Modern democracy as a divinization of man in Nicolás Gómez Dávila.

As a result of a research on political philosophy and political theology, this article explores the idea of Colombian thinker Nicolás Gómez Dávila according to which all politics implies theology and, specifically, modern democracy consists, fundamentally, in the divinization of a man who proclaims...

Full description

Autores:
Gómez Rodas, Carlos Andrés
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
eng
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2021.1a09
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Palabra clave:
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Gómez Dávila, Nicolás – Pensamiento filosófico
Gómez Dávila, Nicolás – Crítica e interpretación
Religión y política
Political science – Philosophy
Gómez Dávila, Nicolás - Philosophy thought
Gómez Dávila, Nicolás - Criticism and interpretation
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description As a result of a research on political philosophy and political theology, this article explores the idea of Colombian thinker Nicolás Gómez Dávila according to which all politics implies theology and, specifically, modern democracy consists, fundamentally, in the divinization of a man who proclaims himself sovereign in the metaphysical, ethical, political and legal fields. Based on the interpretation of the work by Gómez Davila and the dialogue with authors specialized in political and legal theology, such as Alvear, Guardini, Jonas, Schmitt, and Voegelin, the main arguments of his theological understanding of modern democracy will be studied from the concept of religious analysis. First, this paper will present a brief biographical sketch of Gómez Dávila. Afterwards, it will explain the relation that, according to Gómez, exists between gnosis and the Enlightenment. A third moment will address the idea of democracy as an anthropotheistic creed. Finally, the main conclusions resulting from this research will be presented.
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Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 21(40), 113-124.1657-89532619-189Xhttps://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2021.1a09instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl: https://repository.usergioarboleda.edu.co/https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/issue/view/20211v21n40As a result of a research on political philosophy and political theology, this article explores the idea of Colombian thinker Nicolás Gómez Dávila according to which all politics implies theology and, specifically, modern democracy consists, fundamentally, in the divinization of a man who proclaims himself sovereign in the metaphysical, ethical, political and legal fields. Based on the interpretation of the work by Gómez Davila and the dialogue with authors specialized in political and legal theology, such as Alvear, Guardini, Jonas, Schmitt, and Voegelin, the main arguments of his theological understanding of modern democracy will be studied from the concept of religious analysis. First, this paper will present a brief biographical sketch of Gómez Dávila. Afterwards, it will explain the relation that, according to Gómez, exists between gnosis and the Enlightenment. A third moment will address the idea of democracy as an anthropotheistic creed. Finally, the main conclusions resulting from this research will be presented.Como resultado de una investigación sobre filosofía política y teología política, el presente artículo se propone explorar la idea del pensador colombiano Nicolás Gómez Dávila según la cual toda política implica una teología y, de modo específico, la democracia moderna consiste, fundamentalmente, en la divinización del hombre que se autoproclama soberano en el ámbito metafísico, ético, político y jurídico. Con base en la interpretación de su obra y el diálogo con autores dedicados a la teología política y jurídica, como Alvear, Guardini, Jonas, Schmitt y Voegelin, se analizarán los principales argumentos de Gómez en su comprensión teológica de la democracia moderna a partir de su concepto de análisis religioso. En primer lugar, se ofrecerá un breve esbozo biográfico de Gómez. Posteriormente, se explicará la relación que, según este pensador, existe entre gnosis e Ilustración. En un tercer momento se desarrollará la idea de la democracia moderna como credo antropoteísta. Finalmente, se presentarán las principales conclusiones de esta investigación.12Digitalapplication/pdfengUniversidad Sergio ArboledaCivilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 21, núm. 40 (2021)Abad-Torres, A. (2010). Nicolás Gómez Dávila y las raíces gnósticas de la modernidad. Ideas y Valores, 59(142), 131-140.Alvear-Téllez, J. (2013). La libertad moderna de conciencia y de religión. El problema de su fundamento. Marcial PonsFichte, J. G. (2004). Querella sobre el ateísmo. Philosophica, 27, 1-31.Forment, E. (1988). El humanismo gnóstico. Studium. Revista cuatrimestral de Filosofía y Teología, 28, 485-510Garzón-Vallejo, I. D. (2006). Bosquejo del laicismo político. Universidad Católica San Pablo.Gómez-Dávila, N. (2002). Textos I. Villegas EditoresGómez-Dávila, N. (2003). Notas. Villegas EditoresGómez-Dávila, N. (2005a). Escolios a un Texto Implícito Tomo I. Villegas Editores.Gómez-Dávila, N. (2005b). Escolios a un Texto Implícito Tomo II. Villegas EditoresGómez-Dávila, N. (2005c). Nuevos Escolios a un Texto Implícito Tomo I. Villegas EditoresGómez-Dávila, N. (2005d). Nuevos Escolios a un Texto Implícito Tomo II. Villegas EditoresGómez-Dávila, N. (2005e). Sucesivos Escolios a un Texto Implícito. Villegas Editores.Gómez-Nieto, R. E. (2006, March 4). Entrevista. El Tiempo.Guardini, R. (1995). El fin de la modernidad. PPCGuardini, R. (1997). La existencia del cristiano. Biblioteca de Autores Cristianos.Guerra-Gómez, M. (2006). La gnosis y sus rebrotes en nuestros días. Burgense, 47(1), 71-130.Lavina, S. (2012). La idiosincrasia antimoderna de Nicolás Gómez Dávila. Eikasia, Revista de Filosofía, 6(45), 263-276.Negro, D. (2010). Historia de las formas de Estado, una introducción. El Buey Mudo.Rabier, M. (2020). Nicolás Gómez Dávila, penseur de l’antimodernité. L’harmattanSchmitt, C. (2009). Teología política. Trotta.Serrano, J. M. (2015). 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University of Chicago PressCivilizar Ciencias Sociales y Humanas2140113124Modern democracy as a divinization of man in Nicolás Gómez Dávila.La democracia moderna como divinización del hombre en Nicolás Gómez Dávila.Ciencias políticas – FilosofíaGómez Dávila, Nicolás – Pensamiento filosóficoGómez Dávila, Nicolás – Crítica e interpretaciónReligión y políticaPolitical science – PhilosophyGómez Dávila, Nicolás - Philosophy thoughtGómez Dávila, Nicolás - Criticism and interpretationReligion and politicsdemocraciahistoria modernateologíahombrefilosofía políticademocracymodern historytheologymanpolitical philosophyhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1https://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de revistaTHUMBNAILModern democracy a a divinization of man in Nicolás Gómez Dávila.pdf.jpgModern democracy a a divinization of man in Nicolás Gómez Dávila.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg11562https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1768/3/Modern%20democracy%20a%20a%20divinization%20of%20man%20in%20Nicol%c3%a1s%20G%c3%b3mez%20D%c3%a1vila.pdf.jpg53f2fb99c9d43c925f42f8ef48e1f97bMD53open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81180https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1768/2/license.txt08af4d860568f825b35a06c69dc734dcMD52open accessORIGINALModern democracy as a divinization.htmlModern democracy as a divinization.htmlartículotext/html286https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/11232/1768/4/Modern%20democracy%20as%20a%20divinization.html84708b97db45df34e939205300dce932MD54open access11232/1768oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/17682022-03-26 17:37:51.196open accessRepositorio Institucional Universidad Sergio Arboledadspace-help@myu.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