Humanismo cívico: sus nudos conceptuales (II)
Civic Humanism relates a new way of thinking and living when it comes to politics: a humane wayof living in the city. It revindicates the human being and constitutes the profound theory and practice that focus on recuperating the essential dignity of humans as spiritual creatures, open to transcende...
- Autores:
-
Irizar, Liliana Beatríz
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2007
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/16578953.775
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- Palabra clave:
- Humanismo
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Dignidad
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Civic Humanism relates a new way of thinking and living when it comes to politics: a humane wayof living in the city. It revindicates the human being and constitutes the profound theory and practice that focus on recuperating the essential dignity of humans as spiritual creatures, open to transcendence and in possession of an innate capacity to exercise free will. In other words, creators of human plenty. But for Civic Humanism, this plenty or good life is attainable only through the education offreedom that is attained through the acquisition of intellectual and ethical virtues; virtues that havebeen learned and exercised in the fertile environment of love and friendship. |
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It revindicates the human being and constitutes the profound theory and practice that focus on recuperating the essential dignity of humans as spiritual creatures, open to transcendence and in possession of an innate capacity to exercise free will. In other words, creators of human plenty. But for Civic Humanism, this plenty or good life is attainable only through the education offreedom that is attained through the acquisition of intellectual and ethical virtues; virtues that havebeen learned and exercised in the fertile environment of love and friendship.El humanismo cívico se presenta como un nuevo modo de pensar y vivir la política. Un modo humano de habitar en la ciudad. Ahora bien; la reivindicación de lo humano que constituye su entraña teórica y práctica se cifra en que se esfuerza en recuperar la dignidad esencial del ser humano como criatura corpóreo-espiritual; abierta a la trascendencia y en posesión de una capacidad innata de ejercer actos libres y liberadores; es decir; configuradores de su plenitud humana. Pero para el humanismo cívico; tal plenitud o vida buena sólo es alcanzable a través de la educación de la libertad que se consigue con la adquisición de virtudes intelectuales y éticas, virtudes aprendidas y ejercitadas en el ambiente fértil de las comunidades de amistad14Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 7, núm. 13 (2007)Aristóteles (1978). Acerca del alma. Tr. Tomás Calvo Martínez, Madrid, Gredos.Aristóteles (1981). Política.Trad. J. Palli Bonet, Barcelona, Bruguera.Aristóteles (1993). Ética Nicomáquea. Tr. J.Palli Bonet, Madrid, Gredos.Berlín, I. (2001). Dos conceptos de libertad,Tr. A. Rivero, Madrid, Alianza.Innerarity, D. (2002). La transformación de la política, Barcelona, Península.Llano, A. (1981). Libertad y sociedad; en Ética y política en la sociedad democrática, Madrid, Espasa-Calpe.Llano, A. (1985).El futuro de la libertad; Pamplona, EUNSA. Llano, A. (1988). La nueva sensibilidad; Madrid, Espasa-CalpeLlano A. (1999). Humanismo cívico, Barcelona, Ariel. Llano, A. (2001). Sueño y vigilia de la razón; Pamplona, EUNSA.Llano, A. (2001). El diablo es conservador; Pamplona, EUNSALlano, A. (2002). Humanismo cívico y formación ciudadana, publicado en La educación cívica hoy. Una aproximación interdisciplinar, Concepción Naval y Javier Las palas(Eds.), Pamplona, EUNSA.Llano, A., (2003). La vida lograda, Barcelona, Ariel.Llano, A. (2007). Cultura y pasión; Pamplona, EUNSA, 2007.Llano, A. (2007). En busca de la trascendencia. Encontrar a Dios en el mundo actual; Barcelona, Ariel.Macintyre, A., (2001). Animales racionales y dependientes. Por qué los seres humanos necesitamos las virtudes. Tr. B. Martínez de Murguía, Barcelona, PaidósRof Carballo, J. (1988). Violencia y ternura,Madrid, Espasa-Calpe.Ronhaimer, M. (1997). La filosofía politica di Thomas Hobbes; Roma, Armando Editore.Santo Tomás de Aquino (1950-1964). Suma teológica, Texto latino de la edición crítica Leonina, Trad. y anotaciones por una comisión de los PP. Dominicos presidida por F. Barbado Viejo O.P., l6 vol., Madrid.Santo Tomás de Aquino (2001). Comentario a la Política de Aristóteles; Tr . A. Mallea, Pamplona, EUNSA.Spaemann, R. (1980). Crítica de las utopías políticas, Pamplona, EUNSA.Spaemann, R. (2004). Europa: ¿Comunidad de valores u ordenamiento jurídico?; Madrid, Fundación Iberdrola.Spaemann, R. (2007). Ética, política y cristianismo; Tr . J.M. Barrio y R. Barrio, Madrid, Ediciones Palabra.Tocqueville, A. (1957/2000). La democracia en América, Trad.L.Cuéllar, México, Fondo de Cultura Económica.Aristóteles (1978). Acerca del alma. Tr. Tomás Calvo Martínez, Madrid, Gredos.Aristóteles (1981). Política.Trad. J. Palli Bonet, Barcelona, Bruguera.Aristóteles (1993). Ética Nicomáquea. Tr. J. Palli Bonet, Madrid, Gredos.Berlín, I. (2001). Dos conceptos de libertad, Tr . A. Rivero, Madrid, Alianza.Innerarity, D. (2002). La transformación de la política, Barcelona, Península.Llano, A. (1981). Libertad y sociedad; en Ética y política en la sociedad democrática, Madrid, Espasa-Calpe.Llano, A. (1985).El futuro de la libertad; Pamplona, EUNSA. Llano, A. (1988). La nueva sensibilidad; Madrid, Espasa-Calpe.Llano A. (1999). Humanismo cívico, Barcelona, Ariel. Llano, A. (2001). Sueño y vigilia de la razón; Pamplona, EUNSA.Llano, A. (2001). El diablo es conservador; Pamplona, EUNSA.Llano, A. (2002). Humanismo cívico y formación ciudadana, publicado en La educación cívica hoy. Una aproximación interdisciplinar, Concepción Naval y Javier Laspalas (Eds.), Pamplona, EUNSA.Llano, A., (2003). La vida lograda, Barcelona, Ariel.Llano, A. (2007). Cultura y pasión; Pamplona, EUNSA, 2007.Llano, A. (2007). En busca de la trascendencia. Encontrar a Dios en el mundo actual; Barcelona, Ariel.Macintyre, A., (2001). Animales racionales y dependientes. Por qué los seres humanos necesitamos las virtudes. Tr. B. Martínez de Murguía, Barcelona, PaidósRof Carballo, J. (1988). Violencia y ternura, Madrid, Espasa-Calpe.Ronhaimer, M. (1997). La filosofía politica di Thomas Hobbes; Roma, Armando Editore.Santo Tomás de Aquino (1950-1964). Suma teológica, Texto latino de la edición crítica Leonina, Trad. y anotaciones por unacomisión de los PP. Dominicos presidida por F. Barbado Viejo O.P., l6 vol., Madrid.Santo Tomás de Aquino (2001). Comentario a la Política de Aristóteles; Tr . A. Mallea, Pamplona, EUNSA.Spaemann, R. (1980). Crítica de las utopías políticas, Pamplona, EUNSA.Spaemann, R. (2004). Europa: ¿Comunidad de valores u ordenamiento jurídico?; Madrid, Fundación Iberdrola.Spaemann, R. (2007). Ética, política y cristianismo; Tr . J.M. Barrio y R. Barrio, Madrid, Ediciones Palabra.Tocqueville, A. (1957/2000). La democracia en América, Trad.L. Cuéllar, México, Fondo de Cultura Económica.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades713211224Humanismo cívico: sus nudos conceptuales (II)HumanismoAntropología filosóficaÉticaDignidadantropología humanistadignidad personaleducación de la libertadvida buenavirtudesbien comúnhumanismo cívicohuman dignityhumanist anthropologyeducation of freedomflourishing lifevirtuescommongoodcivic humanismhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALHumanismo civico sus nudos conceptuales.htmlHumanismo civico sus nudos conceptuales.htmlartículotext/html238https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/357/1/Humanismo%20civico%20sus%20nudos%20conceptuales.html81f0e33e0478b7d20c515091b798afcaMD51open access11232/357oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/3572021-10-19 14:43:12.565open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu |