El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-

Social groups converge upon particular normative orders; therefore, legal education is especially important in any society, insofar as it produces and reproduces that societyís legal consciousness. Currently, law can be understood in two ways, both of which have negative connotations: first, for Mar...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana Cali
Repositorio:
Vitela
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/195
Acceso en línea:
https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/976
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/195
Palabra clave:
Iusnaturalismo
iuspositivismo
formalismo jurÌdico
Constitucionalización
práctica discursiva-normativa
Natural law
positive law
legal formalism
constitutionalization
normative discursive practice
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
id Vitela2_7bad0ec95af5bf23c4798f984724eb16
oai_identifier_str oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/195
network_acronym_str Vitela2
network_name_str Vitela
repository_id_str
spelling Tovar, Luis Freddyur2023-03-232023-10-11T03:55:21Z2023-10-11T03:55:21Zhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/976https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/195Social groups converge upon particular normative orders; therefore, legal education is especially important in any society, insofar as it produces and reproduces that societyís legal consciousness. Currently, law can be understood in two ways, both of which have negative connotations: first, for Marxist theories it is an apparatus of domination, a form of power imposed by the elites, even through the use of force, a power from which societies crave to free themselves; second, law is seen as a preserver of the status quo, and its product is a conservative society that justifies all of its actions through the existence of a formal legal order, thereby rendering law into an obstacle to higher purposes. This article wants to solve this confusion by reflecting upon legal practice in Colombia. The author proposes that the content, practice, and teaching of law be reformed, so that legal education can allow legal practice to face the challenges posed by todayís world, a world that rejects any kind of dogmatic reasoning.Los grupos sociales se consolidan en torno a un ordenamiento normativo concreto; por tanto, la formación de los operadores jurídicos adquiere especial importancia en cualquier sociedad, toda vez que a través de este ejercicio se produce y reproduce la conciencia jurídica de esa comunidad. En la actualidad el Derecho puede ser concebido en dos sentidos, ambos negativos: primero, para las teorías marxistas es una estructura de dominación, un poder impuesto por las élites, aún a la fuerza, del cual la sociedad anhela liberarse; segundo, es visto como un preservador del status quo, cuyo producto es una comunidad conservadora que justifica todo a partir de la existencia formal del Derecho, haciendo del Derecho un obstáculo para alcanzar fines más altos. El presente artículo pretender solucionar esta aporía a partir de la reflexión sobre la práctica del Derecho en Colombia. El autor propone reformar su contenido, su ejercicio y su enseñabilidad, a fin de que ésta permita a aquélla enfrentar los retos del mundo de hoy, abierto y ajeno a dogmatismos de toda naturalezaapplication/pdfspaPontificia Universidad Javeriana Calihttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/976/831https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Criterio Jurídico; Vol. 1 Núm. 7 (2007): Criterio Jurídico; 33-581657-3978Iusnaturalismoiuspositivismoformalismo jurÌdicoConstitucionalizaciónpráctica discursiva-normativaNatural lawpositive lawlegal formalismconstitutionalizationnormative discursive practiceEl Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion11522/195oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/1952024-06-25 05:12:39.115metadata.onlyhttps://vitela.javerianacali.edu.coRepositorio Vitelavitela.mail@javerianacali.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-
title El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-
spellingShingle El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-
Tovar, Luis Freddyur
Iusnaturalismo
iuspositivismo
formalismo jurÌdico
Constitucionalización
práctica discursiva-normativa
Natural law
positive law
legal formalism
constitutionalization
normative discursive practice
title_short El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-
title_full El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-
title_fullStr El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-
title_full_unstemmed El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-
title_sort El Derecho y su enseñabilidad -sobre la necesidad de una reflexión académico-jurídica-
dc.creator.none.fl_str_mv Tovar, Luis Freddyur
author Tovar, Luis Freddyur
author_facet Tovar, Luis Freddyur
author_role author
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Iusnaturalismo
iuspositivismo
formalismo jurÌdico
Constitucionalización
práctica discursiva-normativa
topic Iusnaturalismo
iuspositivismo
formalismo jurÌdico
Constitucionalización
práctica discursiva-normativa
Natural law
positive law
legal formalism
constitutionalization
normative discursive practice
dc.subject.en-US.fl_str_mv Natural law
positive law
legal formalism
constitutionalization
normative discursive practice
description Social groups converge upon particular normative orders; therefore, legal education is especially important in any society, insofar as it produces and reproduces that societyís legal consciousness. Currently, law can be understood in two ways, both of which have negative connotations: first, for Marxist theories it is an apparatus of domination, a form of power imposed by the elites, even through the use of force, a power from which societies crave to free themselves; second, law is seen as a preserver of the status quo, and its product is a conservative society that justifies all of its actions through the existence of a formal legal order, thereby rendering law into an obstacle to higher purposes. This article wants to solve this confusion by reflecting upon legal practice in Colombia. The author proposes that the content, practice, and teaching of law be reformed, so that legal education can allow legal practice to face the challenges posed by todayís world, a world that rejects any kind of dogmatic reasoning.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-10-11T03:55:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-10-11T03:55:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/976
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/195
url https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/976
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/195
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/976/831
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana Cali
dc.source.es-ES.fl_str_mv Criterio Jurídico; Vol. 1 Núm. 7 (2007): Criterio Jurídico; 33-58
dc.source.none.fl_str_mv 1657-3978
institution Pontificia Universidad Javeriana Cali
repository.name.fl_str_mv Repositorio Vitela
repository.mail.fl_str_mv vitela.mail@javerianacali.edu.co
_version_ 1829956329870983168