La disolución de la categoría de identidad: la aproximación deconstructiva del pensamiento de Nancy Fraser

Nancy Fraser; American philosopher; argues that claims for recognition of difference push at present; many social conflicts in the world and cover a wide range of aspirations; from the emancipation to the more openly roundly rejected. This multiplicity of movements seeking to express their demands t...

Full description

Autores:
González, María Nohemí
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/217
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.14
http://hdl.handle.net/11232/217
Palabra clave:
Fraser, Nancy - Pensamiento filosófico
Justicia (Filosofía)
Justicia social
Sociología
Feminismo
identidad
reconocimiento
redistribución
estatus
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status
Rights
openAccess
License
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description Nancy Fraser; American philosopher; argues that claims for recognition of difference push at present; many social conflicts in the world and cover a wide range of aspirations; from the emancipation to the more openly roundly rejected. This multiplicity of movements seeking to express their demands through the language of recognition. Today; the claim of identity supplants class interest and makes it the best means of social mobilization. This new vision requires to Guild an intellectual and practical enterprise; which must be the dissolution of the concept of identity as a category of social analysis. The author proposes the model s status as an alternative model in this configuration. What requires recognition is not group-specific identity but the status of individual members of a group as full participants in social interaction. To participate fully in a social group requires a new model of justice that has the capacity to sustain the lack of recognition and cultural value can not be understood apart from economic conditions and can not block the distribution of wealth. Also economic reasons; such as income distribution; counts as subtext for the recognition. Only considering both dimensions simultaneously it is possible to determine what prevents equal participation in a particular case. This is achieved by analyzing the overlap between recognition and redistribution to determine what is the best way to remedy the injustice.
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What requires recognition is not group-specific identity but the status of individual members of a group as full participants in social interaction. To participate fully in a social group requires a new model of justice that has the capacity to sustain the lack of recognition and cultural value can not be understood apart from economic conditions and can not block the distribution of wealth. Also economic reasons; such as income distribution; counts as subtext for the recognition. Only considering both dimensions simultaneously it is possible to determine what prevents equal participation in a particular case. This is achieved by analyzing the overlap between recognition and redistribution to determine what is the best way to remedy the injustice.Nancy Fraser; filósofa norteamericana. Sostiene que reivindicaciones a favor del reconocimiento de la diferencia impulsan; en la actualidad; muchos de los conflictos sociales en el mundo y abarcan una amplia gama de aspiraciones; desde las más abiertamente emancipadoras hasta las más rotundamente rechazables. Esta multiplicidad de movimientos busca expresar sus reivindicaciones mediante el lenguaje del reconocimiento. Hoy; la reivindicación de la identidad suplanta el interés de clase y lo convierte en el mejor medio de movilización social. Esta nueva visión requiere construir una empresa intelectual y práctica; la cual debe ser la disolución del concepto de identidad como una categoría de análisis social. La autora propone el modelo del estatus como un modelo alternativo en esta configuración. Lo que precisa de reconocimiento no es la identidad específica de grupo sino la condición de los miembros individuales del mismo; como plenos participantes en la interacción social. Para participar plenamente de un grupo social se requiere de un nuevo modelo de justicia que tenga la capacidad de sustentar que la falta de reconocimiento y de valor cultural no puede entenderse al margen de las condiciones económicas y no puede abstraerse de la distribución de las riquezas. Asimismo razones económicas; tales como la repartición de los ingresos; cuentan como subtextos relativos al reconocimiento. Únicamente considerando ambas dimensiones simultáneamente es posible determinar lo que impide la participación igualitaria en un caso específico. Esto se logra analizando la superposición entre reconocimiento y redistribución para establecer cuál es el mejor modo de remediar la injusticia.10Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 10, núm. 18 (2010)Bautman, Z. (2005). Identidades. Buenos Aires, Losada.Bourdieu, P. (1999). La miseria del mundo. Barcelona, Akal.De Beauvoir, S. (2005). El segundo sexo. Madrid, Cátedra.Hegel, F. (1981). Fenomenología del espíritu. Madrid, Fondo de Cultura Económica.Honneth, A. (1997).La lucha por el reconocimiento: Por una gramática moral de los conflictos sociales. Barcelona, Crítica.Honneth, A. (2007). Reificación. Buenos Aires, Katz Editores.Osborne, R. (2005). ‘Debates en torno al feminismo cultural’ en Amorós, C. y De Miguel, A.(Eds.): Teoría Feminista: de la Ilustración a la Globalización. Madrid, Minerva Ediciones.Rawls, J. (1999). Teoría de la justicia. México: Fondo de Cultura Económica.Sauerwald, G. (2008). Reconocimiento y liberación: Axel Honneth y el pensamiento latino-americano. Berlin, LIT Verlag.Taylor, C. (2006). Imaginarios Sociales Modernos. Barcelona, Paidós.Taylor, C. (2009). El multiculturalismo y “la política del reconocimiento”. USA, Fondo de Cultura Económica.Young, I. M. (1998). ‘Categorías irregulables. Una crítica de la teoría de sistemas duales de Nancy Fraser’, Utopías vol. 2 pp. 176-177.Fraser, N. (1990). ¿Qué tiene de crítica la teoría crítica?. En Benhabib, S. y Cornell, D. (Eds.) Teoría feminista y teoría crítica. Trad. de A. Sánchez. Valencia, Alfons el Magnànim.Fraser, N. (1996). ‘Redistribución y reconocimiento: Hacia una visión integrada de justicia del género’. Revista internacional de Filosofía Política, Nº. 8.Fraser, N. (1997). Iustitia Interrupta. Trad. de M. Holguín e I. C. Jaramillo. Colombia, Siglo del Hombre Editores.Fraser, N. (2000). ‘Nuevas reflexiones sobre el reconocimiento, New Left N.º 4.Fraser, N. (2006). Redistribución o reconocimiento: Un debate filosófico. Madrid, Morata.Fraser, N. (1989). Unruly Practices. Minneapolis, University of Minnesota Press.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades10186574La disolución de la categoría de identidad: la aproximación deconstructiva del pensamiento de Nancy FraserDissolution of the category of identity: the deconstructive approach of the thought of Nancy FraserFraser, Nancy - Pensamiento filosóficoJusticia (Filosofía)Justicia socialSociologíaFeminismoidentidadreconocimientoredistribuciónestatusidentityrecognitionredistributionstatushttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALLa disolucion de la categoria de identidad.htmlLa disolucion de la categoria de identidad.htmlartículotext/html236https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/217/1/La%20disolucion%20de%20la%20categoria%20de%20identidad.htmlc98d96262866aaf9066a29977a73cab1MD51open access11232/217oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/2172022-01-07 10:24:18.133open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu