La comunidad raizal: elementos para una reflexión jurídica a partir de un discurso étnico.
The recognition of the ethnic groups by the Colombian Constitution of 1991; accounts for part of multiculturalism discussed by the Constituent Assembly. Since then; Colombia has made significant efforts to issue rules in accordance with constitutional and international principles; seeking the protec...
- Autores:
-
Torres Villarreal, María Lucía
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
- Idioma:
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- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.90
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- Palabra clave:
- Grupos étnicos - Aspectos jurídicos - San Andrés y Providencia (Islas, Colombia)
Participación política - San Andrés y Providencia (Islas, Colombia)
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The recognition of the ethnic groups by the Colombian Constitution of 1991; accounts for part of multiculturalism discussed by the Constituent Assembly. Since then; Colombia has made significant efforts to issue rules in accordance with constitutional and international principles; seeking the protection of the rights of ethnic communities existing in the country. However; the situation of the actual raizal does not account for this; because although the Constitution recognizes them as an ethnicity; subsequent legislative development does not evidence it. The political participation of native islanders; in its expression as a value; principle and constitutional law; has not been guaranteed just as it happened with other ethnicities. |
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Since then; Colombia has made significant efforts to issue rules in accordance with constitutional and international principles; seeking the protection of the rights of ethnic communities existing in the country. However; the situation of the actual raizal does not account for this; because although the Constitution recognizes them as an ethnicity; subsequent legislative development does not evidence it. The political participation of native islanders; in its expression as a value; principle and constitutional law; has not been guaranteed just as it happened with other ethnicities.El reconocimiento de las etnias colombianas que hace de la Constitución de 1991 da cuenta del elemento de diversidad cultural analizado por la Asamblea Constituyente. Desde ese momento; Colombia ha hecho un importante esfuerzo por expedir normas acordes a los principios constitucionales e internacionales; en procura de la protección de los derechos de las comunidades étnicas existentes en el territorio nacional. Sin embargo; la situación de la comunidad raizal no es reflejo de ello; pues si bien la Carta Política la reconoce como etnia; el desarrollo legislativo posterior no lo evidencia así. La participación política de los raizales; en su expresión como valor; principio y derecho constitucional; no ha sido garantizada de la misma manera que ha sucedido respecto de otras etnias.22Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 12, núm. 22 (2012)Agudelo, C. (2002). Multiculturalismo en Colombia: Política, inclusión y exclusión de poblaciones negras. Recuperado el 29 de diciembre de 2011 desde http:// www.iidh.ed.cr/comunidades/diversidades/docs/div_enlinea/multiculturalismoenco-lombia,%20carlosagudelo.htm (El texto constituye una versión resumida de la te-sis doctoral del autor).África en Colombia, San Andrés, Providencia y Santa Catalina. (n.d.). Recuperado el 28 de febrero de 2012 desde http://www.colombiaaprende.edu.co/html/etnias/1604/article-82644.html.Archipiélagos de San Andrés, Providencia y Santa Catalina buscan autogobierno. (n.d.). Recuperado el 10 de enero de 2012 desde http://afroudea.blogspot.com/2009/08/archAssies, W. (2005). El multiculturalismo latinoamericano al inicio del siglo XXI. Recuperado el 24 de enero de 2012 desde http://www.odg.cat/documents/formacio/24abril_Sal-vador_Marti.pdfCano, A. (2005, 9 de mayo). Los raizales sanandresanos: realidades étnicas y discurso político. 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