La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.

Metaphysics after being ignored for years has returned to the center of the stage in contemporary philosophy. Thomas Aquinas has lived a very similar story; which gave birth to analytical Thomism. Despite the work done in this line of research; the metaphysics of Aquinas has been heavily ignored. Ho...

Full description

Autores:
Pérez, Alejandro
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/297
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.136
http://hdl.handle.net/11232/297
Palabra clave:
Metafísica
Filosofía contemporanea
Lowe, E. J. - Pensamiento filosófico
Tomás de Aquino, Santo - Pensamiento filosófico
Tomismo
Tomás de Aquino
metafísica
esencialismo
tomismo analítico
E. J. Lowe
Thomas Aquinas
metaphysics
essentialism
analytical Thomism
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
id sergioarb2_0d0344eb4406aafa82b42b6091153fa0
oai_identifier_str oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/297
network_acronym_str sergioarb2
network_name_str Repositorio U. Sergio Arboleda
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Metaphysics as the Science of Essence: E. J. Lowe and Thomas Aquinas.
title La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.
spellingShingle La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.
Metafísica
Filosofía contemporanea
Lowe, E. J. - Pensamiento filosófico
Tomás de Aquino, Santo - Pensamiento filosófico
Tomismo
Tomás de Aquino
metafísica
esencialismo
tomismo analítico
E. J. Lowe
Thomas Aquinas
metaphysics
essentialism
analytical Thomism
title_short La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.
title_full La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.
title_fullStr La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.
title_full_unstemmed La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.
title_sort La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.
dc.creator.fl_str_mv Pérez, Alejandro
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Pérez, Alejandro
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Metafísica
Filosofía contemporanea
Lowe, E. J. - Pensamiento filosófico
Tomás de Aquino, Santo - Pensamiento filosófico
Tomismo
topic Metafísica
Filosofía contemporanea
Lowe, E. J. - Pensamiento filosófico
Tomás de Aquino, Santo - Pensamiento filosófico
Tomismo
Tomás de Aquino
metafísica
esencialismo
tomismo analítico
E. J. Lowe
Thomas Aquinas
metaphysics
essentialism
analytical Thomism
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Tomás de Aquino
metafísica
esencialismo
tomismo analítico
E. J. Lowe
Thomas Aquinas
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv metaphysics
essentialism
analytical Thomism
description Metaphysics after being ignored for years has returned to the center of the stage in contemporary philosophy. Thomas Aquinas has lived a very similar story; which gave birth to analytical Thomism. Despite the work done in this line of research; the metaphysics of Aquinas has been heavily ignored. However; the metaphysics of Thomas Aquinas has an advantage; little discussed among Thomists and Tomasinos ; and it is the fact that it is essentialist metaphysics. So; in keeping with the work of metaphysical E. J. Lowe; who presents his metaphysics as serious essentialist it is shown here that the metaphysics of Aquinas has the same virtues of serious essentialism ; which allows to postulate it as a valid and plausible position for contemporary metaphysics.
publishDate 2013
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2013-07-01
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2015-07-22T21:13:55Z
2016-05-11T14:36:24Z
2017-05-16T17:10:00Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2015-07-22T21:13:55Z
2016-05-11T14:36:24Z
2017-05-16T17:10:00Z
dc.date.spa.fl_str_mv 2013
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Pérez, A. (2013). La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 13 (25), 177-188.
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 1657-8953
dc.identifier.doi.eng.fl_str_mv https://doi.org/10.22518/16578953.136
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
dc.identifier.repourl.*.fl_str_mv repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
dc.identifier.url.eng.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11232/297
identifier_str_mv Pérez, A. (2013). La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 13 (25), 177-188.
1657-8953
instname:Universidad Sergio Arboleda
reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/
url https://doi.org/10.22518/16578953.136
http://hdl.handle.net/11232/297
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 13, núm. 25 (2013)
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Aertsen, J. (2003). La filosofía Medieval y los Trascendentales, Un estudio sobre Tomás de Aquino. Pamplona: Universidad de Navarra.
Aquino De, T. (1990). Suma de Teología. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Aristóteles. (1982). Metafísica de Aristóteles. Madrid: Gredos.
Beuchot, M. (1992). La esencia y la existencia en la filosofía escolástica medieval, su repercusión en la filosofía analítica actual. México: Universidad Autónoma de México.
Chico, D. P., & Barroso, M. (2007), Pluralidad de la filosofía analítica. Madrid: Plaza y Valdés Editores.
Kenny, A. (2000). Tomás de Aquino y la mente.Barcelona: Herder.
Kerr, F. (2012). ¿Un tomismo analítico?. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 12(23),149-157.
dc.relation.references.lat.fl_str_mv Aquino De, T. (1889). Summa Theologiae. En Corpus Thomisctium. Recuperado de http://www.corpusthomisticum.org/sth0000.html
Aquino De, T. (1933). De ente et essentia. En Corpus Thomisticum. Recuperado de http://www.corpusthomisticum.org/oee.html.
Aquino De, T. (1971). In duodecim libros Meta-physicorum Aristotelis expositio. En Corpus Thomisticum. Recuperado de http://www.corpusthomisticum.org/cmp00.html
Aquino De, T. (1972). Quaestiones disputatae de veritate. En Corpus Thomisctium. Recuperado de http://www.corpusthomisti-cum.org/qdv10.html.
dc.relation.references.fre.fl_str_mv Berti, E. (2008). La notion de forme individuelle comme condition d’identité changeante. En: E. Carosella et al. (Eds.), L’identité changeante de l’individu (pp. 213-220). Paris: L’Harmattan.
Garcia, E. & Nef, F. (2007). Métaphysique contemporaine. Propriétés, mondes possibles et personnes. Paris: Vrin.
Lallement, D. J. (2001). Commentaire du De Ente et Essentia de Thomas d’Aquin.París: Pierre Téqui Éditeur.
Lowe, E. J. (2007). La métaphysique comme science de l’essence. En E. Garcia & F. Nef (Eds.), Métaphysique contemporaine. Propriétés, mondes possibles et personnes (pp. 815-117). Paris: Vrin. Recuperado de http://ontology.buffalo.edu/06/Lowe/Lowe.pdf.
Pouivet, R. (1997). Après Wittgenstein, saint Thomas. París: Presses Universitaires de France.
dc.relation.references.eng.fl_str_mv Dewan, L. (2005). On Anthony Kenny ́s Aquinas on Being. Nova et Vetera, 3, 335-400.
Dewan, L. (2006). Form and Being, Studies in Thomistic Metaphysics. Washington, D.C.: The Catholic University of American Press.
Ellis, B. (2001). Scientific Essentialism. Cambridge: Cambridge University Press.
Ellis, B. (2002). The Philosophy of Nature, A Guide to the New Essentialism. Chesham: Acumen.
Fine, K. (1994). Essence and Modality. Philosophical Pespectives, 8, 1-16.
Glock, H. J. (2008). What is Analytical Philosophy?. Cambridge: Cambridge University Press.
Kenny, A. (2002). Aquinas on Being. Oxford: Oxford University Press.
Klima, G. (2004). On Kenny on Aquinas on Being: A Critical Review of Aquinas on Being by Anthony Kenny. International Philosophical Quarterly, 44, 567-580.
Oderberg, D. S. (2007). Real Essentialism. New York: Routledge.
Stump, E. (2003). Aquinas. New York: Roudledge.
Tahko, T. (2012), Contemporary Aristotelian Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Press.
Wippel, J. F. (1982). “Essence and existence”. En N. Kretzmann, A. Kenny, J. Pinborg, & E. Stump (Eds.) The Cambridge History of Later Medieval Philosophy, From the Rediscovery of Aristotle to the Disintegration of Scholasticism 1100-1600(pp. 385-410). Cambridge: Cambridge University Press.
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades
dc.relation.citationvolumen.spa.fl_str_mv 13
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 25
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 177
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 188
dc.rights.license.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rights.acceso.spa.fl_str_mv Abierto (Texto Completo)
dc.rights.accesRights.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.*.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Abierto (Texto Completo)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 12
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Digital
dc.format.mimetype.eng.fl_str_mv application/pdf
dc.format.tipo.spa.fl_str_mv documentos
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Sergio Arboleda
institution Universidad Sergio Arboleda
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/297/1/La%20metafisica%20como%20la%20ciencia%20de%20la%20esencia%20E.J.%20Lowe%20y%20Tom%c3%a1s%20de%20Aquino.html
bitstream.checksum.fl_str_mv 0ea02a2040018cf420a55c3c9f0e9cca
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda
repository.mail.fl_str_mv dspace-help@myu.edu
_version_ 1814076315940159488
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Abierto (Texto Completo)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Pérez, Alejandro20132015-07-22T21:13:55Z2016-05-11T14:36:24Z2017-05-16T17:10:00Z2015-07-22T21:13:55Z2016-05-11T14:36:24Z2017-05-16T17:10:00Z2013-07-01Pérez, A. (2013). La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 13 (25), 177-188.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.136instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/297Metaphysics after being ignored for years has returned to the center of the stage in contemporary philosophy. Thomas Aquinas has lived a very similar story; which gave birth to analytical Thomism. Despite the work done in this line of research; the metaphysics of Aquinas has been heavily ignored. However; the metaphysics of Thomas Aquinas has an advantage; little discussed among Thomists and Tomasinos ; and it is the fact that it is essentialist metaphysics. So; in keeping with the work of metaphysical E. J. Lowe; who presents his metaphysics as serious essentialist it is shown here that the metaphysics of Aquinas has the same virtues of serious essentialism ; which allows to postulate it as a valid and plausible position for contemporary metaphysics.La metafísica después de ser ignorada por años ha regresado al centro de la escena en la filosofía contemporánea. Tomás de Aquino ha vivido una historia muy parecida; lo que dio nacimiento al tomismo analítico. A pesar de los trabajos desarrollados en esta línea de investigación; la metafísica del Aquinate ha sido fuertemente ignorada. Sin embargo; la metafísica de Tomás de Aquino tiene una ventaja; poco discutida entre los tomistas y tomasinos; y es la de ser una metafísica esencialista. Así; en armonía con el trabajo del metafísico E. J. Lowe; quien presenta su metafísica como esencialista seria ; se quiere mostrar que la metafísica del Aquinate tiene las mismas virtudes del esencialismo serio ; lo que permite postularla como una posición válida y plausible para la metafísica contemporánea.12Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 13, núm. 25 (2013)Aertsen, J. (2003). La filosofía Medieval y los Trascendentales, Un estudio sobre Tomás de Aquino. Pamplona: Universidad de Navarra.Aquino De, T. (1990). Suma de Teología. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.Aristóteles. (1982). Metafísica de Aristóteles. Madrid: Gredos.Beuchot, M. (1992). La esencia y la existencia en la filosofía escolástica medieval, su repercusión en la filosofía analítica actual. México: Universidad Autónoma de México.Chico, D. P., & Barroso, M. (2007), Pluralidad de la filosofía analítica. Madrid: Plaza y Valdés Editores.Kenny, A. (2000). Tomás de Aquino y la mente.Barcelona: Herder.Kerr, F. (2012). ¿Un tomismo analítico?. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 12(23),149-157.Aquino De, T. (1889). Summa Theologiae. En Corpus Thomisctium. Recuperado de http://www.corpusthomisticum.org/sth0000.htmlAquino De, T. (1933). De ente et essentia. En Corpus Thomisticum. Recuperado de http://www.corpusthomisticum.org/oee.html.Aquino De, T. (1971). In duodecim libros Meta-physicorum Aristotelis expositio. En Corpus Thomisticum. Recuperado de http://www.corpusthomisticum.org/cmp00.htmlAquino De, T. (1972). Quaestiones disputatae de veritate. En Corpus Thomisctium. Recuperado de http://www.corpusthomisti-cum.org/qdv10.html.Berti, E. (2008). La notion de forme individuelle comme condition d’identité changeante. En: E. Carosella et al. (Eds.), L’identité changeante de l’individu (pp. 213-220). Paris: L’Harmattan.Garcia, E. & Nef, F. (2007). Métaphysique contemporaine. Propriétés, mondes possibles et personnes. Paris: Vrin.Lallement, D. J. (2001). Commentaire du De Ente et Essentia de Thomas d’Aquin.París: Pierre Téqui Éditeur.Lowe, E. J. (2007). La métaphysique comme science de l’essence. En E. Garcia & F. Nef (Eds.), Métaphysique contemporaine. Propriétés, mondes possibles et personnes (pp. 815-117). Paris: Vrin. Recuperado de http://ontology.buffalo.edu/06/Lowe/Lowe.pdf.Pouivet, R. (1997). Après Wittgenstein, saint Thomas. París: Presses Universitaires de France.Dewan, L. (2005). On Anthony Kenny ́s Aquinas on Being. Nova et Vetera, 3, 335-400.Dewan, L. (2006). Form and Being, Studies in Thomistic Metaphysics. Washington, D.C.: The Catholic University of American Press.Ellis, B. (2001). Scientific Essentialism. Cambridge: Cambridge University Press.Ellis, B. (2002). The Philosophy of Nature, A Guide to the New Essentialism. Chesham: Acumen.Fine, K. (1994). Essence and Modality. Philosophical Pespectives, 8, 1-16.Glock, H. J. (2008). What is Analytical Philosophy?. Cambridge: Cambridge University Press.Kenny, A. (2002). Aquinas on Being. Oxford: Oxford University Press.Klima, G. (2004). On Kenny on Aquinas on Being: A Critical Review of Aquinas on Being by Anthony Kenny. International Philosophical Quarterly, 44, 567-580.Oderberg, D. S. (2007). Real Essentialism. New York: Routledge.Stump, E. (2003). Aquinas. New York: Roudledge.Tahko, T. (2012), Contemporary Aristotelian Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Press.Wippel, J. F. (1982). “Essence and existence”. En N. Kretzmann, A. Kenny, J. Pinborg, & E. Stump (Eds.) The Cambridge History of Later Medieval Philosophy, From the Rediscovery of Aristotle to the Disintegration of Scholasticism 1100-1600(pp. 385-410). Cambridge: Cambridge University Press.Civilizar Ciencias Sociales y Humanidades1325177188La metafísica como la ciencia de la esencia: E. J. Lowe y Tomás de Aquino.Metaphysics as the Science of Essence: E. J. Lowe and Thomas Aquinas.MetafísicaFilosofía contemporaneaLowe, E. J. - Pensamiento filosóficoTomás de Aquino, Santo - Pensamiento filosóficoTomismoTomás de Aquinometafísicaesencialismotomismo analíticoE. J. LoweThomas Aquinasmetaphysicsessentialismanalytical Thomismhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaORIGINALLa metafisica como la ciencia de la esencia E.J. Lowe y Tomás de Aquino.htmltext/html233https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/297/1/La%20metafisica%20como%20la%20ciencia%20de%20la%20esencia%20E.J.%20Lowe%20y%20Tom%c3%a1s%20de%20Aquino.html0ea02a2040018cf420a55c3c9f0e9ccaMD51open access11232/297oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/2972021-11-04 11:06:44.736open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.edu