husserl’s ideas, and that allows him to relate his approaches to social action in social science research. |
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Hence the distance between the subject and the object becomes evident. We take a critical stance against this, to support the idea of the link of the researcher with his object of study from the phenomenological proposal of the world of the daily life of Alfred Schütz. It explains the distance that the Austrian sociologist has from Husserl’s ideas, and that allows him to relate his approaches to social action in social science research.El artículo hace una analogía entre las investigaciones del protagonista de las novelas policíacas de Conan Doyle, Sherlock Holmes, y la epistemología. De ahí se pone en evidencia la distancia entre el sujeto y objeto. Se toma una postura crítica frente a esto, para sustentar la idea del vínculo del investigador con su objeto de estudio desde la propuesta fenomenológica del mundo de la cotidianidad de Alfred Schütz. Se expone la distancia que el sociólogo austriaco tiene de las ideas de Husserl, y que le permiten relacionar sus planteamientos con la acción social en la investigación en ciencias sociales.14Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 16, núm. 31 (2016).Becker, C., Maag, N., & Schneider, A. (Productores), & Ganssel, D. (Director). (2008). La ola [Película]. Alemania: Rat Pack Film produktion.Conrad. M. (Productor), & Hirschbiegel, O (Director). (2001). El experimento [Película]. Alemania. Typhon Film / Fanes Film.Cristiano, J. (2012). Los escritos de Alfred Schütz desde la perspectiva de una teoría de la creatividad de la acción. Revista Universitas Humanística, 75, 305-327. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48072013000100013&lang=esDoyle, A. (2007). El signo de los cuatro; El sabueso de los Baskerville. Madrid: Alianza Editorial.Estrada, M. (2000). La vida y el mundo: distinción conceptual entre mundo de vida y vida cotidiana. Sociológica, 15(43), 103-151. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=305026539004Husserl, E. (1962). La filosofía como ciencia estricta. Buenos Aires: Nova.Husserl, E. (1982). La idea de fenomenología. México: fondo de cultura económica.Husserl, E. (1991). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Una introducción a la fenomenología filosófica. Barcelona: Editorial Crítica.Leal, R. (2007). Aportes teórico-metodológicos de la fenomenología al desarrollo cualitativo de las ciencias sociales en Alfred Schütz. Alpha (Osorno), 25, 215-225. doi: 10.4067/S0718-22012007000200015López, D. (2013). Filosofía y Ciencias Sociales. El diálogo intelectual entre Alfred Schutz y Talcott Parsons. Enfoques, 25(2), 69-92. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S1669-27212013000200005&lang=esLópez, D. (2014). El problema del objetivismo en la producción de conocimiento sociológico: La correspondencia entre Alfred Schutz, Talcott Parsons y Harold Garfinkel. Cinta Moebio, 51, 171-191. doi: 10.4067/S0717-554X2014000300005López, G. (2008). El problema de la subjetividad en la explicación sociológica. Una mirada a partir del debate Schutz-Parsons. Revista de estudios sociales, 31, 72-83. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S0123-885X2008000300006&lang=esMuñoz, A. (1997). Plenilunio. Madrid: Alfaguara.Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro ¿Por qué la democracia necesita de las humanidades?. Buenos Aires: Katz editores.Osorio, F. (1999). El Científico Social entre la Actitud Natural y la Actitud Fenomenológica. Cinta de Moebio, 5, 119-128. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=304224&orden= 66812&info=linkRorty, R. (1989). La filosofía y el espejo de la naturaleza. Madrid Cátedra.Salas, R. (2006). El mundo de la vida y la fenomenología sociológica de Schütz. Apuntes para una filosofía, de la experiencia. Revista de Filosofía, 15, 167-199. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2293997San Martín, J. (1986). La estructura del método fenomenológico. Madrid: Uned.Schütz, A., (1972). La construcción significativa del mundo social: introducción a la sociología comprensiva. Barcelona: Paidós.Schütz, A. (1974). El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu Editores.Schütz, A., & Luckmann, T. (1977). Las estructuras del mundo de la vida. Buenos Aires: Amorrortu Editores.Toboso, M. (s.f.). Tiempo y sujeto (II): Sobre una noción de <<Temporalidad>> del sujeto. A parte rei Revista de Filosofía. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/toboso28.pdfToledo, U. (2009). El Programa Socio-Fenomenológico de Investigación. Cinta de Moebio, 35, 67-87 doi: 10.4067/S0717-554X2009000200001Toledo, U. (2012). Socio-fenomenología. 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Barcelona: Idea Books S.A.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades1631177190De la ciencia deductiva de Sherlock Holmes al mundo de la cotidianidad de Alfred Schütz : una reflexión en torno a la relación sujeto-objeto.From the deductive science of Sherlock Holmes to Alfred Schütz’s world of everyday life: a reflection on the subject-object relationship.Ciencias sociales - Investigaciones, Filosofía de las ciencias socialesFilosofía de las ciencias socialesciencias socialesfenomenologíasujetoobjetosocial sciencesphenomenologysubjectobjecteveryday lifehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTartículo de revistaLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81180https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1023/2/license.txt08af4d860568f825b35a06c69dc734dcMD52open accessORIGINALDe la ciencia deductiva de Sherlock Holmes.htmlDe la ciencia deductiva de Sherlock Holmes.htmlArtículotext/html237https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1023/4/De%20la%20ciencia%20deductiva%20de%20Sherlock%20Holmes.html0d5591dfb2766302cffc50458ee5f95cMD54open access11232/1023oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/10232021-07-12 16:16:08.511open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.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 |