Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.

The case report presented here reviews two experiences of successful inclusive business, which allow to highlight new trends in corporate social responsibility and its forms of hybridizing with other scientific fields such as the common good economy and corporate resilience. The methodology involved...

Full description

Autores:
Latorre Iglesias, Edimer Leonardo
Díaz Areiza, Cindy Caterine
Plata Rangel, Angela María
Marín, Susana Paola
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/508
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.288
http://hdl.handle.net/11232/508
Palabra clave:
Negocios - Aspectos sociales - Colombia - Estudio de casos
Responsabiblidad social de los negocios - Colombia - Estudio de casos
responsabilidad social empresarial
negocios inclusivos
responsabilidad social empresarial
economía del bien común
resiliencia empresarial
negocios en la base de la pirámide
inclusive business
corporate social responsibility
common good economy
corporate resilience
business at the base of the pyramid
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
id sergioarb2_403d83ac1d1ce65fe49bf433ecb22797
oai_identifier_str oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/508
network_acronym_str sergioarb2
network_name_str Repositorio U. Sergio Arboleda
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.
dc.title.translated.spa.fl_str_mv Characterization of two successful experiences in inclusive business in Colombia.
title Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.
spellingShingle Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.
Negocios - Aspectos sociales - Colombia - Estudio de casos
Responsabiblidad social de los negocios - Colombia - Estudio de casos
responsabilidad social empresarial
negocios inclusivos
responsabilidad social empresarial
economía del bien común
resiliencia empresarial
negocios en la base de la pirámide
inclusive business
corporate social responsibility
common good economy
corporate resilience
business at the base of the pyramid
title_short Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.
title_full Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.
title_fullStr Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.
title_full_unstemmed Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.
title_sort Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.
dc.creator.fl_str_mv Latorre Iglesias, Edimer Leonardo
Díaz Areiza, Cindy Caterine
Plata Rangel, Angela María
Marín, Susana Paola
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Latorre Iglesias, Edimer Leonardo
Díaz Areiza, Cindy Caterine
Plata Rangel, Angela María
Marín, Susana Paola
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Negocios - Aspectos sociales - Colombia - Estudio de casos
Responsabiblidad social de los negocios - Colombia - Estudio de casos
topic Negocios - Aspectos sociales - Colombia - Estudio de casos
Responsabiblidad social de los negocios - Colombia - Estudio de casos
responsabilidad social empresarial
negocios inclusivos
responsabilidad social empresarial
economía del bien común
resiliencia empresarial
negocios en la base de la pirámide
inclusive business
corporate social responsibility
common good economy
corporate resilience
business at the base of the pyramid
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv responsabilidad social empresarial
negocios inclusivos
responsabilidad social empresarial
economía del bien común
resiliencia empresarial
negocios en la base de la pirámide
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv inclusive business
corporate social responsibility
common good economy
corporate resilience
business at the base of the pyramid
description The case report presented here reviews two experiences of successful inclusive business, which allow to highlight new trends in corporate social responsibility and its forms of hybridizing with other scientific fields such as the common good economy and corporate resilience. The methodology involved using qualitative and quantitative tools based on virtual ethnography to understand the peculiarities of two firms that make a difference in the way of doing business.
publishDate 2015
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2015-10-30T19:07:20Z
2016-05-11T14:36:15Z
2017-05-16T17:07:45Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2015-10-30T19:07:20Z
2016-05-11T14:36:15Z
2017-05-16T17:07:45Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2015-01-01
dc.date.spa.fl_str_mv 2015
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.local.spa.fl_str_mv artículo de revista
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Latorre Iglesias, E. L., Díaz Areiza, C. C., Plata Rangel, A. M., y Marín, S. P. (2015). Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 15(28), 197-212.
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 1657-8953
dc.identifier.doi.eng.fl_str_mv https://doi.org/10.22518/16578953.288
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.repourl.*.fl_str_mv repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
dc.identifier.url.eng.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11232/508
identifier_str_mv Latorre Iglesias, E. L., Díaz Areiza, C. C., Plata Rangel, A. M., y Marín, S. P. (2015). Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 15(28), 197-212.
1657-8953
instname:Universidad Sergio Arboleda
reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
url https://doi.org/10.22518/16578953.288
http://hdl.handle.net/11232/508
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 15, núm. 28 (2015)
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Banco de comercio exterior [Bancóldex]. (2013). Cronica sobre DaviPlata. Recuperado de http://www.sevenoticias.com/sn/jo1515/index.php?option=com_content&view=article&id=545:DaviPlata-ma-nejo-de-efectivo-a-travesdel celular&catid=36:noticias&Itemid=54
Blanchard, K. (2006). Empowerment: tres claves para que el proceso de facultar a los empleados funcione en su empresa. Bogotá: grupo editorial Norma.
Chan-Kin, W., & Mauborgne, R. (2005). La estrategia del océano azul. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Covey, S. (1997). Los 7 hábitos de las personas altamente efectivas. Paidos: Barcelona.
Cyrulnik, B. (2011). Morirse de vergüenza.Barcelona: Debate.
Davivienda. (2013). DaviPlata. Recuperado de https://productos.davivienda.com/PersonasyFamilias/DaviPlata.aspx
Departamento de Prosperidad Social [DPS]. (2012). Crónica “Merquemos Juntos”, alternativa de esperanza para familias desplazadas del Magdalena Medio. Recuperado de http://www.dps.gov.co/contenido/contenido.aspx?conID =6706&catID=127
Felber, C. (2012). La economía del bien común. Barcelona: Deusto.
Felber, C. (01 de septiembre de 2013). Un mundo sin capitalismo. El país, España. Recuperado de http://internacional.elpais.com/internacional/2013/08/30/actuali-dad/1377859146_576653.html
Frankl, V. (1991). Hombres en busca de sentido. Barcelona: Herder.
Henao, M., Borja, W., Mantilla, J., Garcia, L., & Ordoñez., F. (2014). Reporte trimestral de inclusión financiera (Informe técnico). Recuperado del sitio de internet de Asociación Bancaria y de Entidades Financieras (Asobancaria): http://www.asobancaria.com/portal/pls/portal/docs/1/4394197.PDF.
Kotler, P., Hessekiel, D., & Lee, N. (2013). Lo bueno Funciona: “explica cómo las iniciativas de marketing social construyen un mundo mejor y favorecen la cuenta de resultados”. Bogotá: ediciones de la U.
Kotliarenco, M. A., & Cáceres, I. (2011). Estado del arte en Resiliencia III. Diplomado en promoción de la parentalidad positiva. Estrategias de evaluación e intervención eco-sistémica. Recuperado de https://www.uai.edu.ar/transferencia-universi-taria/aprendizajeyservicio/ESTADO%20DE%20ARTE%20EN%20RESILIEN-CIA%20%20Organizacion%20Paname-ricana%20de%20la%20Salud%20%20Organizacion%20Mundial%20de%20la%20Salud.pdf
Latorre, E. L. (enero, 2010). Comunicación, Memoria y Resiliencia. Estudio de la memoria de las víctimas del conflicto armado en el Departamento del Magdalena: presentificación, visibilización, catarsis y resiliencia. Prolegómenos. Derechos y Valores 13(25), 95-109.
León, M., Baptista, M., & Contreras, H (mayo, 2012). La innovación social en el contexto de la responsabilidad social empresarial. Fórum Empresarial, 17(1), 31-63.
Licandro, O. (julio, 2009). Negocios inclusivos: una estrategia eficiente de Responsabilidad Social Empresarial para colaborar en la lucha contra la pobreza. Revista Plaza financiera, 8(1), 90.
Licandro, O., & Pardo, L. (2013). Experiencias de negocios inclusivos en el Uruguay. Montevideo: Universidad Católica del Uruguay; Fundación AVINA.
Márquez, P., Reficco, E., & Berger, G. (junio, 2009). Negocios inclusivos en América Latina. Harvard Bussines Review, 87(5), 28-38.
Merquemos Juntos (2013). Merquemos Juntos. Asociación de desarrollo comunitario. (párr. 4). Recuperado de http://www.etpbarranca.org/merquemosjuntos/Archi-vos /Hicimos.html
Porter, M., & Kramer, M. (enero, 2011). La creación de valor compartido. Revista Harvard Business Review América Latina. Recuperado de http://www.filantropiatransformadora.org/attachments/article/198/Sha-red%20Value%20in%20Spanish.pdf
Prahalad, C. K. (2008). La oportunidad de negocios en la base de la pirámide: Un modelo de negocio rentable, que sirve a las comunidades más pobres. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo –[PNUD]. (2010). Rutas, caminos y experiencias de nuestra gente del Magdalena Medio. Bogotá: Corporación de Desarrollo y Paz del Magdalena Medio.
Sandel, M. (2011). Justicia: ¿hacemos lo que debemos?. Barcelona: Debate.
Sandel, M. (2013). Lo que el dinero no puede comprar: los límites morales del mercado. Barcelona: Debate.
Schneider, B. (2007). Resiliencia: cómo construir empresas en contextos de inestabilidad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Seligman, M. (2005). La auténtica felicidad. Barcelona: Ediciones B Senge, P. (1999). La Quinta Disciplina: cómo impulsar el aprendizaje en la organización inteligente. Barcelona: Granica.
Senn, A. (2008). El nuevo paradigma de los mercados financieros. Barcelona: Alianza Editorial.
Silva, V. (2009). Negocios Inclusivos o de base de pirámide: una oportunidad de desarrollo en el marco de la Responsabilidad social corporativa. Documento No.1, Programa de ética empresarial y económica, Universidad Alberto Hurtado, Chile.
Singer, P. (1995). Ética para vivir mejor. Barcelona: Ariel.
Soros, G. (2008). El nuevo paradigma de los mercados financieros. Barcelona: Taurus.
Stiglitz, J. (2012). El precio de la desigualdad. Barcelona: Taurus.
Yunus, M. (2011). Las empresas sociales. Barcelona: Paidos.
Zolli, A., & Healy, A. (2012). Resiliencia: por qué las cosas vuelven a su lugar. Bogotá: Carvajal Educación.
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades
dc.relation.citationvolumen.spa.fl_str_mv 15
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 28
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 197
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 212
dc.rights.license.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rights.acceso.spa.fl_str_mv Abierto (Texto Completo)
dc.rights.accesRights.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.*.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Abierto (Texto Completo)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 16
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Digital
dc.format.mimetype.eng.fl_str_mv application/pdf
dc.format.tipo.spa.fl_str_mv documentos
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Sergio Arboleda
institution Universidad Sergio Arboleda
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/1/license_url
https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/2/license_text
https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/3/license_rdf
https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/4/license.txt
https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/5/Caracterizacion%20de%20dos%20experiencias%20exitosas%20de%20negocios.html
bitstream.checksum.fl_str_mv 4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f
683d9883b2ad62ac3b8bafc566b2e600
9da0b6dfac957114c6a7714714b86306
97a964ad860602f11de1a47e333f3c18
8e06406dd6f53a0e15671fcdfee42154
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repository.mail.fl_str_mv dspace-help@myu.edu
_version_ 1814076306063622144
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/id/7580d2b0-5587-492e-88f1-8feef090793b/license.txthttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Abierto (Texto Completo)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Latorre Iglesias, Edimer LeonardoDíaz Areiza, Cindy CaterinePlata Rangel, Angela MaríaMarín, Susana Paola20152015-10-30T19:07:20Z2016-05-11T14:36:15Z2017-05-16T17:07:45Z2015-10-30T19:07:20Z2016-05-11T14:36:15Z2017-05-16T17:07:45Z2015-01-01Latorre Iglesias, E. L., Díaz Areiza, C. C., Plata Rangel, A. M., y Marín, S. P. (2015). Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 15(28), 197-212.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.288instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/508The case report presented here reviews two experiences of successful inclusive business, which allow to highlight new trends in corporate social responsibility and its forms of hybridizing with other scientific fields such as the common good economy and corporate resilience. The methodology involved using qualitative and quantitative tools based on virtual ethnography to understand the peculiarities of two firms that make a difference in the way of doing business.El reporte de caso que se presenta a continuación revisa dos experiencias de negocios inclusivos exitosas, las cuales permiten evidenciar las nuevas tendencias de responsabilidad social empresarial y sus formas de hibridarse con otros campos científicos, tales como la economía del bien común y la resiliencia empresarial. La metodología implicó el uso de herramientas cualitativas y cuantitativas con base en la etnografía virtual, para entender las particularidades de dos firmas que marcan la diferencia en su forma de hacer negocios.16Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 15, núm. 28 (2015)Banco de comercio exterior [Bancóldex]. (2013). Cronica sobre DaviPlata. Recuperado de http://www.sevenoticias.com/sn/jo1515/index.php?option=com_content&view=article&id=545:DaviPlata-ma-nejo-de-efectivo-a-travesdel celular&catid=36:noticias&Itemid=54Blanchard, K. (2006). Empowerment: tres claves para que el proceso de facultar a los empleados funcione en su empresa. Bogotá: grupo editorial Norma.Chan-Kin, W., & Mauborgne, R. (2005). La estrategia del océano azul. Bogotá: Grupo Editorial Norma.Covey, S. (1997). Los 7 hábitos de las personas altamente efectivas. Paidos: Barcelona.Cyrulnik, B. (2011). Morirse de vergüenza.Barcelona: Debate.Davivienda. (2013). DaviPlata. Recuperado de https://productos.davivienda.com/PersonasyFamilias/DaviPlata.aspxDepartamento de Prosperidad Social [DPS]. (2012). Crónica “Merquemos Juntos”, alternativa de esperanza para familias desplazadas del Magdalena Medio. Recuperado de http://www.dps.gov.co/contenido/contenido.aspx?conID =6706&catID=127Felber, C. (2012). La economía del bien común. Barcelona: Deusto.Felber, C. (01 de septiembre de 2013). Un mundo sin capitalismo. El país, España. Recuperado de http://internacional.elpais.com/internacional/2013/08/30/actuali-dad/1377859146_576653.htmlFrankl, V. (1991). Hombres en busca de sentido. Barcelona: Herder.Henao, M., Borja, W., Mantilla, J., Garcia, L., & Ordoñez., F. (2014). Reporte trimestral de inclusión financiera (Informe técnico). Recuperado del sitio de internet de Asociación Bancaria y de Entidades Financieras (Asobancaria): http://www.asobancaria.com/portal/pls/portal/docs/1/4394197.PDF.Kotler, P., Hessekiel, D., & Lee, N. (2013). Lo bueno Funciona: “explica cómo las iniciativas de marketing social construyen un mundo mejor y favorecen la cuenta de resultados”. Bogotá: ediciones de la U.Kotliarenco, M. A., & Cáceres, I. (2011). Estado del arte en Resiliencia III. Diplomado en promoción de la parentalidad positiva. Estrategias de evaluación e intervención eco-sistémica. Recuperado de https://www.uai.edu.ar/transferencia-universi-taria/aprendizajeyservicio/ESTADO%20DE%20ARTE%20EN%20RESILIEN-CIA%20%20Organizacion%20Paname-ricana%20de%20la%20Salud%20%20Organizacion%20Mundial%20de%20la%20Salud.pdfLatorre, E. L. (enero, 2010). Comunicación, Memoria y Resiliencia. Estudio de la memoria de las víctimas del conflicto armado en el Departamento del Magdalena: presentificación, visibilización, catarsis y resiliencia. Prolegómenos. Derechos y Valores 13(25), 95-109.León, M., Baptista, M., & Contreras, H (mayo, 2012). La innovación social en el contexto de la responsabilidad social empresarial. Fórum Empresarial, 17(1), 31-63.Licandro, O. (julio, 2009). Negocios inclusivos: una estrategia eficiente de Responsabilidad Social Empresarial para colaborar en la lucha contra la pobreza. Revista Plaza financiera, 8(1), 90.Licandro, O., & Pardo, L. (2013). Experiencias de negocios inclusivos en el Uruguay. Montevideo: Universidad Católica del Uruguay; Fundación AVINA.Márquez, P., Reficco, E., & Berger, G. (junio, 2009). Negocios inclusivos en América Latina. Harvard Bussines Review, 87(5), 28-38.Merquemos Juntos (2013). Merquemos Juntos. Asociación de desarrollo comunitario. (párr. 4). Recuperado de http://www.etpbarranca.org/merquemosjuntos/Archi-vos /Hicimos.htmlPorter, M., & Kramer, M. (enero, 2011). La creación de valor compartido. Revista Harvard Business Review América Latina. Recuperado de http://www.filantropiatransformadora.org/attachments/article/198/Sha-red%20Value%20in%20Spanish.pdfPrahalad, C. K. (2008). La oportunidad de negocios en la base de la pirámide: Un modelo de negocio rentable, que sirve a las comunidades más pobres. Bogotá: Grupo Editorial Norma.Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo –[PNUD]. (2010). Rutas, caminos y experiencias de nuestra gente del Magdalena Medio. Bogotá: Corporación de Desarrollo y Paz del Magdalena Medio.Sandel, M. (2011). Justicia: ¿hacemos lo que debemos?. Barcelona: Debate.Sandel, M. (2013). Lo que el dinero no puede comprar: los límites morales del mercado. Barcelona: Debate.Schneider, B. (2007). Resiliencia: cómo construir empresas en contextos de inestabilidad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.Seligman, M. (2005). La auténtica felicidad. Barcelona: Ediciones B Senge, P. (1999). La Quinta Disciplina: cómo impulsar el aprendizaje en la organización inteligente. Barcelona: Granica.Senn, A. (2008). El nuevo paradigma de los mercados financieros. Barcelona: Alianza Editorial.Silva, V. (2009). Negocios Inclusivos o de base de pirámide: una oportunidad de desarrollo en el marco de la Responsabilidad social corporativa. Documento No.1, Programa de ética empresarial y económica, Universidad Alberto Hurtado, Chile.Singer, P. (1995). Ética para vivir mejor. Barcelona: Ariel.Soros, G. (2008). El nuevo paradigma de los mercados financieros. Barcelona: Taurus.Stiglitz, J. (2012). El precio de la desigualdad. Barcelona: Taurus.Yunus, M. (2011). Las empresas sociales. Barcelona: Paidos.Zolli, A., & Healy, A. (2012). Resiliencia: por qué las cosas vuelven a su lugar. Bogotá: Carvajal Educación.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades1528197212Caracterización de dos experiencias exitosas de negocios inclusivos en Colombia.Characterization of two successful experiences in inclusive business in Colombia.Negocios - Aspectos sociales - Colombia - Estudio de casosResponsabiblidad social de los negocios - Colombia - Estudio de casosresponsabilidad social empresarialnegocios inclusivosresponsabilidad social empresarialeconomía del bien comúnresiliencia empresarialnegocios en la base de la pirámideinclusive businesscorporate social responsibilitycommon good economycorporate resiliencebusiness at the base of the pyramidhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTartículo de revistaCC-LICENSElicense_urlapplication/octet-stream49https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/1/license_url4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD51open accesslicense_textapplication/octet-stream21328https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/2/license_text683d9883b2ad62ac3b8bafc566b2e600MD52open accesslicense_rdfapplication/octet-stream23148https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/3/license_rdf9da0b6dfac957114c6a7714714b86306MD53open accessLICENSElicense.txttext/plain1161https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/4/license.txt97a964ad860602f11de1a47e333f3c18MD54open accessORIGINALCaracterizacion de dos experiencias exitosas de negocios.htmlCaracterizacion de dos experiencias exitosas de negocios.htmlartículotext/html238https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/508/5/Caracterizacion%20de%20dos%20experiencias%20exitosas%20de%20negocios.html8e06406dd6f53a0e15671fcdfee42154MD55open access11232/508oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/5082021-08-26 11:15:00.839open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.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