La hermenéutica y la fenomenología en la investigación en Ciencias Humanas y Sociales.
This article of reflection problematizes the relationships between phenomenology and hermeneutics as epistemic places of research work through a documentary approach built in two phases. First, the text reflects on the terminological use present in the paradigms, approaches, epistemological perspect...
- Autores:
-
Pérez Vargas, John Jairo
Nieto Bravo, Johan Andrés
Santamaría Rodríguez, Juan Esteban
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
- Idioma:
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- Acceso en línea:
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http://hdl.handle.net/11232/1369
- Palabra clave:
- Hermenéutica
Fenomenología
Investigación
Hermeneutics
Phenomenology
Research
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This article of reflection problematizes the relationships between phenomenology and hermeneutics as epistemic places of research work through a documentary approach built in two phases. First, the text reflects on the terminological use present in the paradigms, approaches, epistemological perspectives and research methods, thereby identifying that there is no unique criteria in its references and approaches in the research methodology treaties analyzed. In the same way, it is evident that there are methodological proposals that include phenomenology and hermeneutics in a complementary, articulated or isolated way without allowing precise places of unders-tanding that allow placing their application in research. Based on the foregoing, the second phase proposes an individual approach to the background and understandings of phenomenology and hermeneutics, identifying particularities that characterize them, possible theoretical-practical differences and approaches that can be establi-shed for their relevance from the framework Epistemic and methodological research in social human sciences. |
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Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 19(37), 21-30.1657-8953https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2019.2/a09instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/1369This article of reflection problematizes the relationships between phenomenology and hermeneutics as epistemic places of research work through a documentary approach built in two phases. First, the text reflects on the terminological use present in the paradigms, approaches, epistemological perspectives and research methods, thereby identifying that there is no unique criteria in its references and approaches in the research methodology treaties analyzed. In the same way, it is evident that there are methodological proposals that include phenomenology and hermeneutics in a complementary, articulated or isolated way without allowing precise places of unders-tanding that allow placing their application in research. Based on the foregoing, the second phase proposes an individual approach to the background and understandings of phenomenology and hermeneutics, identifying particularities that characterize them, possible theoretical-practical differences and approaches that can be establi-shed for their relevance from the framework Epistemic and methodological research in social human sciences.Este artículo de reflexión problematiza las relaciones entre la fenomenología y la hermenéutica como lugares epistémicos del quehacer investigativo por medio de un abordaje documental construido en dos fases. En primer lugar, el texto reflexiona alrededor del uso terminológico presente en los paradigmas, enfoques, perspecti-vas epistemológicas y métodos investigativos, identificando con ello que no existe unicidad de criterios en sus referencias y aproximaciones en los tratados de me-todología de la investigación analizados. De igual manera, se evidencian que hay propuestas metodológicas que comprenden la fenomenología y la hermenéutica de manera complementaria, articulada o aislada sin permitir con ello lugares precisos de comprensión que permitan situar su aplicación en la investigación. En razón de lo anterior, la segunda fase propone una aproximación individual a los antecedentes y comprensiones de la fenomenología y la hermenéutica, identificado particularidades que les caracterizan, posibles diferencias teórico-prácticas y aproximaciones que se pueden establecer de cara a su relevancia desde el marco epistémico y metodológico de la investigación en las ciencias humanas y sociales.10Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 19, núm. 37 (2019)Bolaños, R. (2015). Elementos de hermenéutica y fenomeno-logía para un diálogo metodológico entre las ciencias. Revista Sophia, 19, 25-46. doi: 10.17163/soph.n19.2015.01Caimi, M. (coord.) (2017) Diccionario de la filosofía crítica kantiana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.Castillo, E. (2000). La fenomenología interpretativa como alternativa apropiada para estudiar los fenómenos humanos. Revista en Educación y Enferme-ría, 18(1), 27-35.Comte, A. (1984). Discurso del espíritu positivo (2.ª Ed.). Madrid, España: Alianza Editorial.Droysen, J. G. (1983). Histórica: lecciones sobre la enci-clopedia y metodología de la historia. Barcelona, España: Alfa.Espina, M. (2003). Complejidad y pensamiento social. En L. Carrizo, M. Espina, J. Klein. Transdisciplinariedad y complejidad en el análisis social. París, Francia: UNESCOFerreyra, H., y Caelles, S. (2010). Más allá del paradigma del consenso y del conflicto: el modelo del encuentro educativo. En H. Ferreyra (Ed.), Actualidad y campo pedagógico. Textos con el pretexto de habilitar el debate. Bogotá, Colombia: USTA. doi: 10.15332/s2011-8643.2009.0005.02Ferreyra, H., y Blanas, G. (2011). Introducción. En O. Parra, El Placer de conocer investigando. (pp. 9-19). Bogotá: USTA.Gurdián, A. (2007). El paradigma cualitativo en la inves-tigación Socio-Educativa. Costa Rica: CECC-AECI.Gutiérrez, G. (1986). Cap. II - Metodología de las Ciencias Sociales II (pp. 139-165). México: HarlaHerrera, D. (2003). Fenomenología y hermenéutica. Revista de la Facultad de Artes y Humanidades,(17), 1-15.Husserl, E. (1992). Invitación a la fenomenología. España: Paidós Ibérica.Husserl, E. (1994). Problemas fundamentales de la feno-menología. Madrid, España: Alianza.Mardones, J. (2005). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Bogotá D.C., Colombia: Editorial Anthropos.Marín, J. (2006). La investigación en educación y peda-gogía. Sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Bogotá, Colombia: USTA.Martínez, J. (2011).Métodos de investigación cualitativa.Silogismos de investigación, (08), 1-43.Mieles, M., Tonon, G., y Alvarado, S. (2012). Investigación cualitativa: el análisis temático para el tratamiento de la información desde el enfoque de la fenomenología social. Universitas humanística,74, 195-225.Nieto, J. A. (2017). Hacia una didáctica del sentido. Di-dácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas. Revista In-teramericana de Educación, Pedagogía y Estudios Culturales, 10(1), 173-195. doi: 10.15332/s1657-107X.2017.0001.07Noratto, J., y Suárez, G. (2007). La racionalidad hermenéutica en teología. En G. Baena, D. Martínez, V. Martínez, J. Noratto y G. Suárez (Eds.), Los métodos en teología. Bogotá, Colombia: Facultad de Teología. Pontificia Universidad Javeriana.Páramo, P. (Comp.) (2011). La investigación en ciencias sociales: estrategias de investigación. Bogotá, Colombia: Universidad Piloto de Colombia.Parra, O. (2011). El placer de conocer investigando. Gestión del Conocimiento. Bogotá, Colombia: USTA.Ricoeur, P. (1990). Freud: Una interpretación de la cultura. (8.ª Ed.). Bogotá: Siglo XXI Editores.Ricoeur, P. (2000). Narratividad, fenomenología y her-menéutica. Revista Análisis, 25, 189-207.Ricoeur, P. (2003). El conflicto de las interpretaciones.Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica de Argentina.Ritzer, G. (1998). Teoría sociológica contemporánea.Madrid, España: McGraw-Hill.Rivadeneira, E. (2015). Comprensión teórica y proceso metodológico de la investigación cualitativa. Crescendo, 6(2), 169-183. doi: 10.21895/incres.2015.v6n2.16Sandín, E. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid, España: Mc Graw and Hill Interamericana.Sotolongo, P., y Delgado, C. (2006). La revolución con-temporánea del saber y la complejidad social. Hacia unas ciencias sociales de nuevo tipo. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.Tadeo, J. (2011). Fenomenología y hermenéutica como epistemología de la investigación. Revista Paradigma, 32(2), 7-22.Valera, R. (2008). Acercamiento a la problemática ac-tual de los estudios sociales. Curso: Participación ciudadana y educación popular, confluencias y desafío en el espacio asociativo latinoamericano. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.Revista: Civilizar Ciencia Sociales y Humanidades19372130La hermenéutica y la fenomenología en la investigación en Ciencias Humanas y Sociales.The hermeneutics and phenomenology in research in Human and Social SciencesHermenéuticaFenomenologíaInvestigaciónHermeneuticsPhenomenologyResearchciencias humanas y socialesmetodología de la investigaciónhuman and social sciencesresearch methodologyhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTartículo de revistaORIGINALLa hermeneutica y la fenomenología.htmlLa hermeneutica y la fenomenología.htmlartículotext/html245https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1369/1/La%20hermeneutica%20y%20la%20fenomenolog%c3%ada.htmlaee24a8f5a414c9ae4c80990a1e8010eMD51open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81180https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1369/2/license.txt08af4d860568f825b35a06c69dc734dcMD52open access11232/1369oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/13692021-07-08 11:43:46.148open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.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 |