Políticas públicas y gestión educativa, entre la formulación y la implementación de las políticas educativas.
This review article is the result of research on public policy, educational management and teacher training in Colombia. For its development, some concepts in which education policy is framed and the relevance that it has in the educational processes carried out in the country are described. Likewis...
- Autores:
-
Pita Torres, Blanca Aurora
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
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- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.2a09
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- Palabra clave:
- Educación – Política gubernamental – Colombia
Administración educativa - Política gubernamental – Colombia
Política educativa - Colombia
Formación profesional de maestros
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This review article is the result of research on public policy, educational management and teacher training in Colombia. For its development, some concepts in which education policy is framed and the relevance that it has in the educational processes carried out in the country are described. Likewise, the concepts that have been established from different perspectives for public policy, educational management, teacher training, the relationship that these concepts have with the being and the duty to be, and the challenges of teacher training in relation to the approaches of educational policies are presented. From this, it can be concluded that education policies must be created on the principle of transversality, from which they take each of the important elements to provide a quality education that directly contributes to the development and resolution of social problems. |
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For its development, some concepts in which education policy is framed and the relevance that it has in the educational processes carried out in the country are described. Likewise, the concepts that have been established from different perspectives for public policy, educational management, teacher training, the relationship that these concepts have with the being and the duty to be, and the challenges of teacher training in relation to the approaches of educational policies are presented. From this, it can be concluded that education policies must be created on the principle of transversality, from which they take each of the important elements to provide a quality education that directly contributes to the development and resolution of social problems.Este artículo de revisión es resultado de la investigación referente a la política pública, la gestión educativa y la formación docente en el ámbito colombiano. Para su desarrollo, se describen algunos conceptos en los cuales se enmarca la política educativa y la relevancia que esta tiene en los procesos educativos llevados a cabo en el país; así mismo, se presentan los conceptos que desde diferentes ópticas se han establecido para la política pública, la gestión educativa, la formación docente, la relación que estas tienen con el ser y el deber ser y los retos de la formación docente frente a los planteamientos de las políticas educativas. A partir de ello, se concluye que las políticas educativas deben crearse sobre el principio de la transversalidad, de donde tomen cada uno de los elementos importantes para brindar una educación de calidad que aporte directamente al desarrollo y solución de las problemáticas sociales.13Digitalapplication/pdfspaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 20, núm. 39 (2020)Altamirano, A. (2013). Observaciones paleopatológicas a la tesis de bachiller de Julio Tello. Arqueología y Sociedad. (26), 71-90.Arias, J., Ceballos, R., Otálvaro, B. y Martínez, L. (2015). La participación ciudadana en la implementación de las políticas educativas en Colombia. Cuadernos de Administración Universidad el Valle, 31(53), 130-139Betancourt, E. (2002). La gestión educativa ante la violencia intrafamiliar en estudiantes de básica primaria del sector oficial, [Tesis de Maestría, Facultad de Educación Universidad de la Salle]. http://hdl.handle.net/10185/14792Carnoy, M. (2005). La búsqueda de la igualdad a través de las políticas educativas: Alcances y limitaciones. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 3(2), 1-14Comisión Económica para América Latina. (2019). La Agenda 2030 y los objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPA LCongreso de la República de Colombia. (1975). Ley 43 de 1975 https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=288Congreso de la República de Colombia. (1994). 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