Notas sobre la ética de Husserl a Habermas

Throughout this paper we will show the direction of Edmund Husserl s phenomenological ethics as a renewal of man and culture; its limits and the ability to be complemented with the discourse ethics by Jürgen Habermas. We will highlight the approach that these authors have with their critical reflect...

Full description

Autores:
Acosta Niño, Pedro Gerardo
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/261
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.97
http://hdl.handle.net/11232/261
Palabra clave:
Ética
Husserl, Edmund - Pensamiento filosófico
Habermas, Jürgen - Pensamiento filosófico
Ética fenomenológica
fenomenología
accion comunicativa
intencion
ética
responsabilidad
sentimientos morales
phenomenology
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description Throughout this paper we will show the direction of Edmund Husserl s phenomenological ethics as a renewal of man and culture; its limits and the ability to be complemented with the discourse ethics by Jürgen Habermas. We will highlight the approach that these authors have with their critical reflection on contemporary society and highlight the sense in that they understand the crisis of culture; not as something temporary and contingent; but as essential to culture itself. Thus; we will proceed to point out how to pass from an ethics-centered consciousness; to ethical standards based on communicative action on the merits of the world of life intersubjectively shared. In this perspective ethics may not appear depending on it for longer apologetic and transcendental philosophy justification as a science; a reflection of that rationality seeking some autonomy and freedom for the individual and the community as if it were of a universal science and essential to mancentered reason. This leads us to think in terms of communicative ethics; that is; to put consideration of all affected our principles and values in a speech community in which it seeks not knowledge and truth of things; but our understanding; normative rightness and understanding; based on our particular forms of life; our special worlds made of the various speech acts.
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We will highlight the approach that these authors have with their critical reflection on contemporary society and highlight the sense in that they understand the crisis of culture; not as something temporary and contingent; but as essential to culture itself. Thus; we will proceed to point out how to pass from an ethics-centered consciousness; to ethical standards based on communicative action on the merits of the world of life intersubjectively shared. In this perspective ethics may not appear depending on it for longer apologetic and transcendental philosophy justification as a science; a reflection of that rationality seeking some autonomy and freedom for the individual and the community as if it were of a universal science and essential to mancentered reason. This leads us to think in terms of communicative ethics; that is; to put consideration of all affected our principles and values in a speech community in which it seeks not knowledge and truth of things; but our understanding; normative rightness and understanding; based on our particular forms of life; our special worlds made of the various speech acts.A lo largo del presente trabajo se pondrá de manifiesto el sentido de la ética fenomenológica de Edmund Husserl como renovación del hombre y la cultura; los límites de esta y la posibilidad de ser complementada con la ética del discurso de Jürgen Habermas. Se resaltará el abordaje que estos dos autores hacen con su reflexión crítica a la sociedad contemporánea y pondrá de relieve el sentido con el que ellos entienden la crisis de la cultura; no como algo circunstancial; contingente y pasajero; sino como algo esencial a la cultura misma. Con esto a la vista; procederemos a señalar cómo pasar de una ética centrada en la conciencia a una ética fundamentada en la acción comunicativa sobre el fondo del mundo de la vida intersubjetivamente compartido. En esta perspectiva; la ética no puede aparecer dependiendo por más tiempo de una justificación trascendental y apologética de la filosofía como ciencia; de una reflexión que busca en dicha racionalidad un poco de autonomía y de libertad para la persona y para la comunidad como si se tratara de una ciencia universal y esencial de la razón centrada en el hombre. Esto conduce a pensar la ética en términos comunicativos; es decir; de poner a consideración de todos los afectados nuestros principios y valores en una comunidad de habla en la que se busca; no el saber y la verdad de las cosas; sino nuestra comprensión; rectitud normativa y entendimiento; referido a nuestras formas particulares de vida; a nuestros mundos especiales constituidos por los diversos actos de habla.10Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 12, núm. 22 (2012)Habermas, J. (1990). Teoría de la acción comunicativa (Vols. I y II). Madrid: Taurus.Habermas, J. (1991). Escritos sobre moralidad y eticidad. Barcelona: Paidós.Habermas, J. (1996). Textos y contextos. Barcelona: Ariel Filosofía.Habermas, J. (1998). Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Ediciones Península.Habermas, J. (2002). Verdad y justificación. Editorial Trotta.Habermas, J. (2003). La ética del discurso y la cuestión de la verdad. Barcelona: Paidós.Habermas, J. (2005). Ciencia y técnica como ideología. Madrid: Tecnos.Hoyos, V. G. (1986). Los intereses de la vida cotidiana y las ciencias. Bogotá: Ed. Universidad Nacional de Colombia.Husserl, E. (1962). Lógica formal y lógica trascendental. México: UNAM.Husserl, E. (1986). Meditaciones cartesianas. España: Tecnos.Husserl, E. (1991). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología transcendental. Barcelona: Crítica.Husserl, E. (2002). Renovación del hombre y de la cultura. México: Anthropos.Kant, I. (1972). Fundamentación de la metafísica de las costumbres, Crítica de la razón práctica, La paz perpetua. Argentina: Porrúa S.A.Kant, I. (1997). Crítica de la razón pura (Trad. de Pedro Ribas). Madrid: Alfaguara-Santillana, (13.ª ed.).Marcuse, H. (1969). El hombre unidimensional. Barcelona: Seix Barral.San Martín, J. (1987). La fenomenología de Husserl como utopía de la razón. Barcelona: Anthropos.Sobrevilla, D. (1987). ‘El programa de fundamentación de una ética discursiva de Jürgen Habermas’. Ideas y valores. Santafé de Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.Strawson, P. (1995). Libertad y resentimiento. Barcelona: Paidós.Husserl, E. (1993). Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Ergänzungsband. exte aus dem Nachlass, 1934-1937, pp.101-139. Editado por Reinold N Smid. Husserliana, vol. XIX, Dordrecht / Boston / London.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades1222157166Notas sobre la ética de Husserl a HabermasNotes on the ethics of Husserl to HabermasÉticaHusserl, Edmund - Pensamiento filosóficoHabermas, Jürgen - Pensamiento filosóficoÉtica fenomenológicafenomenologíaaccion comunicativaintencionéticaresponsabilidadsentimientos moralesphenomenologycommunicative actionintentethicsresponsibilitymoral sentimentshttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALNotas sobre la ética de Husserl a Habermas.htmlNotas sobre la ética de Husserl a Habermas.htmlartículotext/html236https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/261/1/Notas%20sobre%20la%20%c3%a9tica%20de%20Husserl%20a%20Habermas.html61b7b53b376eca92e36e70065e69de95MD51open access11232/261oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/2612021-11-16 12:11:27.743open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu