El postestructuralismo como punto de intersección entre medio ambiente y sociedad.
The rise of Postmodernism entailed a fundamental paradigm shift that managed to dissolve the existing duality between Environment and Society. The article aims to illustrate briefly the main theoretical trends that have eroded the abovementioned duality by introducing the concept of Environment in t...
- Autores:
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Arboleda Márquez, Martín
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2010
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
- Idioma:
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- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.47
http://hdl.handle.net/11232/230
- Palabra clave:
- Medio ambiente - Aspectos sociales
Ecología social
Ecología política
Sociología del medio ambiente
medio ambiente
ecología política
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The rise of Postmodernism entailed a fundamental paradigm shift that managed to dissolve the existing duality between Environment and Society. The article aims to illustrate briefly the main theoretical trends that have eroded the abovementioned duality by introducing the concept of Environment in the study of social phenomena. Semiotic Marxism will be addressed as the starting point and theoretical platform to all arenas of social theory production which stress the research issue; such as Political Ecology; Ecologic Marxism and Ecologic Feminism among others. Finally; the Foucauldian concept of Knowledge/Power will be ascertained in order to demonstrate how the so called Eco-Knowledge or Green Knowledge has managed to redefine State Sovereignity by creating international environmental disciplinary standards replacing domestic laws via multilateral organizations such as the World Bank or the International Monetary Fund. |
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The article aims to illustrate briefly the main theoretical trends that have eroded the abovementioned duality by introducing the concept of Environment in the study of social phenomena. Semiotic Marxism will be addressed as the starting point and theoretical platform to all arenas of social theory production which stress the research issue; such as Political Ecology; Ecologic Marxism and Ecologic Feminism among others. Finally; the Foucauldian concept of Knowledge/Power will be ascertained in order to demonstrate how the so called Eco-Knowledge or Green Knowledge has managed to redefine State Sovereignity by creating international environmental disciplinary standards replacing domestic laws via multilateral organizations such as the World Bank or the International Monetary Fund.El cambio de paradigmas que trajo consigo el posmodernismo implicó una ruptura de la dualidad existente entre medio ambiente y sociedad. El artículo pretende ilustrar brevemente las principales corrientes teóricas que se han encargado de erosionar tal dualidad al considerar el medio ambiente como un elemento indisolublemente ligado a los fenómenos sociales. Se partirá de un análisis del marxismo semiótico para explicar cómo dicho concepto hace las veces de plataforma teórica de las principales ramas del conocimiento que abordan el tema objeto de análisis. Por último; se recurrirá a la noción foucauldiana[WU1] de conocimiento/poder para demostrar cómo el auge del llamado Conocimiento ecológico o Eco-Knowledge ha logrado relativizar el concepto de soberanía del Estado al generar estándares disciplinarios medioambientales que; a través de diversos organismos multilaterales; imponen obligaciones de naturaleza vinculante a los Estados.8Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 10, núm. 19 (2010).Bebbington, A. Debating “Indigenous” Agricultural Development: Indian Organizations in the Central Andes of the Ecuador. En: Collinson, Helen (Ed). Green Guerrillas. Environmental Conflicts and Initiatives in Latin America. Black Rose Books. New York. 1997.Bebbington, A. (1996). Movements and Modernizations, Markets and Municipalities: Indigenous Federations in Rural Ecuador. En: Watts, Michael y Peet, Richard (Eds). Liberation Ecologies. Routledge. London and New York.Bergesen, A.(1993). The Rise of Semiotic Marxism, Sociological Perspectives, vol. 36. n.º 1. pp. 1-22.Catton, W. & Dunlap, R. ‘Environmental Sociology. A New Paradigm’. American Journal of Sociology, vol.13. pp. 41-49.Coronil, F. (1997). The Magical State: Nature, Money and Modernity in Venezuela. Chicago, Il: Univ. Chicago Press.Goldman, M. & Schurman, R. (2000). Closing the Great Divide: New Social Theory on Society and Nature. Annual Review of Sociology, vol 26. pp. 563-584.Goldman, M. (2001). Constructing an Environmental State: Eco-Governmentality and Other Transnational Practices of a Green World Bank. Social Problems, vol. 48, n.º 4. pp. 499-523.Hirst, P. (1976). Althusser and the Theory of Ideology. Economy and Society, vol. 5. pp. 385-412.Luke, T. (1995). Geo-Power and Eco-Knowledge in the Discourses of Contemporary Environmentalism. Cultural Critique, n.º 31. ‘The Politics of Systems and Environments’, Part II. pp. 57-81.Moore, D. (1996). Contesting Terrain in Zimbabwe’s Eastern Highlands: Political Ecology, Ethnography, and Peasant Re-source Struggles. Economic Geography, Vol. 69. No.4. pp. 380-401.Murray Li, T. (1996). Environment Indigeneity and Transnationalism. En: Watts, Michael y Peet, Richard (Eds). Liberation Ecologies. Routledge. London and New York.Saussure, F. (1966). Course in General Linguistics New York. Mc Graw Hill.Shiva, V. (1989). Staying Alive: Women Ecology and Development. London. Zed Books.Van Cott, D. Institutional Change and Ethnic Parties in South America. Latin American Politics And Society. Vol, 45. No.2. 2003. pp.1-39.Watts, M. (1998). ‘Nature as Artifice and Artifact’. En: Remaking Reality: Nature at the Millenium. Editado por Braun y Castree. pp. 243-268. New York. Routledge.Yashar, D. Democracy, Indigenous Movements, and the Postliberal Challenge in Latin America. World Politics. Vol, 52. No.1. 1999. pp. 76-104.Yashar, D. Contesting Citizenship in Latin America.The Rise of Indigenous Movements. Cambridge University Press. 2005.Zimmerer, K. (1996). Environmental Discourses on Soil Degradation in Bolivia: Sustainability and the Search for Socioenvironmental “Middle Ground”. En: Watts, Michael y Peet, Richard (Eds). Liberation Ecologies. Routledge. London and New York.Derrida, J. La estructura, el signo y el juego en el discurso de las ciencias humanas. Conferencia dictada en la Universidad Johns Hopkins, sobre los “lenguajes críticos y las ciencias del hombre”, el 21 de octubre de 1966. Disponible en línea en: http://www.jacquesderrida.com.ar/textos/estructura_signo_juego.htmDerrida, J. (1967) De la Gramatología. Siglo xxi EditoresEscobar, A. (1996). La invención del tercer mundo: Construcción y deconstrucción del desarrollo. Editorial Norma, Bogotá.Foucault, M. (2001). Defender la sociedad. Segunda Edición. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.Laclau, E.& Mouffe, C. (1985). Hegemonía y Estrategia Socialista. Fondo de Cultura Económica.Watts, M. (1996). Violent Environments: Petroleum Conflict and the Political Ecology of Rule in the Niger Delta, Nigeria. En: Watts, Michael y Peet, Richard (Eds). Liberation Ecologies. Routledge. 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