Políticas públicas y gestión educativa, entre la formulación y la implementación de las políticas educativas.

This review article is the result of research on public policy, educational management and teacher training in Colombia. For its development, some concepts in which education policy is framed and the relevance that it has in the educational processes carried out in the country are described. Likewis...

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Autores:
Pita Torres, Blanca Aurora
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.2a09
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Palabra clave:
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Administración educativa - Política gubernamental – Colombia
Política educativa - Colombia
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description This review article is the result of research on public policy, educational management and teacher training in Colombia. For its development, some concepts in which education policy is framed and the relevance that it has in the educational processes carried out in the country are described. Likewise, the concepts that have been established from different perspectives for public policy, educational management, teacher training, the relationship that these concepts have with the being and the duty to be, and the challenges of teacher training in relation to the approaches of educational policies are presented. From this, it can be concluded that education policies must be created on the principle of transversality, from which they take each of the important elements to provide a quality education that directly contributes to the development and resolution of social problems.
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From this, it can be concluded that education policies must be created on the principle of transversality, from which they take each of the important elements to provide a quality education that directly contributes to the development and resolution of social problems.Este artículo de revisión es resultado de la investigación referente a la política pública, la gestión educativa y la formación docente en el ámbito colombiano. Para su desarrollo, se describen algunos conceptos en los cuales se enmarca la política educativa y la relevancia que esta tiene en los procesos educativos llevados a cabo en el país; así mismo, se presentan los conceptos que desde diferentes ópticas se han establecido para la política pública, la gestión educativa, la formación docente, la relación que estas tienen con el ser y el deber ser y los retos de la formación docente frente a los planteamientos de las políticas educativas. A partir de ello, se concluye que las políticas educativas deben crearse sobre el principio de la transversalidad, de donde tomen cada uno de los elementos importantes para brindar una educación de calidad que aporte directamente al desarrollo y solución de las problemáticas sociales.13Digitalapplication/pdfspaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 20, núm. 39 (2020)Altamirano, A. (2013). Observaciones paleopatológicas a la tesis de bachiller de Julio Tello. Arqueología y Sociedad. (26), 71-90.Arias, J., Ceballos, R., Otálvaro, B. y Martínez, L. (2015). La participación ciudadana en la implementación de las políticas educativas en Colombia. Cuadernos de Administración Universidad el Valle, 31(53), 130-139Betancourt, E. (2002). La gestión educativa ante la violencia intrafamiliar en estudiantes de básica primaria del sector oficial, [Tesis de Maestría, Facultad de Educación Universidad de la Salle]. http://hdl.handle.net/10185/14792Carnoy, M. (2005). 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