La constitucionalización de los derechos del consumidor en Colombia: un análisis desde los derechos sociales fundamentales.

This article provides an analysis for a proper constitutional categorization of consumer rights in Colombia and the identification of each of the elements; acts and relationships that truly integrate the consumer relations; which in turn demand; by their own nature; an individual ownership; to ensur...

Full description

Autores:
Herrera Tapias, Beliña
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/288
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.127
http://hdl.handle.net/11232/288
Palabra clave:
Protección del consumidor - Colombia
Derechos del consumidor - Colombia
Consumidores - Colombia
Economía
titularidad
consumidor
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derechos colectivos.
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Rights
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License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
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description This article provides an analysis for a proper constitutional categorization of consumer rights in Colombia and the identification of each of the elements; acts and relationships that truly integrate the consumer relations; which in turn demand; by their own nature; an individual ownership; to ensure a decent standard of consumption; in which the dignity of each person requires respect for personal and economic freedom; satisfying the social order in the sense of allowing the domain of a minimum living space and socioeconomic status to the individuals so facilitating a harmonious and balanced coexistence in terms of production; marketing; distribution and procurement of goods and services.
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Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 13 (25), 33-48.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.127instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/288This article provides an analysis for a proper constitutional categorization of consumer rights in Colombia and the identification of each of the elements; acts and relationships that truly integrate the consumer relations; which in turn demand; by their own nature; an individual ownership; to ensure a decent standard of consumption; in which the dignity of each person requires respect for personal and economic freedom; satisfying the social order in the sense of allowing the domain of a minimum living space and socioeconomic status to the individuals so facilitating a harmonious and balanced coexistence in terms of production; marketing; distribution and procurement of goods and services.Este artículo se constituye de un análisis para una adecuada categorización constitucional del derecho del consumo en Colombia y de la identificación de cada uno de los elementos; actos y relaciones que en verdad integran las relaciones de consumo, las cuales a su vez demandan por su naturaleza misma; una titularidad individual; que asegure un estándar de consumo digno; en la que la dignidad de cada sujeto exige respeto a la libertad personal y económica; satisfacer al orden social en el sentido de permitirle el dominio de un espacio vital mínimo y un estatus socioeconómico que facilite a los individuos una convivencia armoniosa y equilibrada en lo que se refiere a la producción; comercialización; distribución y adquisición de bienes y servicios.16Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, vol. 13, núm. 25 (2013)Abramovich, V., & Courtis, C. (2002). Los Derechos Sociales como Derechos Exigibles. Madrid: Trotta.Alexy, R. (1995). Recht, Vernunft, Diskurs (2da ed.) (Trad. Jorge Seña). Barcelona: Gedisa.Alexy, R. (2003). Los Derechos Fundamentales en el Estado Constitucional Democrático (Trad. A. García). Madrid: Trotta.Alpa, G. (2004). Derecho del consumidor. Lima: Gaceta Jurídica.Arango, R. (2005). El Concepto de Derechos Sociales Fundamentales. Bogotá: Legis.Bassols Coma, M. (1985). Constitución y Sistema Económico. Madrid: Tecnos.Baudrillard, J. (1970). La Sociedad de Consumo. Madrid: Siglo XXI.Benjamin, A. (1993). El Derecho del Consumidor. Buenos Aires: Editorial Astrea.Bidart, G. (1995). Tratado elemental de derecho constitucional argentino. Buenos Aires: Ediar.Bidart, G. (2000). Manual de la constitución reformada (3a ed.). Buenos Aires: Ediar.Borja, R. (1997). Enciclopedia de la Política. México: Fondo de Cultura Económica.Castro De, B. (1993). Los Derechos Económicos, Sociales y Culturales. 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